۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

آنچه که از وضعیت بازار این هفته پیش بینی می کنیم؛ ادامه دار بودن روندهای اصلاحی روز جمعه هفته گذشته خواهد بود.

حسین شیبانی: در شرایطی که هفته گذشته عدد شاخص دلار آمریکا در پایین ترین سطح خود در 2 سال گذشته قرار داشت. در روز انتهای بازار خروجی مثبت آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا به عنوان یک محرک قوی برای افزایش شاخص دلار عمل کرد. افزایش یکباره ای که شاخص دلار پس از اعلام آمار اشتغال تجربه کرد، نشان از انتظار بالا و خواست قوی فعالان بازار برای رها شدن دلار از فشارهای چند ماه گذشته بود. این اتفاق مرز ناحیه حمایت تاریخی شاخص دلار را معتبر تر از گذشته کرد و یادآور این نکته بود که کماکان وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا از شرایط بحرانی  و غیر قابل کنترلی که منجر به تضعیف ادامه دار شاخص دلار شود دور است.

یکی دیگر از تبعات مثبتی که آمار اشتغال برای دلار آمریکا به همراه داشت. قوت گرفتن مجدد سناریو افزایش سومین مرتبه نرخ بهره در سال 2017 بوده است. همین مساله دلیل دیگری بر افزایش هیجانی شاخص دلار بود. با توجه به قوی شدن مجدد این سناریو، از تمایل بازار به خرید طلا به عنوان یک کالای قابل سرمایه گذاری کاسته شد و قیمت طلا نیز کاهش پیدا کرد.

آنچه که ما از وضعیت بازار این هفته پیش بینی می کنیم؛ ادامه دار بودن روندهای اصلاحی روز جمعه هفته گذشته خواهد بود. به تعبیری دیگر، احتمال اینکه سایه تحولات هفته گذشته کماکان در بازار این هفته نیز مشاهده شود، وجود دارد. ولی احتمالا اثر مثبت این تحولات کمتر از هفته گذشته خواهد بود. حجم بالای تقاضا برای دلار آمریکا در مقایسه با ارزهای مقابل دلار در این هفته، تا حدودی باعث افزایش شاخص دلار خواهد شد. از همین رو انتظار داریم که عدد شاخص دلار در انتهای هفته بالاتر از عدد شاخص دلار در زمان بازگشایی بازار باشد و همین مساله باعث افزایش محدود دلار آمریکا در برابر ارزهای مقابل خود خواهد شد.همچنین باید پذیرفت که ثبات سیاسی و اقتصادی اروپا و قوی ماندن یورو ( با توجه به وزن بالای یورو در شاخص دلار ) نیز به عنوان یک عامل مهم از افزایش یکباره شاخص دلار جلوگیری خواهد کرد.

تقویت احتمالی شاخص دلار باعث کاهش ارزش دلارهای غیر آمریکایی ( AUD - NZD - CAD ) خواهد شد. لذا احتمالا نرخ برابری دلارهای غیر آمریکایی در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد. باید در نظر داشت بدلیل آمار اشتغال بسیار پایین نیوزلند در هفته گذشته، احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه روز پنجشنبه بانک مرکزی نیوزلند وجود نخواهد داشت. همین مساله فشارهای منفی بر دلار نیوزلند را بالا خواهد برد و موجب تضعیف بیشتر دلار نیوزلند ( NZD ) در برابر دلار آمریکا خواهد شد.

در مورد طلا نیز باید عنوان کرد، تا زمانی که سایه افزایش نرخ بهره برای بار سوم در سال جاری میلادی بر بازارهای مالی سنگینی کند، طلا توانایی افزایش زیاد را نخواهد داشت. بر همین اساس پیش بینی می شود طلا در این هفته روند نزولی هفته گذشته خود را با یک شیب آرام ادامه دهد. از طرفی از آنجایی که یکی از مهمترین پیش زمینه های افزایش نرخ بهره، دستیابی به تورم در سطح 2 درصد بیان شده است، خروجی آمار تورم عمومی آمریکا که در روز جمعه اعلام می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در صورتی که طبق پیش بینی ها این عدد نزدیک به محدوده 2 درصد انتشار یابد می توان کاهش بیشتر قیمت طلا را انتظار داشت.

از آنجایی که تقویم اقتصادی این هفته رویدادهای زیادی را در خود جای نداده است، احتمالا در این هفته با بازاری کم نوسان و با دامنه حرکتی کم روبرو خواهیم بود.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =