میرسلیم پیشتاز مناظره/روحانی:ریشه حاشیه‌نشینی بیکاری است/ گله قالیباف از عدم افزایش یارانه‎ها

با حضور شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم؛ نخستین مناظره انتخاباتی در موضوع مسائل اجتماعی- فرهنگی در صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس قرعه کشی انجام شده در صداوسیما آقایان هاشمی طبا، روحانی، قالیباف، جهانگیری، رئیسی و میرسلیم به ترتیب در این مناظره شرکت می کنند. در آغاز این مناظره سرودملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد و آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

حیدری مجری این مناظره که سابقه برگزاری مناظره‎های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز دارد؛ در آغاز این برنامه از تقارن این مناظره با نخستین روز ماه شعبان یاد کرد و گفت: سومین مناظره نیز همزمان با نیمه شعبان خواهد بود. به گفته وی این مناظره در سه بخش انجام می‎شود. در بخش اول هر نامزد به قید قرعه، به سوالی پاسخ می گویند و دیگر نامزدها موضع وی را نقد می کنند. بار دیگر نامزد مذکور به نقدها پاسخ می دهد. در بخش پایانی مناظره نیز هر نامزد 3 دقیقه فرصت دارد که موضوعات مطرح شده را جمع بندی کند.

حیدری سوالات این مناظره را در موضوع اجتماعی خواند و قرعه کشی را آغاز کرد. میرسلیم نخستین نامزدی بود که پشت تریبون قرار گرفت.

حاشیه نشینی؛ نخستین سوال مناظره

سوالی که به قید قرعه از او پرسیده شد از این قرار بود: برنامه شما برای جلوگیری از حاشیه نشینی چیست؟

میرسلیم در پاسخ، نیروی انسانی را مهمترین سرمایه هر کشوری خواند و افزود: برمبنای استعدادهای نیروی انسانی، آنها در امور مشارکت می‎کنند. عدم توجه به سیاستهای آمایش سرزمینی موجب مهاجرت مردم از شهره های کوچک به کلان شهرها شده و مشکلات متعدد اجتماعی فرهنکی و امنیتی در پی داشته است. چاره کار بازگشت به سیاست های درست آمایش سرزمینی و توزیع جمعیت و استفاده صحیح از منابع آب است.

وی با اظهار تاسف از اینکه کم آبی از دلایل مراجعه مردم از روستاها به شهرها است؛ استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی را از علل این مهاجرت خواند و گفت: این افراد متاسفانه تن به کارهایی می دهند که متناسب با شخصیت اجتماعی آنها نیست و نمی توانند از امکانات بهداشتی و آموزشی استفاده کنند و به مشکلاتی همچون اعتیاد و ... دامن زده اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشین کرد: باید پاسخ دهیم چرا در حاشیه سیستان و بلوچستان بویژه زابل، با این عارضه روبرو هستیم و این حاشیه نشینی سبب شده که در دفاع از مرزها دچار نقص شویم.

نقد مواضع میرسلیم؛ از شرح اقدامات دولت تا سوال یارانه ای قالیباف

هاشمی طبا نخستین نامزد رقیب بود که به نقد سخنان میرسلیم پرداخت و گفت: سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است. زیستگاه ما در حال از بین رفتن است. اولویت اول ما باید توجه به زیستگاه و حفظ ایران باشد. نباید مسائل را بدون توجه به این اولویت بررسی کنیم. راه حل آقای میرسلیم بی توجه به این اولویت بود.

روحانی هم در واکنش به سخنان میرسلیم، حاشیه نشینی را از مشکلات امروز اکثر کشورها خواند و گفت: معمولا حاشیه نشینی دور شهرهای بزرگ است و ریشه آن به عواملی همچون بیکاری و عدم درآمد کافی برمی گردد. اگر کسی در موطن خود بخواهد زندگی کند نیازمند شغل و درآمد کافی است. او می خواست درباره موضوع تعادل نیز سخن بگوید که فرصتش تمام شد.

قالیباف هم سخنانش را با تسلیت شهادت مرزبانان آغاز کرد و حاشیه نشینی را به دلیل بحرانهای اقتصادی خواند و از لزوم برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت سخن گفت و افزود: بخشی از محرومین و کم درآمدها همین حاشیه نشین ها هستند. در 7 سال گذشته با توجه به گرانی و تورم، ارزش یارانه 45 هزارتومانی گذشته به 15 هزار تومان تقلیل یافته. مردم نگرانی عدم افزایش یارانه ها از یکسو و عدم تناسبش با رشد تورم هستند. او از میرسلیم خواست که برنامه کوتاه و بلند مدتش را برای مقابله با این معضل بگوید.

اسحاق جهانگیری هم حاشیه نشینی را یکی از آسیب های اصلی کشور در حاشیه کلان شهرهای کشور خواند و گفت: باید به این مردم توجه کرد. آنها هم ایرانی هستند و باید به آنها توجه کرد. مهمترین کار این است که آنها را باید دید. خوشبختانه در دولت یازدهم با تشکیل شورای بازآفرینی محافل سکونتی مردم، به این موضوع به طور جدی رسیدگی کرده و همه آنها را بیمه کرده و مراکز درمانی برای آنها ایجاد شد. جوانان محروم این مناطق شناسایی شده و برایشان برنامه آموزشی طراحی شد.

ابراهیم رئیسی آخرین نامزدی بود که به نقد میرسلیم پرداخت و گفت: 11 میلیون حاشیه نشین در سال 92 داشتیم و الان آمار دقیقی در این باره نداریم. دلایلی همچون کم آبی برای حاشیه نشینی و ... فرع قضیه است. باید برای آنها کارهایی همچون بهسازی داشته باشیم و نظام شهری را در آنجا سامان دهی کنیم. آموزش، بهداشت و مسائل آنان را باید به صورت جدی بررس کنیم. تثبیت مالکیت هم مهم است. حاشیه نشین های مشهد دچار این مشکل هستند که نمی دانند خانه مال آنها هست یا نه.

پاسخ میرسلیم به رقبا

میرسلیم در پاسخ به رقبایش گفت: قطعا دولت با توجه به امکانات هنگفتی که داشته کارهایی را برای حاشیه نشین ها کرده اما کفتیت نمی کند. قبل از آنکه این موضوع مشکل آفرین شود باید برای آن فکری بکنیم. باید آماده سازی لازم صورت بگیرد و با مدیریت صحیح منابع آبی این کار امکان پذیر است. امکانات پایدار تولیدات کشاورزی نباید ضایع شود. امکانات اولیه در روستاها باید محیا شود که آنها ناچار از مراجعه به شهرها نباشند. باید از بی عدالتی پرهیز کنیم. شهرها جاذبه های کاذبی دارند که منجر به مهاجرت از روستاها به شهرها شده اند.

او حاشیه نشین ها را انسانهای شریفی خواند که شرف انسانی آنان را باید ارج نهاد واین در گرو تامین امکانات آموزشی برای آنها است. از نظر بهداشت و درمان هم امکانات لازم برای آنها ایجاد نشده است. باید سلامت جسمی و روانی و اجتماعی و اعتقادی افراد را تامین کنیم تا کشور به مخاطره های امنیتی دچار نشود.

وی افزود: باید امکانات لازم در حوزه مسکن نیز برای حاشیه نشین ها فراهم شود. مجموعه این موارد به سمت امکانات محیط زیستی صحیح پیش خواهد رفت. متاسفانه الان با مهاجرت هایی روبرو هستیم که منجر به رشد بیکاری در حاشیه شهرها شده و گرفتاری های ثانوی همچون عدم ثبات خانواده و امنیت را در پی داشته است.

2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =