جای خالی آیت‌الله هاشمی این روزها برای اصلاح‌طلبان بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند، خاصه آنجا که آیت‌الله در سال‌های بعد از انتخابات پرحاشیه سال 88 تلاش کرد واسطه بین این جریان با رهبری معظم باشد.

الهه محمدی: هنوز چند روزی از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نگذشته بود که خبرهای تازه ای از تصمیماتی تازه در اردوگاه اصلاح طلبان به گوش رسید؛ تصمیماتی برای گفت وگوی بی واسطه این جناح با رهبری. فقدان آیت الله خیلی زود اصلاح گراها را به فکر رابطه مستقیم با رهبری انداخت تا به این طریق بتوانند جای خالی نقش میانجیگری او را اینگونه پر کنند. هرچند گزینه هایی مانند سیدحسن خمینی، عارف و علی اکبر ناطق نوری هم از سوی بعضی چهره های اصلاح طلب برای ایفای این نقش واسطه ای معرفی شدند اما با گذشت 40 روز از درگذشت آیت الله به نظر هنوز جای خالی او برای اصلاح طلبان خودنمایی می کند. 

حالا اصلاح طلبان بیشتر از هر زمان دیگری به فکر پر کردنِ این جای خالی هستند؛ جایی که بتواند ارتباط میان آنها و رهبری را مستحکم‌تر و در مواردی حتی ترمیم کند. 

از 88 تا 94
سه سال بعد از اتفاقات سال پر حادثه 88 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 92 بود که خبر آمد، سه فعال سیاسی اصلاح‌طلب به دیدار رهبر انقلاب رفته اند. مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگیری سه نفری بودند که به نمایندگی از جریان اصلاحات نزد رهبری رفتند تا شاید بتوانند مباحث حاشیه چند سال قبل را سروسامان دهند. این چهره ها انجام دیدارشان با رهبری را در فضایی مناسب و درباره مسائل روز کشور اعلام کردند. همین دیدار هم گمانه زنی ها درباره ترمیم روابط اردوگاه اصلاح طلبان با رهبر انقلاب را بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان انداخت. تا جایی که عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب  در گفت وگویی دیدار سه فعال سیاسی اصلاح طلب با رهبری را خوب اما دیر اعلام کرد و گفت که «حتی می توان این جلسات را در سطح بالاتری در اصلاح طلبان انجام داد و هیچ مانعی برای آن نیست. چه بسا اگر دیدارها توسط رهبران اصلاح طلب انجام شود در بهبود وضعیت موجود جامعه موثرتر باشد.» 

بعد از این اظهارات بود که مجید انصاری در همان سالِ 91 از جریان سیاسی تندرویی گفت که تلاش بسیاری دارد تا ارتباط بین گروه‌های سیاسی با رهبری برقرار نشود و این ارتباط اگر وجود دارد‏، تضعیف شود. او گفت: «ما می‌بینیم که سران این جریان تلاش مضاعفی دارند تا بین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و رهبری حداقل در اذهان ‏عمومی ایجاد اختلاف و شکاف بکنند و اگر گامی برای تلطیف روابط برداشته می‌شود اینها کاری می‌کنند که این کار را برهم ‏بزنند. من شک ندارم که این جریان مشکوک و افراطی نان و نام و منفعت خودش یا اگر وابسته باشد منفعت اربابانش را در ایجاد ‏شکاف اجتماعی و شکاف بین سران پیدا می‌کند.» (اینجا)

بعد از این اظهارات و در اردیبهشت ماه سال 92 بود که محمدرضا عارف که آن زمان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری بود از بیشتر شدن ارتباط اصلاح طلبان با رهبری گفت؛ «رابطه با رهبری در قانون اساسی مشخص شده است. در شرایط انتخابات فعلی حتی رابطه دوستان اصلاح طلب ما با رهبری بیشتر شده است.»

انتخابات سال 92 با ائتلاف اصلاح طلبان بر حمایت از حسن روحانی تمام شد و آن ها انتخاباتی موفقیت آمیز را برای جناحشان پشت سر گذاشتند. اما سال 94 از راه رسیده بود و بزنگاه انتخابات مجلس برای اصلاح طلبان فرصتی دوباره برای حضور بیشترشان در عرصه قدرت را فراهم کرده بود؛ به خاطر همین هم چهره های این جریان باز هم روی به نقد درون جناحی آوردند. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران اسلامی یکی از این چهره ها بود. او در آن زمان درگفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه اشتباهی که ما اصلاح طلبان کردیم این بود که فرصت دادیم نیروهای تندرو و افراطی سرمایه بزرگی مثل رهبری را به نفع خودشان مصادره کنند، گفت: «این خطای استراتژیک اصلاح طلبان بود.  حالا مهم ترین استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات این است که بازگشته و این پیوندها را بازسازی کنند.» (اینجا)

تکاپو در آستانه انتخابات

حالا سه ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم و شوراهای شهر و روستا زمان باقی است و اصلاح طلبان و اعتدالیون بیشتر از هر زمان دیگر در تکاپوی برگزاری این انتخابات برای پیروزی هستند؛ آن ها به تازگی پدر معنویشان یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی را از دست داده اند و برای ترمیم بیشتر رابطه شان با رهبری در تلاشند. شاید به خاطر همین دو دلیل باشد که اظهار نظر برای ارتباط بیشتر با رهبر انقلاب از سوی چهره های این جریان سیاسی در این روزها بیشتر به گوش می رسد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی باز هم در این روزهای فقدان آیت الله هاشمی بر رابطه بیشتر اصلاح طلبان با رهبری تاکید کرده و در بخشی از مصاحبه خود با یک روزنامه اصلاح طلب گفته است: «در شرایط کنونی رهبر معظم انقلاب تنها شخصیتی هستند که از نسل یاران نزدیک حضرت امام(ره) هستند. در نتیجه اگر تا دیروز آیت‌ا... هاشمی به نیابت از نظام با برخی از گروه‌های سیاسی در ارتباط بود و حلقه اتصال این گروه‌ها به نظام سیاسی تلقی می‌شد، امروز تنها شخصیتی که می‌تواند این خلأ را پر کند رهبری انقلاب است. به همین دلیل درخواست این است که مسئولیت‌های مدنی و سیاسی آیت‌ا... هاشمی از این پس به حوزه رهبری نظام منتقل شود و مقام معظم رهبری در صورت صلاحدید در این زمینه تدبیر لازم را اتخاذ کنند. در شرایط کنونی بخشی از گروه‌های سیاسی تقاضا دارند که پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی ارتباط این گروه‌ها به صورت مستقیم با مقام معظم رهبری برقرار شود.»

محمدرضا تابش،  نایب ریس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از دیگر چهره های اصلاح طلب است که بر این ضرورت تاکید می کند. او درگفت وگو با خبرآنلاین در این باره گفت: «بسیاری از چهره های اصلاح طلب که مورد شناخت و وثوق رهبری نیز هستند ملاقات و ارتباط با ایشان دارند ولی این ارتباط نزدیک نیست و ما در صدد هستیم که این ارتباط برقرار شود. ما باید تلاش کنیم که این ارتباط نزدیک اتفاق بیفتد چراکه این عدم ارتباط برای ما ضعف و خلا است و از آن طرف باعث سوء استفاده جریان رقیب می شود.»

تابش در این گفت وگو اشاره کرده که اصلاح طلبان تقاضای ارتباط بیشتر با رهبری را خدمت ایشان ارائه کرده اند و  انشاالله که مورد پذیرش قرار گیرد و مکانیزم آن را نیز باید خود ایشان تعیین کنند که به چه صورتی باشد. (اینجا)

محسن رهامی از دیگر اصلاح طلبانی بود که  با بیان اینکه اصلاح طلبان با مقام معظم رهبری بی‌ارتباط نبودند گفت که جریان‌های تند و افراطی  اصولگرا  تلاش می کنند اصلاح طلبان را مخالف رهبری نشان دهند و جریان اصلی اصلاح طلب تلاش می‌کند تا نشان دهد با رهبری بنای رقابت ندارد. او البته به این نکته اذعان هم کرد که باید نقطه نظراتمان را مستقیم و بی واسطه به رهبری منتقل کنیم.

غلامرضا حیدری، یک عضو کمیسیون امید برای ارتباط بیشتر با رهبری اما همان ایده جایگزینی آیت الله هاشمی برای ارتباط با رهبری را مطرح کرد و از سید حسن خمینی خواست برای ایجاد ارتباط بیشتر اصلاح طلبان با مقام معظم رهبری تلاش کند.(اینجا)

از ارتباط مستقیم با رهبری تا  نامه نگاری

محمد هاشمی‌رفسنجانی  از دیگر چهره هایی بود که بعد از درگذشت برادرش دست روی تقویت ارتباط اصلاح طلبان با رهبری گذاشت. او در گفت وگویی با بیان اینکه در انتخابات‌‌های مختلف، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رهبرانقلاب درباره اصلاح‌طلبان رایزنی می‌کرد، به خبرآنلاین گفت: «اصلاح‌طلبان، یک گروه سیاسی در این کشور هستند و نمی‌توانند بدون ارتباط با رهبری نظام همه فعالیت هایشان را داشته باشند و انجام دهند. در زمان حیات آیت‌الله هاشمی، ایشان واسطه‌ای بین جناح‌ها، گروه‌ها و افراد با مقام معظم رهبری بودند. آنها مطالب خود را به آیت‌الله هاشمی می‌گفتند و ایشان یا خودشان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم موضوعات را با رهبری مطرح می‌کردند و از آن طرف مطالبات رهبری را به آنها منتقل می‌کردند یعنی به عنوان یک واسطه یا کاتالیزور عمل می‌کردند. ظاهرا الان در نبود ایشان شخصیت دیگری نیست که آن نوع رابطه‌ای را رهبری داشته باشد که آقای هاشمی داشتند. کسی که بتواند مطالب را در فضای مناسبی مطرح کند. در این شرایط اصلاح‌طلبان به این فکر افتادند که با خلاء وجود آقای هاشمی، خودشان مستقیم و مستقل با آقا ارتباط بگیرند. تا هم مطالبشان را به ایشان بگویند و هم مستقیما مطالبات آقا را بشنوند.» (اینجا)

علاوه بر محمد هاشمی، معصومه ابتکار یکی دیگر از چهره های اصلاح طلب و همچنین دولتی بود که درباره گمانه زنی ها مبنی بر ارتباط مستقیم و بی واسطه اصلاح طلبان با رهبری به خبرآنلاین گفت: «قطعا همه جریانات سیاسی معتقد به نظام باید ارتباط شان را با رهبری انقلاب تقویت کنند و بتوانند در تدوین سیاست ها و برنامه های شان از مقام مشورتی و جایگاه ایشان استفاده صحیح ببرند  ضمن آنکه متقابلا در جریان تحولات و وقایع و مسائل مختلف قرار بگیرند. معتقدم ارتباط اصلاح طلبان با رهبر انقلاب باید قوی تر از گذشته و با ایجاد یک فضای صمیمی باشد، فضایی که فعالان اصلاح طلب با اطمینان بخشی که برای ماهیت اهداف و نیّات فعالیت های شان می دهند بتوانند انشاءالله در کنار دیگر جریانات سیاسی کشور فعالیت خوبی برای آینده ایران داشته باشند.» (اینجا)

بعد از انتشار اظهارات مختلف درباره ضرورت ارتباط بیشتر اردوگاه اصلاح طلبان با رهبری، محمدرضا عارف مانند چهارسال این بار نه در ردای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که در قامت نماینده اول مردم تهران در مجلس دهم و رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان باز هم وارد میدان شد و با بیان اینکه اصلاح‌طلبان همیشه با مقام معظم رهبری ارتباط داشته‌اند، گفت: « ایشان رهبر و پدر همه جریانات داخل نظام هستند و ما هم با همین نگاه با ایشان در ارتباط بوده‌ایم.»محمدرضا عارف در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود جریان اصلاح‌طلب نامه‌ای به رهبری نوشته‌اند، آیا این مساله را تایید می‌کنید؟ گغت: «من اطلاعی از این مساله ندارم.» او در پاسخ به این سوال که همیشه انتقادی مطرح است که اصلاح‌طلبان ارتباطات اندکی با رهبری داشته‌اند و پس از فوت آیت الله هاشمی این مساله پر رنگ تر شده است؟ ادامه داد: «اصلاح طلبان همیشه با مقام معظم رهبری ارتباط داشته‌اند. ایشان رهبر و پدر همه جریانات داخل نظام هستند و ما هم با همین نگاه با ایشان در ارتباط بوده ایم.»(اینجا)

علی صوفی یکی دیگر از چهره های اصلاح طلب بود که با تکذیب خبر نامه نوشتن رییس دولت اصلاحات به رهبری با بیان اینکه مرحوم هاشمی یک حلقه واسطی بین جریان اعتدال و اصلاحات با رهبر معظم انقلاب بود گفت: «اما الان کلا این ارتباط قطع شده است و دیگر هیچ حلقه ارتباطی بین جریان اصلاحات و رهبر معظم انقلاب نیست و این خطرناک است.» (اینجا)

اصلاح طلبان و سازوکاری برای بازسازی رابطه با رهبری

مجید انصاری هم سه سال بعد از اظهاراتش در سال 91 و در حالی که الان معاون حسن روحانی است باز هم بر ضرورت افزایش رابطه اصلاح طلبان و رهبری می گوید؛ «این رابطه در حد بایسته و شایسته نیست و حتما باید یک ساز و کاری درون جبهه اصلاحات تعیین شود. اینکه آقای خاتمی و دیگر بزرگان اصلاح‌طلب تاکید داشتند که روابطمان را با رهبری و نهاد رهبری بیشتر کنیم یک ضرورت است، رهبری جایگاه بالای خود را دارند و همه جریانات درون نظام به این جایگاه واقف هستند. جریان اصلاح‌طلب به عنوان جریانی در خدمت مردم و انقلاب که وظیفه خود می‌دانند برای اعتلای ایران عزیز، خوشبختی و رفاه مردم تلاش کنند به این حقیقت واقف هستند که بدون ارتباط وسیع با نهاد رهبری امکان انجام وظیفه یا نیست و یا کم خواهد بود لذا فرمایش بزرگان اصلاح‌طلبان مورد تاکید بنده به عنوان یک فرد از جامعه اصلاح‌طلبان است و همواره تلاشم این بوده است که این ارتباط را داشته باشم. هم بزرگان اصلاحات باید ارتباط داشته باشند و مسائل را منتقل کنند و هم از طریق نامه و مکاتبه این ارتباط حفظ شود. به هر حال یک جریان سیاسی که حداقل نصف جمعیت ایران را در بر می گیرد و یا نصف جمعیت فعال سیاسی کشور را شامل می‌شود نمی‌تواند از کانون هدایت و رهبری نظام دور باشد.»(اینجا)

درخواست از رهبری این بار از تریبون مجلس

مصطفی کواکبیان اما مانند دیگر دوستان اصلاح طلبش به گفت وگو و اظهارنظرهای رسانه ای بسنده نکرد و در جلسه علنی مجلس در همین هفته ای که گذشت در نطق میان دستور خود با اشاره به تفاهم ملی، از رهبری درخواست کرد تا به دفترشان دستور دهند و زمینه ارتباط اصلاح طلبان شناخته شده با ایشان فراهم شود. «طرح گفتگو و تفاهم ملي كه ما اصلاح طلبان مطرح مي كنيم چند پايه دارد، اولا پذيرش فصل الخطاب بودن رهبري و قانون اساسي،‌ ثانيا عدم مصادره امام،‌رهبري، قانون اساسي، ‌سپاه و بسيج و امثال آقاي هاشمي از سوي يك جناح خاص است.»(اینجا)

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =