در نظام مشاغل کشور به نوعی از کارکنان برمی‌خوریم که شغل آنها، کارمندی است و مثلا در اداره‌ای، کار اداری انجام می‌دهند ولی از لحاظ قانونی، تابع قانون کار بوده و کارگر محسوب می‌شوند. این بخش از کارکنان دارای مشکلات خاص خود هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته ای نیست که مشکلات مربوط به کار، در سرویس مشکلات مردم از سوی مخاطبان، عنوان نشود. یکی از عمده ترین مشکلات، مربوط به حاکمیت قانون کار بر مشاغلی است که نوعا، کارمندی محسوب می شوند ولی در نگاه قانون، به این اشخاص کارگر گفته می شود، زیرا دارای کارفرمای بخش خصوصی هستند و طبعا قانون کار به روابط آنها حاکم است.
یکی از مخاطبان در این باره نوشته: من كارمند بخش خصوصي مخابرات هستم و پانزده سال سابقه كار دارم ، ولي متأسفانه مخابرات نه به سابقه كار توجه مي كند و نه مدرك تحصيلي، تمام بخش خصوصي مخابرات با اندك حقوقي به زندگي خود ادامه مي دهند از اعتراض جلو مجلس هم كاري از پيش نبردم خواهشاً حرفهاي ما را به گوش مسئولين برسانيد.
در پاسخ به این مخاطب باید گفت فارغ از رسته کاری و نوع شغلی که فرد به آن اشتغال دارد، اگر رابطه کاری او با کارفرما، طبق قانون کار تعریف شود، او کارگر محسوب می شود و حقوق او بر اساس مشخصات عنوان شده در قانون کار است.
طبق قانون کار، آیتم هایی که سازنده حقوق و دستمزد کارگران هستند، آیتم های مشخص و محدودی است که شامل حقوق پایه، اضافه کاری، جمعه کاری، شب کاری، عیدی، عائله مندی یک و دو فرزندی، سنوات، بن، حق مسکن، ماموریت و پایه سنواتی می شود. البته در کارگاه هایی که طرح طبقه بندی مشاغل طبق نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل مصوب سال 1389 اجرا شده باشد، با توجه به مقاطع تحصیلی و گواهینامه های مهارت سازمان فنی و حرفه ای که معادل مدرک تحصیلی لحاظ می شوند، از 36 امتیاز برای مدرک پایان دوره ابتدایی تا 252 امتیاز برای مدرک دکترای تخصصی، در نظر گرفته شده که روی حقوق نهایی افراد موثر خواهد بود. در صورتی که طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه اجرا نشده باشد، طبق قانون کار و آیتم های مشخص شده در نظام پرداخت حقوق قانون کار، فارغ از رسته کاری، حقوق و دستمزد به کارگران تعلق می گیرد.
46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =