آتش سوزی های اخیر در یک ماه چندین هکتار از جنگل های نقاط مختلف ایران را خاکستر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با شروع تیر ماه، شدت گرفتن گرمای هوا و خشک شدن علف ها و سبزه زارهای طبیعت موج جدیدی از آتش سوزی ها را به جان جنگل های کشور انداخته است اوایل تیر ماه آذربایجان غربی اولین استانی بود که طعمه این آتش سوزی ها شد.

در این آتش سوزی نیز هر چند طبیعت دوستان، امدادگران هلال احمر، کارکنان منابع طبیعی، مأموران آتشنشانی و مدیریت بحران نقده در کمترین زمان به محل حادثه رسیدند و حتی با ارسال پیامک انبوه از مردم کمک خواستند اما با وجود تلاش های خستگی ناپذیر آنها بیش از 10 هکتار از مراتع طعمه آتش شد. صعب العبور بودن مسیر و نبودن امکانات مناسب برای کنترل حریق از عوامل مهم گسترش آتش در این منطقه بود.

چند روز بعد خبر آتش سوزی در جنگل های کلاردشت منتشر شد. حوزه منابع طبیعی کلاردشت دارای 26 هزار هکتار جنگل و 24 هزار هکتار مرتع است. سرهنگ یوسفعلی ادیب علت این حریق را نامشخص ذکر کرد ولی گفت: به طور کلی اغلب آتش سوزی ها در جنگل های شمال ناشی از آتشی است که شکارچیان و دامداران و گردشگران روشن می کنند و سپس به طور کامل خاموش نمی شود.

آتش سوزی بعدی آبیدر کردستان را طعمه حریق کرد. این آتش‌سوزی از حدود ساعت 19 شروع شد و دامنه وسیعی از این کوه را دربر گرفت. آتش‌سوزی که از روستای حسن آباد شروع شده بود با گذشت چند ساعت و حضور نیروهای آتش‌نشانی، کوهنوردان و دوستداران طبیعت به علت وسعت زیاد و وزش باد به سرعت گسترش یافت. وسعت آتش‌سوزی به حدی بود که علاوه بر کوه آبیدر و مناطق نامبرده، بخشی از روستاهای اطراف را نیز فرا گرفت که مردم این روستاها برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به باغات خود به سختی و با کمترین امکانات به مهار آتش پرداختند.

به گزارش ایسنا، آتشی که دامن آبیدر و روستاهای اطراف را گرفته بود، پس از گذشت حدود پنج ساعت، توسط نیروهای مردمی و آتش‌نشانی مهار شد و علت آن تاکنون مشخص نشده و با توجه به حجم وسیع آتش‌سوزی، خسارت زیادی به کوه آبیدر و باغ‌های اطراف آن وارد شده است.

طی چند سال اخیر به کرات دامنه کوه آبیدر و کوه‌های اطراف شهر سنندج طعمه حریق شده است که اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث، بسیار ضروری است. همچنین استاندار کردستان از مهار کامل آتش‌سوزی در کوه آبیدر سنندج خبر داد و گفت: اگر همت و یاری جوانان غیور سنندجی و تشکل‌های مردم‌نهاد نبود، مهار آتش غیرممکن بود.

آخرین مورد آتش سوزی به امروز بر می گردد که در آن ۵۰هکتار از مراتع استان کردستان در آتش سوخت. سرهنگ قاسم سبزعلی در ارتباط با آتش‌سوزی رخ داده در منابع طبیعی استان کردستان به ایلنا گفت: این آتش سوزی‌ها که در منطقه آبیدر رخ داد، در حوالی ساعت 2 بامداد امروز (شنبه 13 تیرماه) مهار شد.

او ادامه داد: این آتش‌سوزی به حدود 50 هکتار از مراتع این منطقه خسارت زده، اما هیچ جنگلی در طی این حریق دچار آسیب نشده است.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور در مورد عامل ایجاد این آتش‌سوزی گفت: دلیل این آتش‌سوزی همانند بیشتر آتش سوزی‌های کشور عامل انسانی است، اما عمد و یا غیرعمد آن هنوز مشخص نشده و نیاز به بررسی‌های بیشتری داد.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامين A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 0
    اين از هر اتفاقي وحشتناكتره . نميدونم چرا فكر ميكنم عمدي هست توي كشوري كه بدليل كم ابي داره بطرف بيابان شدن ميره اين اتفاق بخدا خود كشي هست