۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۶

تصمیم اخیر دولت در سفر استانی به گلستان که در آن تغییر کاربری آشوراده، یکی از قدیمی‌ترین و بکرترین و حساس‌ترین مناطق حفاظت شده ایران، جزء ذخیره گاه‌های مصوب یونسکو جامعه محیط زیستی ایران ایران را در شوکی عمیق فرو برد. کسی تصور نمی کرد که دولت تدبیر و امید فرمان نیستی تنها جزیره خزر را صادر کند. بنابود با تدبیر امور پیش برود و کابوس تصمیم‌های شتابزده دولت‌های قبلی در سفرهای استانی به پایان برسد. ولی متاسفانه چنین نشد، تاریخ تکرار شد و "بد" هم تکرار شد. یادداشت زیر که در روزنامه اعتماد تحت عنوان "تاریخ "خیلی زود" تکرار شد" در حاشیه گزارش مفصل خانم مژگان جمشیدی با عنوان "چشم حریص دولتها به آشوراده" منتشر شده است.

هفته گذشته كه يادداشت «به اميد تدبير در گلستان» را به روزنامه دادم، تيتر ديگري هم برايش گذاشته بودم «آيا تاريخ تكرار مي‌شود». از روزنامه خواستم يكي را انتخاب كند. وقتي ديدم روزنامه اولي را انتخاب كرده، دومي را در وبلاگم منتشر كردم [اینجا]. متاسفانه تاريخ تكرار شد. بد هم تكرار شد. انتقال جاده گلستان عملا منتفي و علاوه بر آن راه تخريب آشوراده به بهانه گردشگري گشوده شد. دولت هم در ادامه سياست‌هاي خلاف محيط زيستي دولت‌هاي نهم و دهم بر حمايت از پروژه‌هايي چون سد‌سازي و تكميل پتروشيمي تاكيد كرد.
طبيعي است كه براي ما متخصصان و دوستداران محيط زيست جز تاسف و افسوس چيز ديگري باقي نمي‌ماند. در مورد گلستان بارها و بارها نوشته‌ام. خودم هم از تكرار مطالب احساس بدي پيدا مي‌كنم. اما در مورد آشوراده مي‌خواهم چند كلمه به رييس‌جمهور محترم و معاونان و مشاوران‌شان بگويم. مي‌دانم ايشان آنقدر مشغله دارند و شايد اين نوشته را نخوانند، اما شايد مشاوران‌شان بخوانند. در بين آنها آدم‌هاي دلسوز و آگاه كم نيست. مثل همان مشاور محترمي كه گفته‌اند بايد در مورد سياست‌هاي آبي كشور توبه كرد. پس شما را خطاب مي‌كنم آقاي دكتر آشنا. ببينيد از آستارا تا ميانكاله ٥٥٠ كيلومتر ساحل آبي است. همه‌اش ويران شده است. اكوسيستم ساحلي شمال ايران به كلي نابود شده است. درياي خزر هم اوضاع بسياراسفناكي دارد. ورود سالانه ميليون‌ها تن فاضلاب و مواد نفتي به حدي اين دريا را آلوده كرده كه يوتريفيكاسيون (غني شدن مواد غذايي) باعث رشد جلبك‌ها و خفگي آب شده است. بوي بد آب و كدر بودن آن حاكي از فاجعه عظيمي است كه حتي در عكس‌هاي ماهواره‌يي به راحتي ديده مي‌شود و در رده بحران‌هاي زيست‌محيطي جهاني است.

در اين بين فقط چند كيلومتر ساحل در ميانكاله و آشوراده باقي مانده است كه از نظر قانوني ذخيره‌گاه زيستكره است. اگر چه سر و ته اين منطقه هم زده شده است و هر روز تهديدهاي جديد آن را كوچك‌تر و كوچك‌تر مي‌كند. منطقه باقيمانده هم به خوبي حفاظت نمي‌شود و سازمان محيط زيست نمي‌تواند جلوي دام‌ها، رفت آمد شديد موتوسيكلت‌ها و تراكتورها و شكارچي‌ها را بگيرد. دولت طبق قانون و تعهدات بين‌المللي وظيفه دارد منطقه‌يي را كه ٤٤ سال از حفاظت آن مي‌گذرد حفظ كند. تعارف هم در كار نيست. اينجا تنها جايي در ايران است كه ما داراي جنگل‌هاي انار وحشي هستيم، اينجا تنها جايي در مناطق معتدله جهان است كه در آن علفزارهاي چهار‌كربنه (مشابه علفزارهاي گرمسيري در آفريقا و استراليا) رويش دارد. اينجا تنها لكه‌يي از ايران است كه در آن گياه بومي Artemisia tschernieviana رشد مي‌كند و تشكيل جامعه مي‌دهد. اينجا تنها نقطه ايران است كه در آن گياه شور پسند Aster tripolium رشد مي‌كند و به دليل خوش خوراكي بيرون از جزيره تقريبا منقرض شده است و تنها شانس بقاي آن جزيره آشوراده است. اينجا نخستين نقطه‌يي است كه من گياهان Coronopus squamatus و Cakile maritima را در دوران خدمتم در موزه تاريخ طبيعي سازمان محيط زيست براي ايران يافت كرده و منتشر كردم. چرا در مهم‌ترين سازمان مسئوول حفظ تنوع زيستي كشور يك گياه‌شناس وجود ندارد كه به مسئوولان اهميت حفاظتي منطقه را گوشزد كند؟

گفته شده مي‌خواهند در آنجا گردشگري با رعايت ملاحظات زيست محيطي به پا كنند؟ من چند ماه پيش آنجا بودم. مگر در آنجا گردشگري نيست؟ در آنجا رستوران وجود دارد. در بندر تركمن هم رستوران و فعاليت‌هاي گردشگري وجود دارد. قايق‌هاي محلي مردم را به جزيره مي‌برند و در آنجا تفريح سالم مي‌كنند. اين جزيره خيلي كوچك است و حدود ٦ كيلومتر مربع وسعت دارد. مگر اين وسعت چقدر ظرفيت دارد كه برايش نقشه هتل، موتورسواري، دوچرخه سواري و طرح شنا و بازار و تيراندازي و تنيس و... صد مورد ديگر مي‌كشند كه وقتي پاي‌شان به جزيره باز شد اجرا كنند؟ آقاي رييس‌جمهور عزيز، كساني كه شما را تشويق به ساخت زير ساخت گردشگري در آشوراده كرده‌اند آدرس غلط داده‌اند. گردشگري در طبيعت معنايش ساخت و ساز و هتل‌سازي و پيست اتومبيلراني نيست. معنايش شلوغي و ازدحام نيست. معنايش زباله‌ريزي نيست. معنايش فاضلاب رها كردن نيست. معنايش وارد كردن بتن و ميلگرد به طبيعت نيست. گردشگري در طبيعت - اگر هدف شما جذب گردشگران خارجي و ارزآوري است - فقط يك اصل مهم دارد و آن هم جلوگيري از هر تخريبي است.

طبيعت بكر كه به انسان آرامش مي‌دهد. اگر هم منظور گردشگري مشابه آني است كه در حال حاضر در شمال رواج دارد كه همه نتيجه آن را مي‌دانيم. سواحل زشت و پر از زباله خود سندي است كه بايستي جلوي چنين عملياتي را در ذخيره گاه زيستكره زيرنظر يونسكو گرفت. گردشگري مبتني بر اصول توسعه پايدار، حفظ طبيعت و ساختارهاي جوامع بومي و اصيل است. الان در بندر تركمن بازار وجود دارد و مردم بومي به‌خوبي دارند در آنجا كار و كاسبي مي‌كنند. راه درست آن است كه بازار بندر تركمن را سر وسامان بدهيد، نه اينكه در سواحل اين جزيره كوچك كه محل تخم‌گذاري ماهيان خاوياري و زادآوري پرندگان است تاسيسات جديد و بازار بنا كنيد. البته اگر عده‌يي سرمايه‌گذار علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري هستند مي‌توانند در همان بندر تركمن سرمايه‌گذاري كنند. دولت هم بايد مدافع مردم بومي باشد و با حمايت و آموزش آنها بستر توسعه پايدار و گردشگري سازگار با بومي‌سازگان منحصر به فرد منطقه را سر و سامان بدهد. لذا پيشنهاد مي‌كنم به جاي تصميم‌گيري در پشت درهاي بسته و جلسات سازماني هر چه زودتر همايشي با شركت بوميان و سازمان‌هاي مردم نهاد و سرمايه‌گذاران تشكيل شود و در آنجا و در حضور رسانه‌ها راه‌هاي گسترش گردشگري پايدار بدون آسيب رساندن به ذخيره‌گاه‌ها و مناطق حفاظت شده در استان گلستان را بررسي كنند تا رييس‌جمهور محترم آن‌طور كه به ما قول داده‌اند، سكان دولت را در مسير تدبير هدايت كنند.

گزارش مفصل خانم جمشیدی در روزنامه اعتماد با عنوان "چشم حریص دولتها به آشوراده" در این لینک [اینجا] قابل مشاهده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390358

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    23 0
    اصولا از زمانی که این کشور مشروطه شد ، دولتها یاد گرفتند برای جبران کسری بودجه بخوانید ریخت و پاشها و حیف و میلها ،امتیاز بهره برداری از ثروتهای ملی و طبیعی را به خودی و بیخودی بدهند ، الانم نفت و گاز به شدت داره میاد پایین ، صنعت هم که خوابیده ، خشکسالیم که هست ، تولید دیگه انچنانی هم برای صادرات که نداریم ، بنابراین یکی از راه های پول درآوردن همون اختراعیه که حکمرانان بی عرضه قاجار اختراع کردند و 150 سال دوام آوردند تازه اون زمان درامدهای نفتی هم نداشتیم
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    1 25
    روحانی مچکریم
  • امین IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 4
    جناب آقای دکتر آقاخانی، ممنون از احساس مسئولیت جنابعالی. فقط تنها محض اطلاع خواننده های محترم عرض می کنم که آشوراده جزیره نبوده و در واقع نقطه انتهایی شبه جزیره میانکاله به شمار می رود که از بندرترکمن مسیر دسترسی خشکی نداشته ولی از طریق میانکاله و جاده های منتهی به آن به عنوان مثال امیر آباد از طریق خشکی قابل دسترس می باشد.
  • بروجرد A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    1 9
    """دولت هم در ادامه سياست‌هاي خلاف محيط زيستي دولت‌هاي نهم و دهم بر حمايت از پروژه‌هايي چون سد‌سازي و تكميل پتروشيمي تاكيد كرد. """" واقعا این جمله رو میشه توضیح بدین یعنی تو ایران اسلامی با این همه ذخایر آبی نباید سدی باشه پس چرا همش صحبت از کم آبی می کنین یا شایدم می خوایید نفت خام فروش بشیم برای درج خبر آنقدر عجله می کنین که اصل و فرع و اشتباه می کنین یه پیشنهدم برا ی شما دارم می تونین کنار گزینه "ارسال نظر"اضافه کنین"اگر مدیر دلش خواست" قبلا ارسالی داشتم و درج نشده
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    2 0
    در این منطقه ظرفیت توسعه اقتصادی در زمینه جذب توریست به راحتی با حفظ کامل منابع ارزشمند زیست محیطی فراهم است . در صورت ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری در شهر بندر ترکمن نظیر هتلهای مجهز، رستورانهای خوب، کافه های مدرن و ارتقا سطح کیفی فروشگاهها و مراکز تجاری و سرگرمی قطعا با حفظ جزیره آشوراده بصورت بکر با حفظ و ارتقاء ذخایر زیستمحیطی این امر خود بر زیبایی و جذب دوست داران محیط زیست می افزاید. ضعف این استان در عدم تواناییی مدیریت موضوعات است.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 3
    مچکریم
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    6 2
    محیط زیست چه ارزشی داره اخه؟؟؟ مهم اینه این وسط یه عده پولدار تر بشن
  • محمد A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    8 0
    خداکنه گوش شنوائی بین دولتیان وجود داشته باشه
  • مجید A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 0
    حالا چرا آشورا ده. می تونن توی همون بندر ترکمن یا توی بندر گز این امکانات رو ایجاد کنند کلی بندر و ساحل اونجا هست که امکان تفریحی شدن داره آشوراده رو نابود نکنند.
  • بي نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    26 1
    سالهاست كه چشم طمع به زمين هاي حاصلخيز براي منافع شخصي با حمايت برخي از صاحبان قدرت دوخته شده و شمال ايران را به زباله داني تبديل كرده اند . ما ديگر از طبيعت بكر ، از گونه هاي گياهي و جانوري منحصر به فرد نشاني نمي بينيم . انقراض گونه هاي ناب مختص شمال تا كي؟ همه ما مسئول هستيم . نكند آيندگان ما را با بي كفايتي قاجار مقايسه كنند . همه بايد به خود بيائيم تا دير نشده .
  • علی A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    17 1
    واقعا متاسفم
  • بهروز A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    15 1
    سپاس خیلی آموزنده بود
  • م.ا A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    34 1
    با مطالب فوق کاملا موافقم . و دلنگرانی نویسنده را بخوبی درک می کنم . زیرا مدتهاست که تخریب محیط زیست به بهانه گردشگری طبیعتمان را نابود کرده . دیگر جای بکر و طبیعی برایمان باقی نگذاشته اند تا بخواهیم از اصالت آن لذت ببریم. به نظر من ایجاد منطقه گردشگری نام مناسبی برای این فعالیتهای مخرب نیست بهتر است بگوییم ایجاد منطقه ای برای کسب درآمد بیشتر عده ای سودجو والسلام
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    30 1
    جناب آقای دکتر در مورد این مطلب که گفتید چرا در مهم‌ترين سازمان مسئوول حفظ تنوع زيستي كشور يك گياه‌شناس وجود ندارد كه به مسئوولان اهميت حفاظتي منطقه را گوشزد كند؟ به استحضار می رساند متأسفانه برای تعیین شرایط احراز تصدی پستهای سازمانیدولتی از کتاب طرح طبقه بندی مشاغل استفاده می شود که به نظر می رسد که در تدوین آن صرفاً کارشناسان حوزه توسعه مدیریت که بیشترین اطلاعات آنها در حوزه مدیریت می باشد دخیل می باشند و یک نگاه سطحی به این کتاب نشان می دهد که در تعیین شرایط دقت کافی برای تخصصها و رشته های تحصیلی جدید صورت نگرفته است.
  • ناشناس IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    27 1
    خواهش می کنم نگذارید این منطقه بکر و زیبا به سرنوشت سایر مناطق دچار شود. این جزیره هم اکنون نیز گردشگران خود را دارد آنرا نابود نکنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    60 2
    ;تنها تصمیماتی که میبینیم بستن کمر برای نابود کردن کشور هست.همین و بس
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    24 3
    ما چرا کلن نمی فهمیم که چیکار میکنیم.. مناطق زیبارو چون زیبا هستن میریم خراب میکنیم بعد که همش و خونه ساختیم میشینیم میگیم چه زشت شده... بخدا همه جای دنیا هم توریستی میکنن هم آسیب نمیزنن.. ما فقط به فکر پول در کوتاه مدتیم، همه همینیم متسفانه متاسفانه و متاسفانه
  • بی نام AU ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    28 1
    جهت تایید صحبتها، در جزایر بکر استرالیا حتی سرویس بهداشتی وجود نداره تا حتی کوچکترین ساخت و ساز باعث نابودیش نشه.
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    1 4
    حالا کسی می دونه اصولا چه طرح توریستی قراره اجرا بشه؟حتما لازم نیست هتلهای چندین طبقه ناسازگار با محیط زیست و ناهماهنگ با محیط ساخته شود. اول ببینیم سازمان گردشگری چه طرحی داره و بعد دنبالش رو بگیریم.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    1 8
    اتفاقا تصميم خوبيه. بايد ياد بگيريم استفاده صحيح از امکانات خدادادي رو و نبايد بترسيم. محيط زيست هم باي با استفاده صحيح حفظ بشه نه اينکه دورشيد کورشيد راه بندازيم. اين سم مهلکي براي محيط زييست است و هميشه در اين زمينه دچار افراط و تفريط بوديم. باي از اين سيکل معيوب خارج شويم.
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    15 1
    آقای روحانی نسل جوان ما نسبت به محیط زیست خود بسیار حساس می باشد. امیدوارم در عمق فاجعه ای که دولت شما برای این جزیره رقم می زند تفکر کرده باشید.
  • عباس محمدی A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    دوستانی که می گویند گردشگری تضادی با حفظ محیط زیست ندارد، زیادی خوش بین هستند؛ کافی است به نقاطی که گردشگری انبوه در آن جریان دارد، نگاهی بیاندازند. فارغ از این بحث، موضوع این است که ما باید طبق قوانین خودمان و کنوانسیون های جهانی، 15 10 درصد از خاک کشورمان را به شکل کاملا طبیعی حفظ کنیم. آیا با این کارهایی که در منطقه های حفاظت شده ی کشور انجام می دهیم، می توانیم به تعهدات قانونی خویش عمل کنیم؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    آنجوری که شما نوشتید هر اعقلی مهر تایید بر نادرستی حکم صادره می دهد می شود از نگاه دیگر به این حکم نظر انداخت آن وقت آنچه که ثابت کردید براحتی هر عاقلی رد می کند مضحک نیست ؟
  • بی نام RO ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    2 0
    دریاچه طبیعی در استان لرستان نزدیکی شهرستان درود هست که در منطقه حفاظت شده قرار دارد ورودی این منطقه جاده ای ندارد و وسیله نقلیه اش جهار پایان هستند این منطقه چشم اندازی فوقالعاه دارد این نشان دهنده آن است که وقتی در مکانی وسایل نقلیه موتوری و آلاینده رفت و آمد می کنند به سرعت منطقه را آلوده به زباله و نابود می کنند پس حق با آقای دکتر است.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    1 0
    افسوس باید خورد
  • بهنام کرمی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    محیط زیست با چالش های از این دست بسیار در گیر است . در کشوری که منافع فردی بر منافع جمعی و دیدگاه های اقتصادی ارحجیت دارد شاهد این گونه تصمیم گیرهای شتابزده و کوته بینانه خواهیم بود . حکایت اشوراده و جنگل ابر ،نابودی تالاب های کشور و... را با دیده واقع بینانه بنگریم جز منفعت گروهی قلیل در پس نابودی های کلان زیست محیطی کشور چیزی وجود ندارد و موضوع زمانی جذابیت بیشتری پیدا می کند که تمام این چالش ها با عنوان توسعه ، عمران ، ابادی و جدیدا هم اشتغال زایی صورت می گیرد . کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست فرصتی است برای فعالان حوزه محیط زیست تا در مجالی به وسعت سرزمین عزیزمان ایران به آنچه بر محیط زیست مان رفته نگاه و برای تقلیل آسیب ها راهکار ارائه نماییم .