رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: عدم همسویی لایحه بودجه با سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی به چشم می‌خورد که دولت در این حوزه باید تلاش می‌کرد تا در هزینه‌های عمومی صرفه‌جویی کند.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا عزیزی امروز یکشنبه دوم اسفندماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 96 گفت: عدم همسویی لایحه بودجه با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به چشم می خورد که دولت در این حوزه باید تلاش می کرد تا در هزینه های عمومی صرفه جویی کند اما این هزینه های از 72 درصد کل بودجه به 74 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت 20 درصد بود اما مجلس آن را به 30 درصد رساند، افزود: توجه به ایثارگران همیشه جزء دغدغه نمایندگان بود اما فقط چند ردیف اعتباری ناپایدار برای اجرای تعهدات در قبال ایثارگران درنظر گرفتند، دولت درباره اجرای تعهدات نسبت به کسانی که تمام سرمایه خود را پای انقلاب دادند باید ردیف های پایداری را در نظر می گرفت.

وی افزود: توجه به افزایش حقوق بازنشستگان ضرورت داشت، بازنشستگان پس از سال ها تلاش و کوشش امروز باید در آرامش زندگی خود را سپری کنند اما خیلی از آنها با کمتر از یک میلیون زندگی می گذراننددر حالی که خط فقر 2 میلیون تومان است بنابراین به نظر می رسد حتی حقوق بازنشستگان دو برابر هم شود کافی نیست.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معلمان عزیز 13 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند که پرداخت این بدهی در جایی از بودجه دیده نشد. البته کمیسیون تلفیق 1500 میلیاردتومان به بودجه فرهنگیان اضافه کرد که کافی نیست. باید حق آنها را بدهیم. نکته دیگر حقوق نظامیان مخصوصا ارتشیان است باید افزایش حقوق آنها در لایجه بودجه دیده می شد که این کار انجام نشد.

وی با بیان اینکه در حوزه ورزش انتظار داشتیم توجه بیشتری به بودجه این بخش شود افزود: اشتغال و ازدواج و مسکن برای جوانان از اولویت هاست، گرچه 10 میلیون تومان تسهیلات کم بهره برای ازدواج جوانان درنظر گرفتند اما بانکها ضمانت های را سخت می گیرند و این تسهیلات به موقع هم پرداخت نمی شود. همچنین پیشنهادی هم برای تهیه مسکن توسط جوانان در لایحه بودجه به چشم نمی خورد.

رئیس کمیسیون اجتماعی یادآور شد: مستمری مددجویان و توانخواهان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزایش یافت اما کافی نیست.

وی به جلسات مقام معظم رهبری با مسئولان برای توجه به آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به جلوگیری از آسیب های اجتماعی تأکید داشتند اما یک ردیف خاصی در لایحه بودجه برای این منظور گذاشته نشد.

عزیزی ادامه داد: حجم زیاد انتشار اوراق مالی با وعده پرداخت سودهای بالا به این اوراق ها برای ایجاد جذابیت این نتیجه را حاصل می کند که در آینده نه چندان دور با بحران مواجه خواهیم بود.

وی افزود: وابستگی به نفت نسبت به بودجه سال 95 افزایش یافت که این برخلاف اقتصادی مقاومتی است. نکته دیگر آنکه 85 درصد درآمدها صرف هزینه های جاری و 15 درصد به هزینه های عمرانی اختصاص پیدا می کند. حال آنکه منفعت اجرای پروژه های عمرانی به همه اقشار جامعه می رسد اما هزینه جاری فقط بخشی از جامع را متنفع می سازد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =