بازار بسته فروش پیش روی فعالان صنایع دستی

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ کمبود شغل در جامعه امروز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد و به ویژه جوانان تحصیل کرده کشور و زنجان تبدیل شده است.

افرادی که با وجود مدارک و مدارج عالی تحصیلی و علمی به دلیل نبود فرصت شغلی از اشتغال محروم می‌مانند. در میان مشکلات و مسائل متعدد در عرصه اشتغال، کارآفرینی روزنه امیدی است تا هر یک از افراد دارای مهارت بتوانند با برنامه‌ریزی و ارائه طرحی دقیق توانایی و قابلیت خود در این عرصه را محک بزنند.
در چند سال اخیر با رونق گرفتن بحث کارآفرینی در استان موفقیت زنان کارآفرین بسیار چشمگیر شده است. «فاطمه شاهمحمدی» از بانوان کارآفرین استان و شهرستان خدابنده است که توانسته با ایجاد کارگاه تولید مصنوعات چرم و تلفیق چرم و گلیم در عرصه صنایع دستی در شهر قیدار اشتغال ایجاد کند.
بانوی کارآفرین قیداری با بیان این‌که فعالیت خود در عرصه صنایع دستی را از سال 93 آغاز کرده است، می‌گوید: حضور در دوره‌های سه‌ ماهه فنی‌وحرفه‌ای در رشته دوخت مصنوعات چرم، زمینه‌ای شد تا توانایی و مهارت خود در این عرصه را محک بزنم.
وی با اشاره به این‌که آموزش‌های ارائه شده در مراکز فنی‌وحرفه‌ای مهارت‌های لازم و کافی برای ایجاد اشتغال را در فرد ایجاد نمی‌کند، اظهار می‌کند: با وجود شرکت در دوره‌های این مرکز در رشته دوخت مصنوعات چرم، مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کارگاه تولید محصول را با کسب تجربه از همسرم و حمایت‌های او که در رشته صنایع دستی تحصیل کرده‌است، به دست آوردم.
به گفته «شاهمحمدی» کارآفرینی فرصت مناسبی است تا هر یک از افراد دارای مهارت بتوانند با بهره‌گیری از توانایی و استعداد خود به شکل مستقل برای ایجاد شغل در حرفه مورد نظر خود اقدام کنند. در این راستا وجود بازار خوب برای عرضه محصولات عامل اساسی موفقیت به شمار می‌رود. وی به ارائه تسهیلات برای ایجاد مشاغل صنایع دستی اشاره می‎‌کند و می‌افزاید: با وجود مشکلات فراوان در زمینه اخذ وام برای راه‌اندازی کارگاه، بعد از پیگیری‌های بسیار موفق به دریافت 30 میلیون تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید شدم.
بانوی کارآفرین با بیان رضایت از حمایت‌ها و مشارکت‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی در راه‌اندازی کارگاه صنایع دستی عنوان می‌کند: با وجود طولانی شدن مدت زمان مراحل دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید، مشارکت‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی مطلوب بوده است.
وی با بیان این‌که 8 ماه از راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی و تولید مصنوعات چرم سپری می‌شود، اظهار می‌کند: در ابتدای کار به دلیل پایین بودن دقت، محصولات تولیدی را به آشنایان عرضه می‌کردیم که بالاخره کسب تجربه در این عرصه باعث شد بتوانیم در راستای راه‌اندازی کارگاه برای تولید محصولات باکیفیت اقدام کنیم.

فرهنگسازی
شاهمحمدی به نبود بازار خوب برای عرضه محصولات تولیدی کارگاه راه‌اندازی شده اشاره می‌کند و می‌گوید: ایجاد اشتغال در عرصه صنایع دستی بسیار خوب است ولی در شهرهای کوچک استقبال مطلوبی از محصولات تولید شده صورت نمی‌گیرد و مشکلات بسیاری در زمینه بازاریابی وجود دارد. به گفته وی اشاعه و ترویج فرهنگ استفاده از محصولات صنایع دستی می‌تواند در رونق بازار فروش این محصولات مؤثر واقع شود، چرا که به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصول تولیدی استقبال از محصولات صنایع دستی مطلوب نیست.

تولید گلیم
«نفیسه سلیمی» یکی از 7 بانوی کارآفرین صنایع دستی زنجان است که از سال 83 با آغاز فعالیت در این عرصه و تشکیل یک شرکت تعاونی گلیم تولید و عرضه می‌کند.
بانوی کارآفرین زنجانی با بیان این‌که در ابتدای آغاز به کار شرکت تعاونی، با ایجاد شرکتی بسیار کوچک فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند، می‌گوید: حضور در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای،کسب مدرک در این رشته از مرکز فنی‌وحرفه‌ای و کسب مدرک کار از صنایع دستی استان اقدامات اولیه راه‌اندازی شرکت بود.
به گفته وی حضور مربی برای آموزش گلیم بافی و کسب مهارت و تجربه‌های لازم در این زمینه برای اعضای 7 نفره شرکت تعاونی در ابتدای کار عامل اساسی رشد و توسعه شرکت به شمار می‌رود.
سلیمی به حضور اعضای شرکت در روستاهای مختلف و مشاهده محصولات تولیدی این مناطق اشاره می‌کند و می‌افزاید: مشاهده این محصولات عاملی بود تا بتوانیم بسیاری از بانوان روستایی دارای مهارت در بافت گلیم را به این عرصه وارد کار کنیم. به گونه‌ای که آنها با بافت و ارائه گلیم دستمزد دریافت می‌کنند و شرکت هم محلی برای عرضه محصولات تولیدی آنان به شمار می‌رود. وی به برگزاری دوره‌های آموزشی به وسیله اعضای شرکت برای بانوان علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه اشاره می‌کند و می‌گوید: این دوره‌ها به شکل رایگان برگزار شده و از بین بانوان شرکت کننده، افراد دارای مهارت که تعدادشان به 15 نفر می‌رسد برای بافت گلیم و تولید محصول برای شرکت اقدام می‌کنند.
بانوی کارآفرین ادامه می‌دهد: بانوان مشغول به کار در این شرکت با آویختن دارهای بافت گلیم در منازل خود برای شرکت گلیم تولید می‌کنند. با اجرای طرح بافت گلیم در خانه، در راستای تسهیل شرایط کار برای بانوان اقدام مطلوبی به عمل آمده است.
وی به وجود بازار خوب برای عرضه محصولات تولیدی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود بازار خوب برای محصولات تولیدی از سال گذشته عرضه محصولات دچار رکود شده است.
سلیمی حضور در نمایشگاه‌های عرضه محصولات صنایع دستی در سراسر کشور و به ویژه تهران را فرصت مناسبی برای عرضه محصولات تولید شرکت به شمار می‌آورد و می‌گوید: در کنار عرضه محصولات در نمایشگاه‌های متعدد، قبول سفارش‌های از مناطق گوناگون نیز از دیگر اقدامات به عمل آمده برای ایجاد بازار فروش است. با این وجود برخی مواقع در زمینه پیدا شدن بازار مناسب برای عرضه محصولات با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم.

تحلیل بازار فروش
بانوی کار آفرین: رکن اساسی در کارآفرینی مطالعه و بررسی دقیق بازار برای محصولات تولیدی است چرا که نبود بازار چرخه تولید را متوقف می‌کند. حتی می‌توان گفت اگر در خصوص بازار فروش طرح تولیدی چاره اندیشی نشود، تولید کنندگان با شکست مواجه می‌شوند. «نفیسه سلیمی» با بیان این‌که کارآفرینی فرصت مناسبی برای افراد دارای مهارت به شمار می‌رود، می‌گوید: حمایت‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی در ایجاد شغل صنایع دستی در زنجان مطلوب است که می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه عامل محرک به شمار آید. وی با اشاره به طولانی بودن مدت زمان برای دریافت تسهیلات ارائه شده از صندوق کارآفرینی امید استان عنوان می‌کند: این موضوع از عوامل اصلی انصراف ما از دریافت تسهیلات است. به هر حال برای حمایت از کارآفرینی و ایجاد مشاغل جدید باید با ارائه تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان برای رونق فعالیت‌های فعالان این عرصه اقدام شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =