عِلمی که با اجنّه و شیاطین و دیوان سر و کار دارد!

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به معرفی بخش هایی از یک کتاب با موضوع علم طلسمات پرداخته است.

این عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در بخش ابتدایی یادداشت می نویسد:

«علوم غریبه، جایگاه شگفتی در میان علومی داشته که در میان ملل مختلف و از جمله مسلمانان بوده است. این علم به دلایل مختلف محدود به افراد خاصی بوده است که می بایست ویژگی هایی می داشتند. این افراد که وانمود می کردند با امور پنهان و از جمله اجنه و شیاطین و دیوان سر و کار دارند، خود را قادر به انجام کارهایی می دانستند که به طور عادی از مردم ساخته نبود. بخشی از این علم یا شبه علم، اختصاص به رفع و دفع مصائب و مشکلات مردم داشت که طبعا برای مردم نهایت اهمیت را داشت و از آنجا که راه حلی برای انجام آنها نداشتند، به این افراد پناه می بردند. اکنون نمی خواهیم به کار روانشناسی اجتماعی این بحث بپردازیم، بلکه آنچه اهمیت دارد تبدیل شدن این امور به یک علم در میان مسلمانان است.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:
«طی سالیان و با استفاده از تجارب سایر ملل، برای این علم مبانی و متون و روشها ساخته شد و هزاران کتاب و کتابچه تالیف گردید که امروز در کتابخانه های ما غالبا به صورت خطی نگهداری می شود و البته همین امروز هم مشتریان زیادی دارد.
در مقابل بودند کسانی که آن را به عنوان یک علم انکار می کردند اما در این سوی، جرأت بر انکار آن توانایی خاصی می خواست که در طبیعت مفهوم علم در میان مسلمانان نبود. به عبارت دیگر مردم این قبیل مطالب را نمی توانستند به صراحت انکار کنند، به عکس، گاه به قداست آن می اندیشیدند و گاه که با اوراد و اذکار و ادعیه در آمیخته می شد، به راحتی قبول می کردند و اگر کسی هم انکار می کرد برمی آشفتند. البته جن مورد تایید قرآن است اما ادعاهای اینها درباره دنیای جنیان و نیز ادعاهایشان در ارتباط چیزی نبود که به سادگی بتواند قبول شود، هرچند آنها این ارتباط را راحت ترین کار برای خود می دانستند و مدعی بودند که قدرت آنهاست که این مشکلات را حل می کند.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    25 4
    تو به روح اعتقاد داری
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    29 1
    معلوم نیست رد کردی یا تایید کردی که این کار شگفتیست
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    35 1
    خرافات یکی از بدترین چاه های انحطاط جامعه هست. مردم بخشی از ترکیه هم گرفتار این مصیبت هستند. مثلا وقتی اسباب کشی میکنن فرش لوله شده رو باز میکنن بعد به خونه جدید میبرن. فکر میکنن اجنه توش قایم میشه لباسها رو وارون پهن میکنن تا جن توش نره
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    32 3
    همش مزخرفات و توهماته. اگر واقعاً به درد می خورد تا حالا ازش استفاده می کردند. با این کارا هیچ مشکلی از بشریت حل نشده. نهایت کارکردش سوژه برای قصه ها و فیلمها برای سرگرمی و یا چاپیدن یه عده آدم ساده لوح بوده.
  • بی نام A1 ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    3 1
    نگيد اين حرفها رو خواهشا. جن و اينحرفها يعنى چى؟؟؟
  • مسعود A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    4 5
    بنظر من همه چیز به تفکر و اعتقادات اون شخص یا اون ملت مربوط میشه که ریشه در باورهای ما دارد.اگر انسان چیزی را باور داشته باشد قطعا بیشتر به آن فکر میکند و در نتیجه عملکردش هم بر اساس همان تفکرات و اعتقادات شکل میگیرد.وقتی میگیم خدا وجود دارد و ذاتش یکتا و بی همتاست پس منطقا و بطور عقلی باید فقط دستورات و احکامی که خداوند گفته را انجام بدهیم ولاغیر..اما در مورد اجنه و شیاطین باید گفت که این مسائل در قرآن هم اشاره شده و تذکر داده شده است.اما اینکه چه کسی علم برقراری ارتباط با این موجودات و توانایی دفع شر و بلا را داشته باشد باید بگیم که اینکار فقط با اراده خدا و توسط انبیا و اولیای مقرب درگاه خودش صورت میگیرد.انجام این کارها کار هر کسی نیست ضمنا خرافات ما را از خدا دور میکند و به شیطان نزدیک..
  • مریم A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    2 1
    بنظرمن توجه به ذات اقدس الله وتوکل به او اجازه فکر کردن به چنین مضخرفاتی را نمیدهد چرا که انسان مومن راضی به رضای پروردگار خویش بوده ودر هر شرایط قفط فقط از او کمک میخاهد...وسلام
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    2 1
    کاربرد غلط مصطلح به همان شکل در ادبیات یک محقق مدقق پذیرفتنی نیست اجنه جمع جنین است نه جن اذ کنتم فی بطون امهاتکم... جمع جن، جانّ است: خلق الجانّ من مارج من نارقرآن/الرحمن