از موانع پیش رو در مسیر ایجاد انرژی های تجدید پذیر این است که در کشور برای انجام هرکاری باید از فیلترهای متعددی عبور کنیم و سیاست های نادرست بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی موانعی هستند که همواره از عوامل بازدارنده هستند و این نهاد ها با یکدیگر هماهنگی ندارند و هر ارگان قوانین موجود را به گونهای متفاوت تفسیر می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اورعی، رئیس هیات مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران، در همایش استانی که با عنوان توسعه انرژی بادی به همت شرکت توزیع برق استان مرکزی در دانشگاه اراک برگزار شد، گفت: امروز تغییرات اکوسیستم از نظر شرایط اقلیمی و جوی دراکثر نقاط جهان مشاهده می شود و در برخی نقاط بارش های سنگین برف و بالعکس در برخی مناطق خشکسالی و طوفان های شدید و سیل های بهاری رخ می دهد و این تغییرات به حدی است که به گفته دانشمندان و زمین شناسان ، زمین درمعرض خطر نابودی است.
وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت های صنعتی و انتشار بیش از حد آلاینده ها در اتمسفر است، عنوان کرد: قطعا جهان امروز اجازه نخواهد داد این بحران ادامه یابد و در جلسات بین المللی که در کشورهای مختلف برگزار می شود اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا، روش های اجرایی و اعمال جریمه های سنگین برای کشورهای خاطی تدوین شده است.
اورعی تصریح کرد: عنوان نمونه کشوری مانند چین که در گذشته نقش زیادی در آلودگی محیط زیست داشت امروز به منظور هماهنگی با مقررات بین المللی در برنامه توسعه ای خود 370 میلیارد دلار برای توسعه انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری کرده است و با این اقدام 50 درصد از انرژی الکتریکی مصرفی را از طریق انرژی تجدید پذیر تامین خواهد کرد.
وی افزود: اگر این موضوع را با نقش و جایگاه محیط زیست در ایران مقایسه کنیم متوجه می شویم، واقعیت این است که این سازمان به شیر بی یال و کوپالی تبدیل شده بود و نبودش فرقی نمی کند، البته بی انصافی است که همه کوتاهی ها را متوجه مسوولان این سازمان بکنیم و در اصل همه ما در قبال این موضوع مسوولیم.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: امروزه ادارات و مدارس در پایتخت و شهرهای کوچک به علت آلودگی هوا به امری عادی تبدیل شده و ادامه همین امر جامعه را از هستی ساقط خواهد کرد و این سوال پیش می آید که چرا نسبت به موضوع محیط زیست این تا این اندازه بی تفاوت هستیم.
وی با تاکید براینکه رفع این معضل بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر است، ابراز کرد: در دوره ای همه توجهات ما به منابع زیر زمینی مانند نفت و گاز و معادن بود، اما غافل از این هستیم که ظرفیت های دیگری همچون باد و انرژی خورشیدی داریم، ولی قدرش را نمی دانیم در حالیکه در کشوری مانند دانمارک بیش از 40 درصد از انرژی الکتریکی از انرژی بادی تامین می کند، پیس استفاده از انرژی باد غیر ممکن نیست.
اورعی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان طوری برنامه ریزی کرده اند که تا سال 2025 تا حدود 100 درصد انرژی مصرفی خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین کنند و به طور کلی قطع وابستگی نسبت به انرژی فسیلی داشته باشند.
وی با بیان اینکه به طور قطع کشور ما نیز چنین ظرفیت هایی را دارد، عنوان کرد: بر طبق برآوردها با توجه به شرایط اقلیمی کشور، این امکان وجود دارد که با لحاظ کردن انرژی بادی، بیش از 40 هزار مگاوات از برق مورد نیاز کشور تامین شود.
وی افزود: سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه بادی بیشتر از نیروگاه فسیلی نیست ضمن اینکه از نظر اقتصادی انرژی های تجدید پذیر زود بازده بوده و از نظر اقتصادی کاملا توجیه پذیر است.
اورعی با تاکید براینکه کشور ما از نظر منابع انسانی و بحث جذب فناوری نیز مشکلی ندارد و سالانه 250 هزار دانشجو در رشته فنی و مهندسی ازدانشگاه های ما فارغ التحصیل می شود، بیان کرد: قطعا در بحث اقتصادی قضیه نیز مشکلی نداریم و من به شخصه اعتقاد دارم که هیچ فعالیت اقتصادی منطقی نه در دنیا و نه در ایران وجود ندارد که به دلیل کمبود بودجه اجرا نشود و بهانه کمبود اعتبارات سرپوشی برای فرار از مسوولیت هاست.
اورعی با اشاره به اینکه با وجود امکانات دلایل مختلفی وجود دارد که نهاد ها و ارگان های مرتبط به این موضوع ورود پیدا نمی کنند ، ابراز کرد: این مشکل فقط به وزارت نیرو بر نمی گردد، بلکه بحث فرهنگی و مطالبات عمومی قضیه است که باعث عقب افتادن کارها شده است در حالیکه در کشورهای دیگر به آسانی مسایل شخصی را فدای مسایل زیست محیطی می کنند؛ لذا بحث فرهنگسازی خیلی مهم است تا این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی سیاست های بانک مرکزی را نیز از دیگر موانع پیش رو در مسیر ایجاد انرژی های تجدید پذیر دانست و ادامه داد: در کشور برای انجام هرکاری باید از فیلترهای متعددی عبور کنیم و سیاست های بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی موانعی هستند که همواره از عوامل بازدارنده هستند و این نهاد ها با یکدیگر هماهنگی ندارند و در مراجعه به هر یک از این ارگان ها، هر ارگان قوانین موجود را به گونه ای متفاوت تفسیر می کند.
اورعی سطحی نگری، رویکرد کوتاه مدت، فقدان برنامه ریزی صحیح، عدم صداقت، عدم شفافیت در گزارش ها را نیز از عوامل بازدارنده در سر راه هر هدفی به ویژه جایگزینی انرژی های بادی عنوان کرد و افزود: ماحصل تمام این صحبت ها این است که توسعه کشور در گرو نگاه دراز مدت و برنامه ریزی مبتنی بر آن، شهامت مدیریتی و صداقت مدیریتی است.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =