۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
سمندر لرستانی در معرض خطر انقراض است

رییس اداره حفاظت از محیط زیست پلدختر گفت: سمندر لرستانی گونه ای بسیار زیبا و کمیاب که در معرض خطر انقراض ویا بحرانی قرار دارد .

اسما اسماعیل پور ، خبرآنلاین لرستان ، امیررضا محمدی نژاد گفت : این گونه در طبقه بندی لیست سرخ IUCN به شدت در معرض خطر انقراض یا بحرانی قرار گرفته است،
وی گفت: سال 1389 در پانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس)، این گونه به پیشنهاد ایران و با حمایت تمامی کشورهای عضو در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده شد که تجارت جهانی آن را ممنوع می سازد.
وی افزود:اداره حفاظت محیط زیست پلدختر در فصل زمستان به ویژه اسفندماه اقدام به تشکیل گشت مستمر روزانه در حوزه این شهرستان نموده است .
رییس اداره محیط زیست پلدختر گفت: نیروهای اجرایی این اداره جهت حفظ این گونه بسیار آندمیک به طور کامل آماده و با گشت خودرویی وموتوری فعالیت می کنند .
وی از مردم خواست میزبان خوبی برای این گونه بسیار ارزشمند و کمیاب باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، اداره محیط زیست را با سامانه 1540 در جریان قرار دهند .
محمدی نژاد افزود:سمندرها از گروه دوزیستان دمدار هستند که در ایران هشت گونه سمندر متعلق به دو خانواده هینو پیده و سالاماندریده گزارش شده که به 4 جنس تعلق دارند و جنس Neurergus دارای بیشترین تعداد می باشد .
وی گفت : گونه سمندر کوهستانی لرستان Neurergus kaiseriیکی از زیباترین گونه های سمندراست که اندازه آن به طول 14 سانتی متر می باشد و جز خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران است .
محمدی نژاد افزود: سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار در سال 1938 توسط Kaiserاز شمال شهبازان استان لرستان یافت شد .
رییس اداره محیط زیست پلدختر گفت: زیستگاه های سمندر در لرستان شامل وزناب بلالا ، لفت ، کرکی ، کرسر ، کول سرمال و غیره می باشند .
وی افزود: طی چند ماه اخیر با تلاش و همت کارشناسان اداره محیط زیست لرستان زیستگاه های جدید و ناشناخته ای شناسایی شده یا در حال شناسایی هستند که در قبل هیچ گزارشی دال بر وجود این زیستگاه ها مشخص و ثبت نشده است .
وی گفت: حضور انسان در این زیستگاه ها خطرات بالقوه ای برای ادامه حیات این جاندار زیبا به شمار می رود که در زیستگاه های مختلف متفاوت است .
محمدی نژاد با بیان این که فعالیت های ناآگاهانه انسانی مهم ترین عامل تهدید کننده این گونه زیبا و کمیاب است افزود: خطرات حضور انسان در این زیستگاه ها که این گونه نایاب را تهدید می کند شامل گردشگری ناآگاهانه ، راه دسترسی ، جاده سازی ، چرای دام ، کشاورزی ، برداشت آب و غیره می باشد .
وی به نام های محلی سمندر لرستان اشاره و گفت:برخی اهالی منطقه پاپی نام هایی را به این جاندار زیبا نسبت می دهند که نشان دهنده باور این مردم به تقدس جانور است .
وی افزود: یکی از این نام ها "حاجی باریکو " که پیش وند حاجی، نوعی مصونیت و تقدس به این جانور داده است .
رییس اداره محیط زیست پلدخترگفت: نام های دیگری که اهالی در جهت تقدس سمندر لرستانی به آن می گویند"وقمی" یا "وقفی" یعنی جانوری که از طرف کسی (شاهزاده احمد ) وقف شده است و بعضی هم آن را با نام جرق پرق می شناسند .
محمدی نژاد به تهدیدات موجود و حفاظت ازسمندر لرستان اشاره کرد و افزود : این گونه در طبقه بندی لیست سرخ Iucn به شدت در معرض خطر انقراض یا بحرانی CR قرار گرفته که بر اساس معیارهای A2d،B2ab می باشد .
رییس اداره محیط زیست پلدخترگفت: روند جمعیتی این گونه رو به کاهش است و از مهم ترین عوامل تهدید کننده آن افزایش تجارت و خرید و فروش و تخریب زیستگاه به شکل های مختلف عنوان شده است

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =