فیلم آندره وایدا نماینده لهستان در اسکار

ایسنا نوشت: سینمای لهستان برای پنجمین‌بار با فیلمی از آندری وایدا، کارگردان کهنه‌کار خود پا به عرصه اسکار می‌گذارد.

فیلم «پس‌تصویر» به کارگردانی آندری وایدا به عنوان نماینده لهستان در بخش بهترین فیلم خارجی هشتادونهمین دوره جوایز سینمای  اسکار انتخاب شد.

این فیلم اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو رونمایی شد و داستان آن درباره ولادیسلاو استرزمینسکی هنرمند آوانگارد لهستانی است که با واقع‌گرایی سوسیایستی مبارزه می‌کرد و به سبب انتخاب‌هایش عواقب وحشتناکی را متحمل شد.

وایدا در چهار‌بار گذشته که با فیلم‌هایش نماینده سینما لهستان بوده است، توانسته به جمع نامزهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار راه یابد.

او عموما به عنوان یکی از مهم‌ترین سینماگران لهستان پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود که با وجود نظام استالینی و اختناق حاکم بر کشورش، همواره به درون‌مایه‌های سیاسی علاقه نشان داده است.

وایدا فیلم «کانال» را در سال 1956 ساخت و جایزه‌ ویژه هیئت‌داوران جشنواره‌ کن را گرفت و فیلم «خاکستر و الماس» در سال 1958 جایزه‌ی فیپرشی جشنواره‌ ونیز را برای او به ارمغان آورد و با «خاکستر و الماس» نشان داد که قادر است زیر سانسور شدید، فیلم‌هایبا ارزشی بسازد و در چارچوبی محدود از نابسامانی‌های نظام انتقاد کند.

وایدا با فیلم‌های «کورژاک»، «دانتون» و به‌خصوص فیلم پرفروش «پن تادئوس» آکادمی اسکار را واداشت تا در سال 2000 جایزه‌ اسکار افتخاری را برای تقدیر از یک عمر دستاورد سینمایی به او تقدیم کند و جشنواره‌ برلین نیز در سال 2006 با اعطای خرس طلای افتخاری تقدیری دوباره از این کارگردان بلندآوازه به‌عمل آورد.

سینمای لهستان تا کنون 10 بار نامزد جایزه اسکار خارجی شده و یک بار در سال 2014 با فیلم «آیدا» ساخته «پاول پالیکوفسکی» این حایزه را کسب کرده است.

مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 26 فوریه 2017 (یکشنبه 8 اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود و قرار است این رویداد سینمایی در بیش از 225 کشور جهان به صورت زنده به روی آنتن برود.

5757

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =