معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید: تلویزیون به جای برنامه‌های کم‌محتوا، می‌تواند از مناسبت‌های مختلف برای بیشتر کردن وفاق ملی و شاد کردن مردم استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دكتر بهزاد دوران، با حضور در میزگردی در کافه خبر با موضوع بحران هویت گفت: در جامعه‌ای چندفرهنگی زندگی می‌كنیم كه اقوام مختلفی با ادیان مختلف سابقه زندگی طولانی و مسالمت‌آمیز كنار هم دارند، تاثیر گرفتن از فرهنگ‌های دیگر جای نگرانی ندارد، نباید نسبت به تاثیرگذاری فرهنگی نگران باشیم چون در عین حال در چنین فضایی ما هم می‌توانیم داشته‌هایمان را به كشورهای دیگر عرضه كنیم،‌ اما باید این را بررسی كرد كه تاثیرگذاری فرهنگی ما بر كشورهای دیگر چقدر است. وقتی منفعل عمل كنی و تولیداتی نداشته باشی، صرفا گیرنده هستی. اگر مدیریت فرهنگی قوی داشته باشیم، می‌توانیم به جای نگرانی از تاثیر فرهنگ‌ها بر همدیگر، از این موضوع استقبال كنیم و براي ارائه فرهنگ خودمان از اين فضا استفاده كنيم.

او در عین حال با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: تلویزیون به جای برنامه‌های كم‌محتوا، می‌تواند از مناسبت‌های مختلف برای بیشتر كردن وفاق ملی استفاده كند. صداوسیما قرار است به تمام اقشار جامعه توجه كند و چه بهتر است كه به جای نادیده گرفتن اقشار مختلف، هنگامی كه هموطنان كشورمان در ادیان گوناگون مناسبت‌های خاصی دارند،‌ به آنها هم به عنوان یك ایرانی توجه شود چون در قانون اساسی كشورمان هم این ادیان پذیرفته شده و محترم هستند. لازم است اقلیت‌های مذهبی سهم بیشتری در سپهر فرهنگی داشته باشند و صدایشان شنیده شود نه این كه بخواهیم آنها را حذف كنیم و به تقابل بین مردمی كه در یك كشور زندگی می‌كنند دامن بزنیم. اما متاسفانه می‌بینیم كه به جای ایجاد برای وفاق و همدلی، از پرداختن به فرهنگ‌های دیگر احساس نگرانی وجود دارد.

این جامعه شناس با اشاره به رواج برخی مراسم و آیین از کشورهای دیگر در بین مردم تاکید کرد: مردم ما شادی ندارند بنابراین بخشی از شادی را می‌خواهند از طریق آیین‌های دیگر به دست بیاورند. رسانه‌ها در همه جای جهان، یكی از وظایف اصلی‌شان سرگرم كردن مردم است در حالی كه رسانه‌ها در كشور ما مردم را مورد تهاجم قرار می‌دهند؛ انواع خبرهای ناگوار در هر كجای دنیا كه هست پوشش داده می‌شود ولی خبری از تفریح و سرگرمی و شادی نیست. مردم از سر كار می‌آیند و به جای تجدید قوا و استراحت، باید باز هم با مشكلات دست و پنجه نرم كنند. این می‌شود كه مشتری كالاها و فرهنگ‌هایی می‌شوند كه به آنها شادی بدهد. شادی،‌ در تولیدات فرهنگی ما سهم كمی دارد و حتی برای شادی‌های خودمان هم در رسانه ملی جایی نداریم.

دوران همچنین افزود: به نظر من بیشتر از هر چیزی مهم است كه نظام سیاسی خودش را برای دخالت در هر چیزی محق نداند، در بسیاری از موارد باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد اما در موارد زیادی فقط كافی است بستر لازم فراهم شود و اجازه داده شود جامعه به طور طبیعی مسیر خودش را برود. باید اولویت‌های نظام فرهنگی در سیاستگذاری به موارد كلیدی محدود شود كه آنها را مد نظر قرار بدهد و بعد اجازه بدهد جامعه خودش تصمیم بگیرد كه چه چیزی را بپذیرد و چه چیزی را نه. فرهنگ نیاز به قیم ندارد، مردم راه خودشان را می‌روند، اگر به طور خودجوش این اتفاق نیفتد كه فرهنگ از عقیم بودن دربیاید و زایا شود، اگر تولید داشته باشیم، اگر با محصولات فرهنگی مناسب، اعتماد به نفس ارائه آنها به دیگران افزایش پیدا كند، فرهنگ كشورمان نه تنها از بین نمی‌رود بلكه پیش می‌رود؛ اما اگر تولید نكنیم، باید منتظر این باشیم كه داشته‌هایمان با داشته‌های دیگران جایگزین شود.

می‌توانید متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضا ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    32 2
    بسياري از روزها زيرنويس هاي شبكه خبر تماماً مربوط ميشود به اخبار جنگ و خونريزي ، بمب گذاري ، درگيري هاي قومي ، انفجار ، بلاياي طبيعي و كلا اخبار منفي و نا اميد كننده ، و گزينش اخبار جهاني به گونه ايست كه مخاطب احساس مي كند در روي اين خاك پهناور خدا جز فساد و تباهي و نزاع هيچ چيز اميدوار كننده اي وجود ندارد .
    • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      3 77
      توصیه می کنم یه سری ولو واسه زیارت هم شده به سوریه بزنین تا فرق اخبار آرشیوی و واقعیت رو ببینین، ما اگر واقعیت های دور و بر خودمون رو نبینیم و بزنیم تو یه فاز دیگه و غافل بشیم یه دفه هم ممکنه سر خودمون بیاد و آماده نباشیم، کل دنیا شب رو نمی تونن با آرامش به صبح برسونن، دامنه انفجارها و تیراندازی ها همه جا رو گرفته و روز به روزم داره بیشتر میشه
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    5 19
    ملت شاد شادن
  • بی نام DE ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    10 2
    موافقم برنامه های شاد و از نظر سیاسی فراجناحی
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    37 3
    درود. بیشتر برنامه های صدا و سیما کوهی از استرس به بیننده و شنونده وارد می کند، اخبار جنگ در سوریه ،یمن ، میانمار،فلسطین، تیر اندازی در کشورهای غربی، و اما داخل اختلاس در فلان سازمان ،تخلف در فلان بیمارستان، دعوا در فدراسیونها و بیشمار استرس این چنینی. گویی دنیا گودالی پر از لجن است که صدا و سیما تکه چوبی برداشته و آن را به هم میزند. طبیعی است انسان از کنار چنین گندابی رد نشود و به سویی دیگر حرکت کند.
  • مهدی A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    3 12
    اگه اخبار دردناک را نگه متهم میشه به سفید نمایی و پروپاگاندای حکومتی
  • محمدعلی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    2 13
    در کشوری هر یک از ما برای دیده شدن و برای کسب نامی. لقمه نانی حتی بر خلاف باور های مسلم مان حاضزیم همدیگر به بد ترین نحو تخریب نمائیم کما اینکه این تخریب ها با وانشهای طرف مقابل به نحوی دامن خودمان راهم گرفته وتخریب مینماید انتظار داریم احاد پایین دست تر از مردم از اتحاد وانسجامی یک دست ملی برخودار گشته که در رو یا رو با دشمن مشترک و دشمن این اب خاک به سادگی پیروز گردیم به امید روزها قشنگ تر وبهتر برای همه مردم کشور عزیز مان ایران
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    3 20
    محمدرضا عزیز تا این لحظه این دوتا منفی داده شده که تا حدودی میشه گفت مخالف نظر جامعه شناس محترم هم میباشه برای من جالب
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    0 0
    حالا اگر صدا و سیما برنامه شاد پخش کنه میگید چرا صدا و سیما انقدر خوشحاله؟چرا درد مردم رو نمی بینه؟اصلا خودتون می دونید با خودتون چندچندید؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    5 1
    كاملا درسته، خسته شديم از بس غم و غصه ديديم. بعد ميگن چرا ميرين سمت ماهواره