حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرآنلاین تبعات تصمیم ترامپ در مورد انتقال سفارت امریکا به قدس را بررسی کرده است.

 

محمد اکبری: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه شب بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. ترامپ در حالی این تصمیم را اعلام کرد که در چند روز گذشته بسیاری از رهبران و شخصیت‌های جهان نسبت به عواقب این اقدام هشدار داده بودند. این در حالی است که سازمان ملل متحد با توجه به آخرین معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها (۱۹۹۳ اسلو) بخش شرقی بیت‌المقدس را از اراضی اشغالی فلسطینیان می‌داند و ساخت و سازهای اسرائیل در این مناطق را غیرقانونی می‌شمارد.  
با وجود اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس، ناظران می‌گویند که عملی کردن این تصمیم با توجه به زمان لازم برای ساخت ساختمان سفارت جدید، عملا افتتاح این سفارتخانه را به چند سال بعد و حتی پس از دوره فعلی ریاست‌جمهوری ترامپ موکول خواهد کرد.

سوال این است که این اقدام ترامپ علرغم هشدارهای جهانی به آن چه تبعاتی را برای امریکا خواهد داشت و چه روندی را برای صلح خاورمیانه می تواند رقم بزند؟

 

حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه در گفت و گو با خبرآنلاین درباره این مسئله گفت: امریکا با این اقدام روند حمایت از اشغالگری اسرائیل را تکمیل می کند. قدس از نگاه سازمان ملل بر اساس قطعنامه 242 یک منطقه اشغالی است و پذیرش قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس از سوی امریکا، در واقع حمایت آن از اشغالگری اسرائیل است که بر خلاف مقرات بین المللی است. معنی این اقدام امریکا این است که عملا چیزی به عنوان فرایند صلح و گفت و وجود دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آنچه از پیمان اسلو بیرون آمد این بود که در یک فرایند گفت و گو بر یک دولت فلسطینی تاکید شود و این دولت فلسطینی تشکیل شود و مسئله قدس در آن به بحث گذاشته شود. اما امریکا با این عمل بدون هیچ گفت و گو و مذاکره ای قدس را به اسرائیل واگذار کرده است و با این اقدام غیرقانونی دیگر فرایندی برای گفت و گو درباره مناطق اشغالی وجود ندارد. امریکا نشان داد که قانونی که بر دنیا حاکم است قانون زور است که به اسرائیل اجازه داده است مناطقی راکه اشغال کرده است ضمیمه خود کند.

رویوران با تاکید بر اینکه این اقدام قطعا یک اقدام غیرقانونی است و امریکا را هم دچار چالش می کند، گفت: به دلیل این که امریکا جزو کشورهایی است که زیر قطعنامه 242 را امضا کرده است و اروپا هم این قطعنامه را قبول دارد و اقدام جدید امریکا را به رسمیت نشناخته است، همه اینها نشانگر این است که امریکا از اقدامات غیرقانونی و اشغالگرانه اسرائیل حمایت مطلق دارد و نه می تواند میانجی باشد و نه می تواند حامی قطعنامه های بین الملللی قلمداد شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که این اقدام در منطقه خاورمیانه چه تبعاتی می تواند داشته باشد گفت: اقدامی که امریکا انجام داده عملا فرایند گفت و گو را با بن بست مواجه می کند و هیچ راهی برای فلسطینی ها جز مسیر مقاومت باقی نمانده است. افکار عمومی در این فرایند از مقاومت حمایت می کند و امید مردم فلسطین هم جبهه مقاومت است.

وی ادامه داد: نیروهای سازش مانند دولت خودگردان به رهبری محمود عباس با یک بن بست و بحران مواجه هستند در حالی پایگاه جبهه مقاومت گسترش پیدا کرده است.

رویوران در پاسخ به سوالی پیرامون رویکرد روسای جمهور قبلی آمریکا در قبال قدس در مقایسه با اقدام غیرمنتظرۀ ترامپ گفت: چرایی عملی کردن این اقدام از سوی ترامپ این است که وابستگی ترامپ به لابی صهیونیستها بسیار بالا است. ترامپ در خود امریکا با بحران روبرو است و سعی می کند با دادن این باج به صهیونیستها، لابی صهیونیستی از او حمایت کند و موضوعات و بحران های داخلی و خارجی از جمله شدت گرفتن پرونده رابطه تیم او با روسیه را که با ان مواجه است، پشت سر بگذارد.

 از طرفی به نظر می رسد اسرائیل، ترامپ را فرصتی غیر قابل تکرار می دانند که به هر روی از آن باید استفاده کند و امتیاز بگیرند. این اقدام نیز در مسیر گرفتن امتیاز از ترامپ است.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =