داورزنی گفت: در جلساتی که برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که ترکیب لوزانو و سیچلو می تواند خوب باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال امروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او گفت: «در مجموع اهداف ما غیر از المپیک، همه اش محقق شده. الان در جمع بزرگانیم. یک زمانی اینها آرمان بود. الان در مرحله ای هستیم که کنار صاحب نامان مطرح جهان قرار داریم. ما در کنار قهرمانان المپیک مثل روسیه و آمریکا هستیم. تلاش همه این کشورها این است که خودشان را در این سطح نگه دارند.»
او ادامه داد: «یکی از بحث های جدی ما این است که خودمان را در جمع بزرگان حفظ کنیم. انتظاراتی که مردم دارند این است که همیشه پیروز باشیم. این خوب است اما برای تیم استرس به بار می اورد. مردم باید بدانند که همیشه نمی شود روسیه و آمریکا را برد. ما باید خودمان را حفظ کنیم. وقتی به لیگ جهانی رسیدیم خیلی ها نگران بودند که در این جایگاه می مانیم یا نه. الان وارد سال چهارم شده ایم. از نظر آماری، سال 93 در رده یازدهم بودیم و در سال 94 در رده هشتم. عملکرد تیم از نظر فنی کمی اشکال داشت و ما را از هدف اصلی دور می کرد. این ریسک بود و باعث شد ما شرایط را بررسی کنیم و برای نقاط ضعف، چاره بیندیشیم.»
داورزنی گفت: «سه باخت مقابل آرژانتین، استرالیا و کانادا نگرانی هایی به وجود آورد که ادامه این مسیر تا رسیدن به المپیک را به خطر بیندازد. باید ضعف ها را برطرف می کردیم. کادر فنی فقط سرمربی نبود. برای همین جلسات مختلفی برگزار شد و منجر به این شد که ما تصمیم بگیریم تغییر انجام دهیم. ما اردیبهشت ماه باید در ژاپن برای کسب سهمیه بجنگیم. ما از میان گزینه هایی که داشتیم به لوزانو رسیدیم. با توجه به جمیع جهات این انتخاب را انجام دادیم. بخشی از کار ما بدنسازی است و بخشی هم بازی تدارکاتی. قدرت مانور برای آزمون و خطا نداشتیم. به همین دلیل تصمیمی گرفتیم که ریسک کمتری داشته باشد و با خاطر جمعی به ژاپن برویم.»
داورزنی درباره کسب سهمیه المپیک گفت: «هدف ما کسب سهمیه و سپس ساختن تیمی آماده برای المپیک است. سعی کردیم کاری کنیم لوزانو دسامبر به ایران بیاید. سیچلو اما زودتر می آید. آن ها می آیند که با مربیان لیگی تعامل داشته باشند. نخستین اردوی تیم ملی نیمه اسفند آغاز می شود. ترکیب تیم ملی 5 فروردین کامل می شود. ما در حال رایزنی برای برگزاری اردو و مسابقه تدارکاتی هستیم. باید ببینیم کدام تیم ها آمادگی کامل دارند.»
رئیس فدراسیون والیبال درباره مجمع جهانی گفت: «مجمع سال آینده مهم است. فدراسیون والیبال ایران از چند سال قبل در هیات رئیسه آسیا حضور دارد. من در مجمع عضو رسمی هیات رئیسه شدم اما چون والیبال ما پیشرفت کرد، می طلبید که در هیات رئیسه جهانی ورود کنیم. یک کاندیدا برای ریاست آسای وجود داشت که بن ناصر انتخاب شد. من برای عضویت در فدراسیون جهانی کاندیدا شدم. بعضی ها انصراف دادند و هفت نفر ماندند. رای گیری مخفی انجام شد. من با خود گراسا مشورت های زیادی کردم. ایران قدرت اول والیبال آسیاست و انتظارات هم برآورده شد و از نوزده نفر، هجده نفر به ایران رای دادند و ما هم عضو برد جهانی شدیم. نگاه ها به والیبال ایران خوب است و به ما به عنوان یک کشور قدرتمند نگاه می کنند. بارها از ما به عنوان یک کشور نمونه و الگو نام برده شده و از ما خواسته اند تا مدل توسعه را به آن ها بگوییم.»
خبرنگاری از داورزنی درباره انتخاب سیچلو آن هم قبل از انتخاب سرمربی جدید تیم ملی پرسید و از داورزنی خواست به این سوال جواب بدهد که آیا سرمربی تیم ملی پیش از این انتخاب شده بود یا اینکه دستیار توسط فدراسیون انتخاب شده است؟ داورزنی در پاسخ به این مضوع گفت: «ما نسبت به کادر فنی نگرانی داشتیم.در جلسه ای به کواچ گفتم که کمک های شما چندان کمک حال ما نیست. گفتیم کار سرمربی فقط ارنج کردن نیست. باید تیم را کنترل کند. تمرکز و انگیزه و ... هم هست. اگر این کادر انسجام نداشته باشد و خودش با خودش مشکل داشته باشد به مشکل می خورد. اگر اعضای کادر فنی با هم ارتباط نداشته باشند مشکل می شود. خیلی ها می گفتند چرا سعید معروف تعویض می کند؟ می گفتند چرا او شاداب نیست؟ این ها به نیمکت برمی گردد. کاپیتان باید با سرمربی تعامل داشته باشد. این اتفاقات قابل تامل است.»
رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: «ما چند جلسه با کواچ داشتیم. عمده بحث ما این بود که به ایشان گفتیم شما در انتخاب بازیکن آزاد هستید. او اختیار تام داشت. ما یک بازیکن هم به او سفارش نکردیم. حتی برای بازی های آسیایی همه بازیکنان نظر خودش بود. جواد معنوی نژاد هم انتخاب او بود. کسی نمی تواند بگوید فدراسیون به تیم ملی بازیکن داده است. ما فقط گفتیم این کادر توانایی برقراری ارتباط را ندارد.»
داورزنی در پاسخ به این سوال که چرا آناستازی را انتخاب نکردید، گفت: «ما اگر فرصت دو ساله داشتیم می گفتیم آناستازی بیاید و آزمون و خطا کند. بازیکنان را مورد ارزیابی قرار بدهد. کاری که قبلا ولاسکو می کرد. چه مربی ای می توانستیم بیاوریم که پنج فروردین به ایران بیاید و همه این کارها را انجام بدهد؟ تجربه گذشته به ما می گفت که تمرینات تیم را سیچلو طراحی می کند. خیلی ها می گفتند سیچلو سرمربی می شود اما ما می دانستیم که او شناخت از ایران دارد و بازیکنان به او اعتماد دارند. سه سال تجربه کردیم سیجلو را ولی تیم ما روی نیمکت نیاز به برندی بالاتر داشت که تعدادشان زیاد نیست.برای ما راحت بود با آناستازی قرارداد ببندیم.ایشان از خدایش بود اما او فقط 10 یا 15 روز می توانست زودتر از مسابقات ژاپن به ایران بیاید.کدام مربی می تواند معجزه کند؟ما به لوزانو گفتیم به این دلیل سیچلو را انتخاب می کنیم که با ایران آشناست و بازیکنان قبولش دارند.»
داورزنی گفت: «در شرایط فعلی بهترین کمک برای ایران است. لوازنو خودش کمک داشت اما با حرفهای ما قانع شد. در جمع بندی به سیچلو رسیدیم. در جلساتی هم که برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که ترکیب لوزانو و سیچلو می تواند خوب باشد. البته باز راضی نشدیم و چند فاکتور مهم وجود دارد که یکی از آنها دیسیپلین است.به همین دلیل افشاردوست و خوش خبر را فرستادیم تا از نزدیک نحوه کوچینگ او را ببینند. با دیسیپلینش آشنا شوند. ما نمی خواستیم صرفا به خاطر تجربه با او قرارداد ببندیم.نحوه تمرینات را دیدیم.ضمن اینکه سیچلو هم در کنار او هست و می توانند به تیم ملی کمک کنند. در شرایط فعلی بهترین تصمیم را گرفتیم.»
رئیس فدراسیون والیبال در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که سوال کرد فدراسیون کمیته فنی ندارد و اگر لوزانو نتیجه نگیرد کسی نیست او را بازخواست کند، گفت: «این طور نیست. ما سه گروه شامل مربیان، بازیکنان سابق تیم ملی، پیشکسوتان و حتی خبرنگاران داریم که همه چیز را رصد می کنند.ما با همه این چند گروه جلسه برگزار کردیم. با 40 نفر پرسش و پاسخ کردیم.هیچ کدام از جلسات ما فرمالیته نبود.من نمی دانم چرا این را مطرح کرده اند. بعضی از دوستان گلایه کرده بودند که چرا دعوت نشده اند! ما نظر خیلی ها را گرفتیم و صورت جلسه کردیم.»
او درباره اهدای بالاترین نشان اهدایی به یک مسلمان که صلیبی بزرگ بود گفت: «در این حلسه شیخ احمد هم بود.نشانی که می دهند به پاس خدمات زحمت کشان والیبال اهدا می شود. برای فرم این نشان خیلی روی کشورها متمرکز نشده اند.مثلا در قطر خنجر می دهند یا به ما که 50 سال عضو فدراسیون جهانی هستیم فرم دادند. این به عنوان یک یادبود اهدا شدا. بعید می دانم هیچ کدام از کشورها اصلا نشان را دیده باشند. ما هم ندیدیم اما باید ببینیم و با کشورهای مسلمان لابی کنیم تا در این بخش ترتیب اثر داده شود.»
رئیس فدراسیون در پاسخ به این سوال که تیم ایران چند درصد شانس کسب سهمیه دارد؟ گفت: «شاید با کواچ هم می شد به المپیک رسید اما نمی خواستیم ریسک کنیم. ما در این سه دفعه ای که به قله حمله کردیم شانس 10 درصدی داشتیم. در حمله دوم 50 درصد اما حالا داستان فرق می کند. دیگر نمی توانیم ریسک کنیم.حتما باسد به المپک برویم.من هر کاری می کنم تا این تیم المپیکی شود.ما باید به المپیک برسیم و این حق والییال ایران است. پیش بینی من این است. مگر اینکه المپیک به عقب بیفتد و ما نتوانیم برویم!»

داورزنی درباره حضور مربیان ایرانی در کنار لوزانو هم گفت: «من کلی تر حرف می زنم. ما در چهار رده در مسابقات مختلف شرکت می کنیم. کادر ما در این رده ها ایرانی است. اما میدان جهانی ویترین کار ما است. آنجا میدانی نیست که هدف ما تربیت مرییان ایرانی باشد. صد نفر مثل معدنی خدابیامرز نداریم. لهستانی که خودش قدرت است از فرانسوی ها استفاده می کند. روسیه در مقطعی از مربیان ایتالیایی استفاده می کرد.هدف ما کسب سهمیه المپیک است. اینجا دیگر نمی شود میدان را برای پرورش مربی خالی کرد. معدنی شاگردی خوبی کرد چون حسین معدنی بود. چون دنبال این نبود که سرمربی شود. همه انتظار دارند تیم المپیکی شود.باید در لیگ حهانی خوب باشد.معدنی مثل سرباز بود.مربیانی که دنبال پوزیشن در تیم ملی نیستند می توانند موفق شوند. البته ما میدان را برای کسب تجربه و کمک برای مربیان باز می کنیم اما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.هدف اصلی ما اما این نیست و برآورده کردن آرزوی مردم است.»
رئیس فدراسیون والیبال درباره فسخ قرارداد کواچ و ناراحتی این مربی گفت: «من در مکه بودم و این مطلب را شنیدم. ما دو تا جلسه سه ساعته با ایشان داشتیم و همه چیز در این جلسات مطرح شد.ما اصرارمان هماهنگی بیشتر بود.من مثالی زدم برای ایشان و گفتم وقتی وارد مسابقه می شوی می بینی همه مرتب هستند و یکدست این رفتار در تیم اثر می کند. گفتم وقتی شما می آیی تنها غذا می خوری و می روی یا چورا و ساتی تنها غذا می خورند این را نمی شود گفت انسجام تیمی. ولاسکو صبر می کرد همه می آمدند بعد غذا می خورد. ایشان خیلی چیزها را پذیرفت اما این پذیرفتن مشکل ما را حل نمی کرد. چه تضمینی وجود داشت المپیکی شود.او می گفت صد در صد می رویم اما من گفتم با کدام تضمین.سعید معروف تیم را جمع می کرد و با بچه ها حرف می زد. ایشان واکنش نشان می داد.ما حافظ منافع خودمان هستیم نه منافع او. همه چیز از لیگ جهانی شروع شد و در جام واگنر خودش را نشان داد. کواچ تا سپتامبر با ما قرار داد دارد. به او ایمیل زدیم و تشکر کردیم و تصمیم فدراسیون را گفتیم. ایمیل محترمانه. وکیل ایشان هم ایمیل زده که محترمانه به تفاهم برسیم.»
رئیس فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که دوباره در انتخابات شرکت می کنید و اصلا برنامه هایتان چیست؟ گفت: «من تا دو هفته قبل به این موضوع فکر نکرده بودم. اما دنبال آرمان های والیبال بودم.یک زمان در دفترم تابلوهایی زده بودم که همه آنها آرزو بود. سال 2008 ما گفتیم می خواهیم تیمی درست کنیم که صربستان را ببریم. سفیر آن ها گفت رویای بزرگی است. اما دو بار بردیمشان. الان اینکه در المپیک باشی و بودن در جمع تیمهای برتر جزو اهداف ماست. من ده تا هدف نوشته بودم که فقط المپیکش مانده. این تازه آغاز راه است. هنوز در والیبال ساحلی و بانوان کار زیاد داریم. ما برنامه های زیادی داریم و در المپیک 2020 هدف روی سکو رفتن است. من به این بچه ها امیدوارم.مثل بچه های خودم هستند.توانایی شایسته ای دارند و به پله های بالایی خواهیم رسید.در 9 سال اخیر شیب والیبال نزولی نشده. کند شده اما ادامه دار بوده. اهداف بعدی ما این است که همیشه المپیکی و در جمع 4 تیم برتر باشیم.»
او درباره سیچلو و اینکه قطری ها اجازه نمی دهند به ایران بیاید گفت: «قرارداد سیچلو رو به اتمام است. من با رییس فدراسیون قطر حرف زدم. ایشان گفتند ما هم می خواهیم تکلیف سرمربی مان مشخص شود. اما خود سیچلو پذیرفته و موافقت کرده.قرارداش هم خوب است اما سیچلو تمایل دارد در المپیک باشد و برند بهتری باشد.این برایش فرق می کند.همه چیز مادی نیست.از آن طرف او می گفت من بلند مدت می آیم یا کوتاه مدت.شرط ماندن ایشان حضور در المپیک است.شاید خود ما نگهش داریم 4 سال دیگر. ما با خود سیچلو حرف زدیم نه با قطری ها. خیلی ها می گفتند شاید او که سرمربی است دیگر نیاید کمک شود اما این طور نیست. خود لوزانو و آناستازی همم همینطور. آنها دلشان برای ایران نسوخته که بیایند و کمک کنند. مربیان حرفه ای این را می دانند.»
داورزنی در پایان درباره اینکه لوازنو گقته شفاهی سرمربی ایران است و هنوز قراردادی ندارد گفت: «ماه دسامبر این اتقاق می افتد.آنها خودشان بیشتر به دنیال امضای قرارداد هستند.»

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    7 8
    با این وضعیت باشپاههای ما و پولهای مفت و میلیاردی مطمئن باشید این والیبال هم نابود میشه
  • بانو IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    8 5
    وقتی معروف خود داورزنی رو هم کنار زد میفمیم والیبال از فوتبال هم ناپاک تره