فرهاد تجری*

اقتضای انسان این است که زوال‌پذیر است و همه ما روزی به دنیای آخرت خواهیم رفت. مرگ مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و انشالله که همه ما بتوانیم با کارنامه مثبت این دنیا را ترک کنیم. امیدواریم از میان نسل‌های بعدی کسانی پای کار بیایند و خلاء مدیران اولیه را پر کنند، چراکه این نظام که بنای فکری خوب و پشتوانه تربیتی ارزشمندی دارد. درباره اهمیت این موضوع به دیدار چند سال پیش رهبری انقلاب در مشهد با مسئولان قوه قضائیه اشاره می‌کنم که ایشان تاکید زیادی بر نیروسازی در این قوه برای آینده داشتند.

ما نباید سرمایه‌های خود را به واسطه مباحث سیاسی به راحتی از رینگ پیاده کنیم. باید سرمایه انسانی خود را حفظ کنیم، به‌ویژه در جایگاه‌هایی که شأن و تشخصی دارند و نظارت‌های خاصی روی آنهاست. همچنین آحاد مردم در حوزه‌های مختلف فارغ از جریانات سیاسی می‌توانند جایگزین نیروهای اولیه انقلاب شوند و نباید نگاه سیاسی داشت. امیدواریم نگاه حاکمیتی چنین باشد چراکه شخصیت‌سازی در سطح ملی کار ساده‌ای نیست. باید شخصیت‌هایی تربیت شوند تا بتوانند با حضور در مسند‌ها راه انقلاب و عزت کشور را ادامه دهند؛ افرادی که باید بی‌حاشیه باشند، دغدغه مردم را داشته باشند، به موضوعات اشراف داشتند باشند، قادر به آسیب‌شناسی ساختارها و مدیریت‌ها و شناسایی بحران‌ها و چالش باشند و درنهایت،‌ نگاه‌های بین المللی را بشناسند.

نقش احزاب در تمرین سیاست‌ورزی
احزاب می‌توانند در انتقال تجارب عرصه سیاست نقض موثری ایفا کنند اما ما تجربه خوبی از احزاب نداریم. اگر در کشور ما به احزاب هویت‌بخشی شود و احزاب بتوانند ملاحظات مردمی را مدنظر داشته و کلان‌نگر باشند، می‌توانند تا حدودی در این حوزه کارساز و موثر باشند ولی احزاب و جریانات سیاسی ما -منهای بخشی از آنها- خیلی نتوانستند کارکرد مثبت داشته باشند بلکه گاهی احزاب و جریانات و شخصیت‌های موثر در آنها آنچنان در مسائل سیاسی غوطه ور شده‌اند، که مسائل ملی و کلان را فراموش کرده‌اند.

ترس بزرگ‌تر‌ها از سپردن کار به کوچک‌ترها
بسیاری از بزرگان در شکل‌گیری این نظام نقش داشته‌اند و ممکن است نگران باشند، مبادا آن انتظاری را که بانیان و بزرگان نظام در ابتدا مدنظر داشتند به انحراف برود. ما هنوز نتوانسته‌ایم ساختاری جامع و کامل برای مدیریت مدیران خود تعریف و ترسیم کنیم. بخشی از این کار قائم به شخص پیش می‌رود. مثلا جایگاه ولی فقیه بسیار ارزشمند و رفیع است اما بخشی از این جایگاه را شخص حضرت امام یا شخص مقام معظم رهبری پی گرفته یا می‌گیرند یعنی با شخصیت کاریزماتیک خود کار را پیش می‌برند. اما بعد از اینها تضمینی نیست کسی را داشته باشیم که حقوق مردم تضییع نشود؛ نمی گویم کسی نیست بلکه می‌گویم تضمین لازم در این زمینه را نداریم. تعامل میان قوا تعریف شده اما ما هنوز خروجی مثبتی ندیدیم و هر روز شاهد اختلاف بین قوا و مسئولان ارشد نظام هستیم. الان که این موضوعات رفع و رجوع می‌شود ناشی از شخصیت فردی مقام معظم رهبری است و اینکه پس از ایشان، ضرورت دارد مشخص کنیم چه ساز وکاری باید درنظر گرفته بگیریم. اگر جسارت و شهامت و حضور و تدبیر ایشان نباشد و رهبری مماشات کاری باشد شاید آینده کشور به سمت دیگری برود. انشالله که نعمت ولی فقیه و رهبر انقلاب مستمر باشد.

*نماینده اصولگرای مجلس

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =