شهردار اصفهان گفت: لازم است فقه شهری برای شهرهای مختلف تبیین شود، متاسفانه به این موضوع بسیار بی‌توجهی شده و باید در این خصوص چندین کتاب نوشته شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کمیته اطلاع رساني و روابط عمومي هماهنگي خدمات سفر شهر اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در اولین جلسه ستاد هماهنگی سفر شهر اصفهان اظهار داشت: سال جدید و باستانی را تبریک عرض می‌کنم و اگر یادتان باشد سال گذشته در همین مکان هم عهد شدیم که قرارگاه اقتصاد مقاومتی را راه اندازی کنیم که خوشبختانه امسال نیز اینجا هستیم و دوباره هم عهد می‌شویم تا این مهم را به نتیجه برسانیم.

باید شهرهای ما به شهرهای کارآفرین تبدیل شود
وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند تاکید کرد: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی به نتیجه برسد باید شهرهای ما به شهرهای کارآفرین تبدیل شود و شهرهای فن‌آفرین واژه ای جدید است که در شهرداری‌ها مطرح می‌شود.

وی افزود: مباحث اقتصاد مقاومتی به موضوعات تولید داخلی و اشتغال برمی‌گردد که در شهرهای کارآفرین تحقق این موضوع کار سختی نیست البته شهرداری وظیفه‌ای در استخدام و به کارگیری نیرو ندارد اما می‌تواند بستر و فضا را برای کار آفرینی آماده کند.

شهردار اصفهان با بیان این مطلب که شهرهای کارآفرین مصداقی است که در همه جهان مطرح شده و این شهر‌ها از توانایی و ظرفیت‌های شهر جهت اشتغال استفاده می‌کنند، تصریح کرد: اصفهان از توانایی و پتانسیل های متعددی برخوردار است شهرداری در اواخر سال 95 گروه‌های هنری و جوان‌های دانشگاهی را به حوزه‌ زیباسازی شهری روانه کرد که این کار باعث کار آفرینی شد و این ایده باعث گردید مردم داوطلبانه یک شغل و ایده جدید را شروع کنند.

شهردار اصفهان در ادامه سخنان خود در خصوص اهمیت برشمردن فقه شهری بیان کرد: متاسفانه به این موضوع بسیار بی‌توجهی شده درصورتی که بسیار امر مهمی است و حتی جا دارد در خصوص فقه شهری چندین کتاب نوشته شود.

تبیین فقه شهری برای شهرها
شهردار اصفهان با بیان این که باید فقه شهری برای شهرهای مختلف به خصوص اصفهان برای ایجاد امنیت و ایمنی بیشتر تبیین شود، اذعان داشت: با توجه به آمار حوادث جاده ای باید مباحث فقه شهری در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

وی تاکید کرد: فقه شهری در ستاد هماهنگی سفر شهر اصفهان بسیار نقش آفرینی می کند و اصفهان را به عنوان یک شهر عبوری با امن تر و ایمن تر تبدیل می کند.

قرارگاه اقتصاد مقاومتی با قدرت بیشتر تداوم می یابد
شهردار اصفهان به راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری اصفهان در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: این اقدام به دنبال نامگذاری سال گذشته به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در شهرداری اصفهان انجام شده است لذا لازم است امسال با قدرت بیشتر این مهم تداوم یابد.

باید در شهرها در حوزه کارآفرینی وارد شویم
وی خطاب به پرسنل و مسئولان ستاد هماهنگی سفر شهر گفت: باید در شهرها در حوزه کارآفرینی وارد شویم چرا که همراه با تقویت این مهم، تولید هم رشد می کند.

جمالی نژاد با بیان اینکه شهرداری نمی توان اشتغال ایجاد کند اما می تواند بسترهای کارآفرینی را فراهم کند اظهارداشت: متاسفانه شهرهای صنعتی مثل اصفهان در زمان رکود و بحران اقتصادی جمع زیادی بیکار می شوند به همین دلیل حجم زیادی از بیکاران از شهرداری تقاضای اشتغال دارند که امید است با تعامل و هم اندیشی تمام دستگاه ها بتوانیم بستر و فضای اشتغال را فراهم کنیم.

وي با بياي اينكه اصفهان يك اسطوره شهر است گفت: اصفهان يكي از تاريخي ترين شهر هاي كشور است كه ريشه هاي تاريخي آن در بناها و فرهنگ مردمان آن مشهود است.

جمالي ن‍ژاد با بيان اينكه از هر دوره تاريخي ميراثي در شهر اصفهان وجود دارد اضافه كرد: به عنوان مثال از دوران آل بويه، صفويه و سلجوقيه بناهايي وجود دارد كه بيانگر تمدن تاريخي اين شهر است.

وي تصريح كرد: اصفهان در چندين دوره تاريخي پايتخت بوده است و به نوعي مي توان گفت اين شهر تونل زمان بوده است.

شهردار اصفهان افزود: با توجه به وجود دوره هاي تاريخي در شهر اصفهان اين شهر از محور هاي مهم گردشگري هم برخوردار است.

وي همچنين شهر اصفهان را داراي ظرفيت فراواني براي معرفي تاريخ و فرهنگ كشور دانست و گفت: اصفهان مي تواند پيام هاي تاريخي را به گوش جهانيان برساند.

انقلاب اقدامات محله محور
جمالي نژاد در ادامه صحبت هاي خود با بيان اينكه در سال گذشته پروژه هاي زيرساختي زيادي در شهر اصفهان انجام شد بيان كرد: همچنين برنامه هاي عمراني زيادي هم در سطح محلات شهر اصفهان انجام شد.

وي ادامه داد: در مورد انجام پروژه هاي محلي بايد گفت كه در اين موضوع انقلابي صورت گرفته است.

شهردار اصفهان با اشاره به اينكه قرار بود در نوروز 96 اصفهان متفاوتي را مسافران تجربه كنند گفت: به اين مهم توجه ويژه اي شد و با انجام پروژه هاي زيباسازي در شهر سعي شد اندوه خشكي زاينده رود مقداري كاهش يابد.

وي با بيان اينكه در شهر اصفهان تِم دوچرخه سواري پياده شده است اضافه كرد: شهر به نماد هاي دوچرخه مزين شده است تا مسافران ترغيب شوند مسير هاي ديدني شهر را با دوچرخه بپيمايند.

جمالي نژاد شهر اصفهان را پيشگام در راستاي استفاده از دوچرخه دانست و از مسافران درخواست كرد تا تجربه دوچرخه سواري در اصفهان را از دست ندهند.

شهردار اصفهان با بيان اينكه مسافران نبايد به مكان هاي معروف و شناخته شده شهر اصفهان براي بازديد بسنده كنند افزود: اصفهان داراي 2 هزار مكان ديدني است كه بايد از اين مكان ها هم ديدن شود.

جمالي نژاد با بيان اينكه آثار زيادي از دوران هاي مختلف تاريخي در شهر اصفهان وجود دارد گفت: به عنوان مثال محور آل بويه، محور سلجوقيه و محور صفويه هر كدام داراي آثار متعددي هستند كه بايد از تمامي اينها ديدن شود.

وي افزود: محور صفويه به مساحت 80 هكتار است كه دولتخانه صفوي در آن قرار دارد، يا مكاني مانند تخت فولاد يكي از معنوي ترين مكان هاي كشور است كه بايد از آن ديدن كرد.

صيانت از آثار تاريخي و تاسيس مكان هاي جديد دو رويكرد در حوزه گردشگري
وي رويكرد شهرداري اصفهان در حوزه گردشگري را شامل دو مورد صيانتي و تاسيس دانست و گفت: بسياري از آثار اصفهان از زمان هاي دور به دست ما رسيده است و بايد از آنها به خوبي مراقبت كنيم.

جمالي نژاد گفت: همچنين براي نسل جديد هم بايد مكان هاي جديدي تاسيس شود تا از آن در كنار بهره مندي از آثار تاريخي استفاده كنند.

وي از جمله اقدامات در حوزه گردشگري تاسيسي، به ساخت آكواريوم ناژوان اشاره كرد و گفت: اين پروژه در سال گذشته تاسيس و در كنار آن هم مكان هايي مانند باغ خزندگان و پروانه ها تاسيس شد. همچنين كوه نخودي كه مشابه كوه صفه است در آينده اي نزديك در شرق اصفهان تكميل خواهد شد.

نبايد استعداد هنرمندان مانند زاينده رود خشك شود
وي همچنين با اشاره به اينكه برنامه هاي فرهنگي متعددي هم در شهر برگزار مي شود بيان كرد: يكي از اين برنامه ها برگزاري تئاتر هاي خياباني در سطح شهر است. بايد از استعداد هاي هنرمندان استفاده شود و نگذاشت تا اين مهم هم مانند رود اصفهان خشك شود.

وي اضافه كرد: در مورد توجه به هنر و هنرمندان نيز پرديسي در منطقه آبشار اصفهان ساخته خواهد شد تا اين افراد بتوانند فعاليت هاي بيشتري را داشته باشند.

شهردار اصفهان همچنين عقد خواهر خواندگي ميان دو شهر اصفهان و گوانگجو را از مهم ترين برنامه هاي فرهنگي در سال 95 در شهر اصفهان دانست و گفت: اين رويداد مي تواند آثار مثبتي را براي هم دو شهر در بر داشته باشد.

وي در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينكه وعده هاي شما براي هر هفته چند افتتاح تا چه ميزاني محقق شد گفت: نه تنها پروژه هاي زيرساختي شهر را به پيش برديم بلكه در محلات اصفهان هم اقدامات زيادي صورت گرفت و اين در حالي است كه جايي در دنيا را نمي يابيد كه هر هفته چند پروژه را در شهر افتتاح كنند.

شهردار اصفهان از همراهي و همدلي مردم با شهرداري اصفهان تقدير و تشكر و شهر اصفهان را براي مردم آن با اهميت ارزيابي كرد.
وي همچنين به اشاره به فعاليت هاي كمپ هاي اطلاع رساني در شهر گفت: اين كمپ ها هم در شهر و هم در ورودي هاي شهر مستقر هستند تا اطلاعات سفر را به مردم ارائه دهند.

وي در پايان از تمامي مسافران درخواست كرد تا در تردد هاي خود قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشيم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =