۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

داستان بچه پولدارها و جولانشان در فضای مجازی و حقیقی ، موجی از واکنش ها را برانگیخته. الحمدلله این روزها احساسات صمد بهرنگی وار در جامعه فروکش کرده وگرنه با خیل جوانانی که می خواستند مسلسل بخرند و دخل این جماعت مرفه را بیاورند چه باید می کردیم. پولدار بودن دیگر بد نیست. دیگر هیچ کس به سرمایه دارها نمی گوید زالو صفت. به آن که بام تا شام به فکر سودآوری بیشتر است می گویند کارآفرین.

 

 معنی خیلی چیزها عوض شده. ایرادی هم ندارد. جامعه ما قرار بود نه به شکل جامعه سرمایه داری باشد که در آن همه چیز بر محور و مدار پول می گردد و نه به شکل جوامع سوسیالیستی که فردیت و قابلیت آدم ها فدای یک جامعه بی طبقه شود. قرار بود همه چیزمان بر اساس خیرالا مور اوسطها شکل بگیرد. بشویم الگوی همه آن ها که می خواهند در قرن بیستم و بیست و یکم راهی به جز سوسیالیسم و سرمایه داری  بجویند.شد آن چه که می خواستیم؟ بگذریم. به همین موضوع پیش پا افتاده و ژورنالیستی جولان بچه پولدارها بپردازیم. بچه پولدارها همیشه بوده اند و خواهند بود. گمان نمی کنم کسی با نفس وجود آن ها مشکلی داشته باشد اما این که آن ها بخواهند پولدار بودنشان را به رخ دیگران بکشند و به چیزهایی فخر بفروشند که در چشم هیچ آدم حسابی ای در طول تاریخ بشری ارزش محسوب نمی شده کمی جای درنگ و پرسش دارد.چه شد که از پابرهنگان ولی نعمت مایند به این جا رسیده ایم که پولدارها چشم در چشم ما بدوزند و ارزش هایشان را علنی جار بزنند؟فقر فضیلت نیست و نه تنها فضیلت نیست که به تعبیر شاعر احتضار فضیلت است. این مقدار را دیگر همه ما می دانیم که پول و سرمایه گره بسیاری از فروبستگی ها را می گشاید و انسان برای آن که بتواند به تمامی شکفته شود و استعدادهایش را به نمایش بگذارد نیاز به اندکی رفاه و سرمایه دارد اما این چیزی که این روزها به اسم پولداری دارد به جلوه در می آید نمایش مهوعی است از یک بیماری. بیماری تمنای تجلی. این موجودات، بی استعداد ترین مخلوقات خدایند. خودم را با این حرف ها دلداری نمی دهم. پولدار بودن را هم عیب و عار نمی دانم. اصلا بحث بر سر پولدار بودن نیست. بدون شک هستند کسانی که دارو ندارشان به مراتب بیشتر از این تازه به دوران رسیده هاست. کسانی که نابرده رنج به گنج دست نیافته اند. تلاش و کوشش کرده اند و دستمزدش را ستانده اند اما نیازی به این همه خود نمایی نمی بینند. چرا که میل به دیده شدن را که در انسان میلی طبیعی است به نوعی دیگر مهار کرده اند. کسی که با ماشین و ساعت و کمربند گران قیمت می خواهد خودش را به دیگران اثبات کند خودش هم چیزی است در حد شئ. و فرومرتبه تر از شئ. چرا که شئ دست کم سودی و حاصلی برای دیگران دارد اما این دسته از مخلوقات خداوند نه تنها خیری به دیگران نمی رسانند که با جلوه فروشی، حرص و آز و طمع را در غافلان بر می انگیزند و بذر نفرت و کینه را در دل گرسنگان.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    31 2
    احسنت. اینها موجوداتی هستند که از درون احساس حقارت دارند و با این کارها می خواهند حقارت خود را مخفی کنند. این یک اصل روانشناسی است.
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    22 1
    تازه به دوران رسيدگي بد چيزيه، بخصوص اگه بي جنبه باشي
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    22 1
    درود بر شما
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    7 49
    حالا مد شد دیگه هرکی بخواد اظهار فضل کنه راجع به بچه پولدارهای ایران صحبت می‌کنه. برید کشور و فرهنگ‌تون رو درست کنید، چهارتا بچه پولدار مشکلی برای کسی ایجاد نمی‌کنند. من یه خونه 80 متری سالم و یه ماشین آبرومند اتومات به همراه شغل مناسب داشته باشم، کاری ندارم بچه پولدارها تو قصر زندگی می‌کنند و ماشین دو میلیاردی یا هواپیمای خصوصی سوار میشند و شغل‌شون فروختن زمین‌هایی است که باباشون از راه رانت به دست آورده. منم بابام رانت‌خور بود همین‌جوری زندگی می‌کردم به کسی هم ربطی نداشت.
  • وحید محمدی A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 6
    تو این کشور فقط باید در حدی پولدار بود که بشه فرار کرد، موندن تهش افسردگیه...
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 0
    مثل همیشه خوب و دقیق نوشتی
  • وحید IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    13 0
    دقیقا درست میگین مشکل مملکت ما فقدان استراتژیه نه میخوایم مث شرق باشیم نه غرب خودمونم بلد نیستیم طرح جدید در اقتصاد و فرهنگ بدیم روزمرگی و شعارهای تکراری...
    • ناشناس IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      1 1
      هزاران بارتاییددددددددددددددددد
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    15 0
    متاسفانه جامعه ی ما شکاف طبقاتی زیادی داره بنمیشه همه پنت هاس داشته باشن نمیشه همه آئودی سوار شن اما میشه کسیانی فقط یه سقف بالا سرشون داشته باشن؟کسانی که شب ها در میدان های تر بار دنبال میوه گندیده میگردند و ما همچنان توهم قدرت اول خاورمیانه رو داریم ما مث یه طبل بزرگ تو خالی میمونیم که واسه بیرون ایران قردتمندیم و واقعا هم هستیم اما در داخل نه اگه زمان جنگ خیلیا رفتن جنگ و یک وجب از خاک وطن رو به دشمنان ندادن فقط به خاطر این بود که همه راضی بودن به نون خالی چون شکاف طبقاتی مث امروز نبود...
  • ایرانی A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 0
    وجود سرمایه داران سالم نه تنها بد نیست بلکه برای پویایی اقتصادی یک فرصت است. همه کشورهای دنیا سعی میکنند سرمایه داران را جذب کنند. قانون بهتر است به پرونده مجرمان اختلاسها و رانت خواری و بدهکاران چند صد میلیاردی بانکها رسیدگی کند سیاه بازی لازم نیست. 500 22 میلیارد تومن بدهی بانکی تنها در اختیار 160 نفر است که بعبارتی هرکدام 000 000 000 140 تومن بدهکارند. مرجع خبر آنلاین 17 مهر 92
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    10 0
    ای گفتی همه چی شده ظاهر و ظاهر و ظاهر ...
  • بدون نام ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 10
    باباي اون بچه پولدار پدرش دراومد و كاركرد مگه هركي پولداره دزده؟ همين افكار و اعمال باعث فرار سرمايه از مملكته همه واسه ما رابين هود شدن!
  • سعید خان A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    6 0
    پول حرام و بادآورده کاری به کار تمنای تجلی و میل به دیده شدن و بی استعدادی مخلوقات و سایر خزعبلات روانشناسی ندارد بنیان یک جامعه را در هم می کوبد . آخرین سطور متن محشر بود آقا سید . جا داره عید سعید غدیر خم که عید سادات هم است خدمت شما و تمام سادات علوی تبریک و تهنیت عرض نمایم .
  • سعید IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    11 1
    هر که از حد گذشت سیم و زرش یا خودش دزد بوده یا پدرش
    • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      0 2
      نه آقا چه دزدی ؟ چه پدر دزدی ؟ همه راست و درستند بهشتمون هم اختیاریه و اصلا اجباری نیست
  • محمد IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    بیشتر از پولی که پولدارها خرج میکنند اختلاص میشه که با هر کدومش میشه چند تا کارخونه تو شهرها راه انداخت نباید همه آدما رو با یه چشم نگاه کرد وبه همه تهمت زد بخل وحسد بدترین خصلته و اونایی که پولدارترند مسئولیت بیشتری در مقابل بنده های خدا دارن در مقابل بچه هایی که سر بی شام زمین میزارن یا سر پناهی ندارن یا پدری که از بیکاری و بی پولی شرمش میاد به خونه برگرده بعضی مشکلات ریشه در طرز فکر وفرهنگ ما داره و در وهله دوم در نحوه مدیریت قوانین ما اینکه عدهای با پول همه ضوابط رو میخرن ویا پارتی بازی وروابط کارشونو پیش میبرن نشون میده که جامعه ما داره به چه سمتی حرکت میکنه امیدوارم که سایه حق بالای سر همه مردم عزیز کشورمون باشه.