۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر فرمان 10 سال قبل مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد اجرایی می‌شد وضعیت کشور این گونه نبود تا برخی بگویند فساد سیستمی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، ناصر سراج در مراسم توديع و معارفه بازرس كل استان هرمزگان كه شب گذشته با حضور نماينده ولي فقيه استان و رئيس كل دادگستري استان در دادگستري بندرعباس برگزار شد گفت: در قانون اساسي، براي سازمان بازرسي كل كشور نظارت و بازرسي پيش بيني شده است. از اين رو پيشگيري و نظارت را بر بازرسي مقدم مي‌دانيم.

وي با اشاره به عضويت سازمان بازرسي در انجمن آمبودزمان آسيايي و جهاني گفت: آمبودزمان جهاني و آمبودزمان آسيايي نمايندگان عموم مردم هستند كه در رابطه با تعديات دولت نسبت به حقوق مردم فعاليت مي‌كنند. سازمان بازرسي كل كشور، عضو مؤسس آمبودزمان آسيايي است و عضو هيأت مديره «AOA» و عضو مؤسسه بين المللي و جهاني آمبودزمان «IOI» است كه به صورت فعال در اين رابطه فعاليت مي‌كند و شكايات مردم را دريافت و بررسي مي‌كند.

وي گفت: كار آمبودزمان‌ها غيرقضايي است و سعي مي‌كند به صورت ميانجي گري نقص حقوق افراد توسط دولت و يا نهاد‌ها و شركت‌ها را بررسي كند. اين انجمن غيردولتي از حقوق افراد مقابل سوء جريانات اداري حمايت مي‌كند.

سراج با بيان اين‌كه سازمان بازرسي در سال گذشته 60 هزار شكايت و اعلام داشته گفت: ادارات دولتي موظف هستند طبق قانون ارتقاي سلامت اداري به شكايات رسيدگي كنند. همه شكايات به سامانه بازرسي كل كشور متصل بوده و ادارات مربوطه موظف هستند ظرف يك ماه پاسخ شكايت را بدهند كه اگر شاكي قانع شد، پرونده بايگاني مي‌شود و الا سازمان بازرسي پيگيري مي‌كند تا اگر تخلفي بود به مراجع اداري و اگر جرمي صورت گرفته بود به مراجع قضايي ارجاع شود.

وي با تأكيد بر اين‌كه بناي سازمان بازرسي كل كشور نظارت است، گفت: اكثر قريب به اتفاق مديران كشور سالم و پاكدست هستند، اما دام‌هاي بسياري سر راه آنان است و ما بايد آنان را از اين دام‌ها آگاه كنيم. با تأكيد آيت‌الله لاريجاني، سياست سازمان بر اين منوال قرار گرفته كه تلاش كند حتي الامكان پرونده كيفري نداشته باشد. وظيفه سازمان بازرسي اضافه كردن بر بار دستگاه قضايي نيست. وظيفه سازمان بازرسي پيشگيري است تا مانع تشكيل پرونده كيفري مديران شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به برنامه سازمان بازرسي براي نظارت بر اجراي فرامين مقام معظم رهبري گفت: در خصوص نظارت بر اجراي فرمان رهبري در اقتصاد مقاومتي كه شامل 24 بند بود، سازمان بازرسي كل كشور 24 گروه ويژه در كل استان‌ها تشكيل داده و سياست‌هاي لازم را تبيين كرده و با هماهنگي مركز پژوهش‌هاي مجلس و معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري همه برنامه‌ها را قبل ابلاغ بررسي و پالايش كرده است. يعني در رابطه با 24 بند فرمان رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي سازمان بازرسي برنامه دارد. بنابراين به محض آنكه دولت برنامه‌هاي خود در اين زمينه را اعلام كند، ما نظارت خود را شروع مي‌كنيم تا بتوانيم در پايان سال، نزد مقام معظم رهبري رو سفيد باشيم.

سراج با اشاره به نام‌گذاري امسال به عنوان «فرهنگ» از سوي مقام معظم رهبري گفت: در كشور 30 نقطه محيط و سازمان فرهنگي شناسايي شده است كه سازمان بازرسي كل كشور در خصوص آن برنامه‌ريزي كرده و نظرات افراد و قانون‌هايي كه در خصوص فرهنگ وجود دارد جمع آوري شده است تا در خصوص فرمان مقام معظم رهبري در رابطه با فرهنگ مشكلات را بر طرف كنيم.

وي با اشاره به فعاليت 25 واحد گمركي در استان هرمزگان،گفت: فقط گمرك شهيد رجايي و گمرك شهيد باهنر، 30 درصد از واردات كشور را به خود اختصاص داده است كه بايد بررسي لازم انجام و اقدامي شود در خصوص گمركات مشكلي پيش نيايد. گمرك‌ها وظيفه دارند به قانون عمل كنند. اما متاسفانه به طول مثال ماده 106 را اجرايي نكردند. اين در حالي است كه بايد 30 درصد از حجم گمركات كاهش پيدا كند كه اين قانون به صورت كامل اجرايي نشده است. ماده 160 قانون را داريم كه 2 درصد از اين درآمدها به گمرك اختصاص داده مي‌شود و 20 درصد از اين 2 درصد به كارمندان خدوم گمرك و 10 درصد از آن به تجهيزات گمرك اختصاص داده شود كه متاسفانه اين قانون نيز به صورت كامل اجرايي نشده است كه سازمان بازرسي كل كشور در خصوص اجرايي كردن اين قانون خصوصا ماده 160 پيگيري مي‌كند و انشاء‌الله وجه خوبي نيز نصيب عزيزان گمرك مي‌شود.

سراج با اشاره به اظهارات اخير برخي مبني بر آنكه فساد سيستمي شده است، گفت: يكي از فرامين مهم مقام معظم رهبري مبارزه با فساد بود كه 10 سال از اين فرمان مي‌گذرد اما اجرايي نشده است. چرا كه اگر اين فرمان اجرايي مي‌شد وضعيت كشور اين گونه نبود تا برخي بگويند فساد سيستمي شده است. البته ما اين موضوع را قبول نداريم و فساد سيستمي نيست ولي متاسفانه ادراك فساد و احساس ناامني در رابطه با موضوع فساد بين مردم زياد است كه انشاء‌الله با تبليغات و فرهنگ سازي بايد تلاش كرد اداراك فساد را كم كرد. عزم سازمان بازرسي كل كشور براي مبارزه با فساد جدي است و قطعا اغماض نخواهد كرد.

وي با اشاره به برنامه كشورهاي ديگر در خصوص مبارزه با فساد گفت: اخيرا دولت چين گفته است بايد با دولت مردان لخت و مديران ضعيف بدون اغماض برخورد صورت بگيرد. دولت مردان لخت شامل مديراني است كه فقط خودشان در كشور ساكن و خانواده شان خارج از كشور هستند. بر حسب تأكيد دولت چين اكثر فسادها از سوي اين مديران رخ مي‌دهد. جالب آنكه طبق آمار چيني‌ها، در يكي از استان‌هاي اين كشور 1000 دولت مرد لخت شناسايي شدند كه از آن 800 نفر زودتر از موعد بازنشسته، توبيخ يا از كار بر كنار شدند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: همچنين دولت چين اعلام كرده در خصوص مبارزه با فساد بايد همزمان با پشه و ببر برخورد كنيم. چين معتقد است براي ريشه كن كردن فساد، بايد همزمان با ضعيف و قوي برخورد كرد.

وي ادامه داد: يا آنكه رئيس بازرسي كشور روسيه اعلام كرده مبارزه با فساد را بايد از روي نيمكت دبيرستان شروع كرد و اعلام كرد از سال 2015 بايد در كليه دبيرستان‌ها قانون مبارزه با فساد به دانش آموزان آموزش داده شود. از نظر او تصور اين‌كه فقط رشوه، فساد است، اشتباه بوده و حتي صاحب منصبي كه براي ثبت نام فرزندش با مدرسه و دبيرستان تماس مي‌گيرد، نيز فساد است. چرا كه اين ثبت نام بدون نوبت و خارج از نوبت صورت گرفته است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در بخش ديگر از سخنان خود به تأكيد آيت‌الله آملي لاريجاني مبني بر استفاده از قضات عالي رتبه در سازمان بازرسي كل كشور گفت: دليل اين تأكيد هم آن است كه وقتي گزارش سازمان توسط افرادي غير قضات تهيه شوند، به اجبار بايد جهت تنقيح به منطقه يا مركز ارجاع داده شوند. اما با نظارت قضات عالي رتبه‌اي كه در راس ادارات كل سازمان در استان‌ها بكارگيري مي‌شوند، اين فاصله‌ها كم شده و پرونده‌ها زودتر و با سرعت بيشتري وارد دادگستري وحتي به محكمه مي‌شوند.

سراج در پايان از زحمات نصوري سرپرست اداره كل بازرسي استان هرمزگان، ابوالهادي را به عنوان بازرس كل اين استان معرفي كرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =