حسین علیزاده: هر چقدر لجاجت با موسیقی بیشتر شود، گرایش مردم بیشتر می‌شود

حسین علیزاده از اعضای هیئت داوران یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است؛ هر چقدر لجاجت مسئولین با موسیقی بیشتر شود، گرایش مردم به آن بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از ظهر امروز شنبه چهارم شهریور نشست خبری و رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور دبیر این جشنواره هومان اسعدی، اساتيد حسين ‎عليزاده، آذين موحد و حميدرضا اردلان به عنوان نمايندگان هيئت داوران و بهرام جمالی مديرعامل انجمن موسيقی ايران در تالار وحدت برگزار شد.

این جشنواره در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی «الف» (15 تا 18 سال)، «ب» (19 تا 23 سال) و «ج» (24 تا 29 سال) از هشتم تا بیست‌وهفتم شهریور در تهران برگزار خواهد شد.

از راست؛ بهرام جمالی، هومان اسعدی، حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان و آذین موحد 

در ابتدای این نشست اسعدی با ارائه آماری از تعداد شرکت‌کنندگان در هر کدام از بخش‌های این جشنواره توضیح داد: «در مرحله اول از میان متقاضیان، 53 درصد آثار مربوط به موسیقی دستگاهی، 30 درصد مربوط به موسیقی نواحی و 17 درصد مربوط به موسیقی کلاسیک بود. آثاری که در مرحله نهایی که از هشتم تا بیست‌وهفتم شهریور برگزار می‌شود مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت؛ 37 درصد موسیقی دستگاهی، 46 درصد موسیقی نواحی و 17 درصد  موسیقی کلاسیک است.»

او در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود ادامه داد: «برگزاری یک جشنواره به مدت حدودا 20 روز آن هم از صبح تا شب با حضور 70 نفر از اساتید به عنوان هیئت داوران نه تنها در ایران که در جهان بی‌سابقه است.»

در ادامه علیزاده که صحبت‌های خود را با تبریک به آذین موحد به مناسبت انتخاب شدن به عنوان رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران آغاز کرد گفت: «جامعه ما آن‌چه نیاز دارد را خود جست‌وجو می‌کند و حضور کسی را به خاطر جنسیتش نفی نمی‌کند. حضور زنان در جشنواره ملی موسیقی جوان نیز هم در بخش هیئت داوران و هم در بخش شرکت‌کنندگان بسیار قابل توجه است و نوید همان چیزی را می‌دهد که مردم می‌خواهند.»

او ادامه داد: «در کشوری که موسیقی زیر سوال است، ما بارها و بارها از ساز زدن کودکان و نوجوانانی که متقاضی حضور در گروه‌های سنی الف و ب جشنواره بودند شگفت‌زده شدیم و اشک شوق ریختیم. این نشان می‌دهد هر چقدر لجاجت مسئولین با موسیقی بیشتر شود، گرایش مردم هم به آن بیشتر می‌شود. فرزندان بسیاری از مسئولین کشور که خود از مخالفان موسیقی‌اند، در رشته موسیقی تحصیل می‌کنند.»

علیزاده تصریح کرد: «جشنواره ملی موسیقی جوان حرکتی است معنوی در جریان موسیقی کشور. هومان اسعدی در شرایطی که در عرصه موسیقی، آب بسیار کمیاب است، هدایت کشتی بزرگی را بر عهده گرفته است که مطمئنم در سال‌های آینده، اعتبار فرهنگی ایران در جهان خواهد بود.»

اردلان نیز در ادامه توضیح داد: «در کشور ما اگر سیاست چیزی را رها کند، مردم خود بلدند چکار کنند. یکی از نشانه‌های این که جشنواره ملی موسیقی جوان در راستای هیچ کدام از سیاست‌های حاکم حرکت نمی‌کند حضور حسین علیزاده در آن است.»

اردلان افزود: «خوشبختانه این جشنواره توانسته است در شهرستان‌ها ریشه بدواند و وقتی 46 درصد شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها هستند یعنی حاکمیت عدالت فارغ از نگاه مذهبی یا قومی و نژادی.»

موحد نیز در صحبت‌های کوتاهی تصریح کرد: «مفتخریم که جشنواره موسیقی ملی جوان صرفا جشنواره‌ای هنری نیست، هنری از این لحاظ که صرفا موسیقی را به عنوان امری برای پر کردن اوقات فراغت در نظر نمی‌گیرد و به تبیین تفکر و اندیشه در حوزه‌های موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک می‌اندیشد.»

جمالی نیز در همین خصوص ادامه داد: «در جهان معاصر، موسیقی را می‌شود در دو حوزه بررسی کرد؛ فرهنگ موسیقی و صنعت موسیقی. جشنواره ملی موسیقی جوان نماینده فرهنگ موسیقی است و حاصل پاسخگویی هنرمندان به مسئولیت اجتماعی‌شان. از سوی دیگر خانواده‌ها هم زمینه لازم را برای آموزش دیدن فرزندانشان به خوبی فراهم کرده‌اند و حال نوبت جامعه است که مسئولیت خود را نسبت به فرهنگ موسیقی ایفا کند.»       

در ادامه علیزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد دیدگاهش نسبت به سطح آموزش موسیقی در کشور توضیح داد: «در مورد آموزش موسیقی باید شاهد نوعی هماهنگی در سطح کشور باشیم که متاسفانه نیستیم. ما می‌دانیم چه میزان انرژی مادی و معنوی صرف می‌شود تا کسی ساز به دست بگیرد و وارد جشنواره شود اما خیلی از همین کودکان و نوجوانان که با سختی و مرارت متقاضی حضور در جشنواره می‌شوند، اگرچه بسیار زحمت کشیده‌اند اما تکنیک‌هایشان اشتباه است و ناچارا کنار گذاشته می‌شوند.»

این ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار ایرانی و نامزد دریافت سه جایزه گرمی ادامه داد: «وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است بر نحوه آموزش موسیقی در سراسر کشور نظارت داشته باشد، نه نظارتی گزینشی بلکه نظارتی محتوایی. قطعا اصول نوازندگی در هر نقطه جغرافیایی امری ثابت است و همان‌طور که مثلا در کتاب‌های دبستان شیوه واحدی از تدریس دیده می‌شود که اگر یک معلم نتواند در کلاس حاضر شود معلم دیگر از پسش بر خواهد آمد، در زمینه موسیقی هم باید چنین باشد که نیست. وزارت ارشاد به جای آن که تمرکزش را بر این بگذارد که فلانی کنسرت بدهد و بهمانی ندهد، کنترلش را روی کتاب‌های دانشگاهی در زمینه موسیقی و شیوه تدریس در آموزشگاه‌ها بگذارد.»

علیزاده ادامه داد: «متاسفانه هر کسی یک جعبه ساز به دست می‌گیرد، عنوان استاد را هم یدک می‌کشد حتی اگر جعبه سازش خالی باشد. واژه استاد هم شده است چیزی مانند کلمه حاجی، همان‌طور که در خیابان هر کسی به دیگری می‌رسد، حاجی صدایش می‌کند، کلمه استاد هم همین طور شده.»

جمالی در مورد میزان بودجه جشنواره هم توضیح داد: «عددی که برای جشنواره خرج خواهد شد حدودا یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.»

یازدهمین جشنواره موسیقی ملی جوان از چهارشنبه هشتم شهریور تا یکشنبه بیست‌وششم شهریور به دبیری هومان اسعدی برگزار خواهد شد و اختتامیه آن روز دوشنبه بیست‌وهفتم شهریور ساعت 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

58242   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =