۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
شهردار اصفهان چرا برکنار شد؟

ایسنا نوشت:

رای‌گیری آغاز شد؛ "با حجت شرعی برگه‌های رای خود را در گلدان بیندازید؛ خداوکیلی و بینی و بین‌الله رای دهید؛ ما همه اصفهانی هستیم و باید برای خدمت رسانی به جامعه خود تلاش کنیم؛ امروز روز حساس و سرنوشت‌سازی در تاریخ اصفهان است." "مخالف" به معنی مخالف ادامه کار شهردار است؛ رای داده شده شما، باز پس گرفته نمی‌شود بنابراین بهتر است بر روی برگه‌های رای یا بنویسید "موافق ادامه فعالیت شهردار هستم" و یا بنویسید "مخالف ادامه فعالیت شهردار هستم".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، شهردار برکنار شد با 14 رای مخالف و هفت رای، تلاش برای برکناری شهرداری که روی کار آمدن دوباره‌اش با آغاز دوره چهارم شورا یک ماه طول کشید دوسال زمان برد. دو سالی که تنها با یک سوال، صندلی 12 ساله را از شهردار گرفت. آنچه در ذیل می‌خوانید نظر 9 عضو شواری شهر اصفهان (موافق و مخالف) درباره استیضاح شهردار و دلایل آن است.

شهردار تک رو بود

علیرضا نصر اصفهانی، عضو شورای شهر اصفهان در خصوص برکناری شهردار گفت: قبول نکردن صحبت‌های منطقی اعضا و اصرار بر تخلف انجام شده به عنوان یک نمونه از مجموعه تخلفات شهرداری در صحن علنی شورای شهر ارائه شد. گرانی 40 هزار تومانی بلیت شهر رویاها با توجه به اینکه مصوبه شورای شهر بلیت این شهربازی را 5000 تومان اعلام کرده بود و بحث عمیق مترو اصفهان از دیگر مواردی بود که جزء تخلفات محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه قطعاً دلایل اعضاء شورای شهر برای استیضاح کافی بود، افزود: وقتی قرار است استیضاح انجام شود باید ابزار داشته باشد و ما می‌خواستیم موردی که فقط به شهردار مربوط می‌شود را برای بحث استیضاح وصول کنیم و بقیه بدنه شهرداری را درگیر این موضوع نکنیم پس موضوع مدیرکلی را مطرح کردیم و با نهایت تأسف باید گفت که آقای شهردار این موضوع را سخیف و کم وزن جلوه دادند و تلاش داشتند آن را بی مورد بدانند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه شهر زمانی پیشرفت می‌کند که تمام مدیران شهری از جمله شهردار و شورای شهر با هم همراهی و همکاری داشته باشند، ادامه داد: اینکه شهردار خود را شهردار 10 نفر بداند و فقط به دنبال این باشد که چه کسانی به او رأی داده‌اند و یا چه کسانی رأی نداده‌اند، اصلاً درست نیست؛ قطعاً تک روی شهردار و کمرنگ کردن نقش دیگران جزء مواردی بود که اتفاق افتاده است، البته نباید زحمات و تلاش‌های شهردار سابق را در این چند سال نادیده بگیریم.

نصراصفهانی تاکید کرد: این اتفاق درس عبرتی برای شهرداران دیگر اصفهان است و نشان می‌دهد شورا جلوی تخلف را خواهد گرفت؛ خواه شهردار سقائیان‌نژاد باشد یا شخص دیگر. به اعتقاد من از این استیضاح باید به عنوان یک دستاورد یاد کرد چراکه مدیران شهری تصور کرده بودند در سنگری هستند و هیچ شخصی نمی‌تواند از آنها انتقاد کند.

بلیت 40 هزار تومانی تخلف است

احمدعلی عاملی در خصوص استیضاح شهردار گفت: چند مورد از تخلفات آقای شهردار بارها و بارها از طریق شورای شهر به وی اطلاع داده شده بود، بلیت 40 هزار تومانی شهر رویاها که بی‌توجه به مصوبه شورا قیمت‌گذاری شده بود، بحث عقب ماندگی متروی اصفهان و مباحث پژوهشی شهرداری از تخلفات آشکار شهردار بود.

این عضو شورای شهر به بحث مترو اشاره و اظهار کرد: اصفهان در اوایل انقلاب از شهرهای پیشرو کشور بود و اولین کلنگ مترو در اصفهان به زمین زده شد، اما هنوز این مترو اندر خم یک پیچ است و اصفهان سرآمد، امروز به اصفهان کنونی تبدیل شده است؛ در کنار این مبحث بحث مدیرکلی دفتر شهردار و اصرار بر این قضیه و پاسخ‌های غیر منطقی قطعاً مزید بر علت بوده است.

وی تاکید کرد: وقتی شهرداری با 14 رأی استیضاح می‌شود قطعاً مباحث سیاسی پشت قضیه نبوده است، شاید کسی با شخص شهردار اختلاف داشته باشد ولی قطعاً 14 نفر اختلاف آنچنانی ندارند پس قطعاً دلایل استیضاح آنقدر قوی بوده که 14 نفر را مصمم کرده تا این اتفاق رخ بدهد.

استیضاح شهردار، بلوغ شورای شهر است

غلامحسین صادقیان دیگر عضو شورای شهر اصفهان گفت: علت استیضاح رعایت نکردن مفاد تذکر تنی چند از اعضاء شورای شهر در خصوص عنوان مدیرکلی حوزه شهری که مصوبه و مبنای قانونی ندارد، است. این اتفاق با دلایل شهردار اصفهان رفع و رجوع نشد چراکه دلایل اصلاً محکمه پسند نبود و اکثریت شورا با این جواب‌ها قانع نشدند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه به جای رعایت مفاد تذکر، شهردار سعی بر ارائه توضیحات و دلایل و بی محکمه داشت، ابراز عقیده کرد: استیضاح شهردار اصفهان دارای دو بخش بود، یک بخش شکوایه‌ای و یک بخش اختلافی که هر دو مطرح شد و قطعاً اختلاف سیاسی در این بین وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: برخی به دنبال این هستند که اعضاء شورای شهر را به مسائلی همچون حب و بغض، سیاسی و خطی بودن متهم کنند که این ظلم بزرگ به شهر و مردم شهر اصفهان است. استیضاح جزء اختیارات شورای شهر است و اینکه شهرداری با 14 رأی از 21 رأی استیضاح شود مبنی بر قاطع بودن اتفاق رخ داده و بلوغ شورا است.

استیضاح نتیجه لجبازی شهردار بود

رسول جهانگیری نیز در خصوص استیضاح شهردار اصفهان گفت: بیش از حد بحث استیضاح را نمی‌توان باز کرد اما بسیاری از موارد در یک سؤال قانونی گنجانده شد از جمله مترو، شفافیت امور مالی، اجرایی نشدن مصوبات شورا و بلیت شهر رویاها چراکه فکر می‌کردیم با این کار فضای عمومی شهر تأثیر کمتری خواهد پذیرفت.

این عضور شورای شهر اظهار کرد: اعضاء شورای شهر یک سؤال قانونی را به عنوان سؤال استیضاح در حوزه مدیرکلی مطرح کردند که از پاسخ‌ها قانع نشدند، نمی‌شود شهردار اصفهان را بدون دلیل استیضاح کرد. موارد زیادی برای استیضاح وجود داشت که یک مورد مطرح شد، البته نباید نسبت به تلاش‌های شهردار اصفهان در این سال‌ها بی‌توجه بود.

وی با اشاره به اینکه طولانی شدن مدیریت باعث ایجاد نوعی اطمینان خاطر برای شهردار و اطرافیانش شده بود، افزود: این افراد آنقدر مطمئن بودند که مصوبات شورای شهر را نادیده می‌گرفتند. بحث استیضاح شهردار اصلاً سیاسی نبود، درست است که اختلاف داشتیم اما اختلافات سیاسی نبود چراکه ما در یک جبهه سیاسی هستیم، اما شهردار اصفهان سعی داشت کار را سیاسی جلوه دهد.

وی مدعی شد: لجبازی و لجبازی بیش از حد وی چنین اتفاقی را رقم زد.

اخلاق با طولانی شدن مدیریت از بین می‌رود

غلامرضا شیران دیگر عضو شورای شهر اصفهان مدعی شد: بحث استیضاح شهردار اصفهان اصلاً سیاسی نبود برعکس بحث بسیار مهم شهری و تخلفات شهری بود چراکه وی تذکرات زیادی را از اعضاء شورای شهر دریافت کرده بود، اما به هیچ کدام رسیدگی نکرد و اصلاً به تذکرات شورا اهمیت نمی‌داد در حالی که شهرداری محل خدمت و مراقبت از منافع مردم است.

وی خطاب به شهردار بعدی اظهار کرد: این فرد باید انقلابی باشد که مدیریت شهری را به درستی بداند و منافع مردم را در نظر بگیرد نه اینکه خود محور باشد، البته نباید زحمات سقاییان‌نژاد را نادیده بگیریم و باید از تلاش‌های وی سپاسگذار باشیم.

این عضو شورای شهر اصفهان با ابراز این عقیده که وقتی طول مدت مدیریت زیاد شود اخلاق از بین می‌رود، ادامه داد: اگر سال‌های فرصت و مسئولیت محدود باشد فرصت پهن کردن یکسری بی‌اخلاقی‌ها از بین می‌رود و خدمت بیشتر می‌شود، انسان‌ها هرچه قدر دانا و فهیم باشند اما مدیریتشان باید حدی داشته باشد. این اتفاق باعث شد تا تحولی در شهرداری رخ بدهد و فرصت به جوانان داده شود.

اعضا در هر صورت از جواب ها قانع نمی‌شدند

ابوالفضل قربانی سؤال مطرح شده را برای استیضاح کافی ندانست و گفت: سؤال، قدرت استیضاح را نداشت و این بحث ثانویه‌ای برای استیضاح شهردار اصفهان بود چراکه برای استیضاح شهردار شهری همچون اصفهان نباید تنها یک سؤال مطرح شود.

این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بسیار واضح است که اختلافات شورا و شهرداری در دو سال گذشته این اتفاق را رقم زد، افزود: قطعاً سؤال بهانه بود و پاسخ‌ها به هر جهت داده می‌شد اعضاء شورا قانع نمی‌شدند، از قبل هم مشخص بود.

وی اظهار کرد: باید به سقاییان‌نژاد خسته نباشید بگوییم چراکه مدیریت شهری مثل اصفهان با این حجم کار بسیار سخت و دشوار بود و هر شخصی در این سمت بدون اشکال نمی‌تواند کار کند.

سلسه اتفاقات، شهردار را برکنار کرد

سیدکریم داودی گفت: برخی از اعضاء شورای شهر تنها به سوال در خصوص حکم مدیرکلی حوزه شهری برای استیضاح کفایت کردند و از پاسخ‌های شهردار قانع نشدند، وقتی بحث شورای شهر مطرح می‌شود باید نظر اعضاء شورای شهر احترام بگذاریم. یک سری سلسله اتفاقات منجر به برکناری شهردار شد.

منافع برخی در استیضاح بود

وحید فولادگر دیگر عضو شورای شهر اصفهان آنچه به عنوان سؤال برای استیضاح شهردار مطرح شده را در حد سؤال ندانست و مدعی شد: سؤال حتی در حد سؤال هم نبود چه برسد به استیضاح! به نظر من انگیزه این اتفاق سیاسی و شخصی بود. سؤال اعضا در حد و اندازه استیضاح نبود و نیازی به دفاع نداشت زیرا تصمیم برکناری از قبل گرفته شده بود.

وی تصریح کرد: البته همه افرادی که رأی دادند منافع سیاسی نداشتند اما قطعاً برخی دیگر که منافعشان در این استیضاح بود دیگران را هم مجاب کردند.

سقائیان‌نژاد راحت شد

عباس حاج رسولی‌ها، عضو شورای شهر اصفهان در ارتباط با موضوع استیضاح گفت: سؤال در مورد موضوعی بود که بسیاری از کلانشهرها در دستور کار خود داشتند و اصلاً حکم انشائی بود، دلایل برای یک اسیتضاح کامل و محکمه پسند نبود.

وی با انتقاد از برخوردهای انتقادی با مترو اظهار کرد: مترو از قوی‌ترین کارهای کارنامه سقاییان‌نژاد است و این کار قطعاً پشت پرده داشته است بالاخره تشکیلات و تشکل‌ها دنبال مباحث خود هستند و این میان عده‌ای پیروز میدان شدند.

رئیس سابق شورای شهر اصفهان گفت: شب قبل از استیضاح، خادمان شهر همه به دنبال تثبت آقای سقاییان‌نژاد و 14 نفر با ادامه کار وی موافق بودند، اما چه شد که روز استیضاح 14 نفر رأی به استیضاح دادند، جای تأمل دارد.

وی تاکید کرد: "سقاییان‌نژاد راحت شد" البته این بدان معنا نیست که نباید فرمانداری از این مسئله به راحتی عبور کند، اتفاقاً ما می‌خواهیم که فرمانداری ریز شود و ببیند چه شد.

حاج رسولی‌ها خطاب به استیضاح کنندگان گفت: امیدوارم بتوانند یک شهردار خوب در حد وزیر سر کار بیاورند چراکه این شهر اگر شهردار قوی و محکم در حد و اندازه‌های وزیر نداشته باشد تمام پروژه‌هایش می‌خوابد.

به گزارش ایسنا، اعضاء شورای شهر اصفهان از هم اکنون سه ماه فرصت دارند تا شهردار جدید را انتخاب کنند حالا باید منتظر ماند و دید اعضائی که پس از 20 ماه انتخاب قبلی خود را اشتباه دانستند برای انتخاب گزینه جدید تا چه حد حساسیت به خرج می‌دهند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    3 0
    ببینیم شورای شهر تهران با این همه بی قانونی و قطع درخت و تراکم سازی چه میکنند۰۰۰ البته در تهران صندلی ها خیلی محکم چسبیده شده