باشگاه خبرنگاران نوشت: سرپرست اورژانس کشور با بیان توصیه های بهداشتی به زلزله زدگان گفت:طی ۲۰ ساعت ۷ هزار مصدوم را به کرمانشاه منتقل کردیم.

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در برنامه نبض شبکه خبر با موضوع بهداشت و درمان در حوادث طبیعی با بیان اینکه من از پیام آرامش بخش رهبر معظم انقلاب تشکر ویژه ای می‌کنم، گفت: به محض اطلاع از حادثه به همراه نماینده قصر شیرین در مجلس عازم منطقه شدیم.

وی بیان کرد: ما ۱۷۰ آمبولانس و ۱۹ اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام کردیم و خوشبختانه برخی از این آمبولانس ها به خاطر مراسم اربعین در منطقه بودند.

اعزام تیم واکنش سریع به مناطق زلزله زده

کولیوند گفت: ما ۱۰۰ تیم واکنش سریع همراه آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها به منطقه اعزام کردیم که شامل ۴۵۰ نیروی آموزش دیده بودند.

وی افزود: سپاه و ارتش همکاری های خوبی با ما داشتند و در طی ۲۰ ساعت ۷ هزار مصدوم را به کرمانشاه منتقل کردیم، تعدادی از مصدومان قطع عضو بودند که عمل شان با موفقیت انجام شد.

انجام ۱۵۰۵ عمل جراحی بر روی زلزله زدگان

کولیوند گفت: یک هم افزایی و برنامه ریزی دقیق و کار تیمی خوب سبب شد که موفق عمل کنیم و به نظرم همه نیروها جهادی عمل کردند و تعداد ۳۷۷۸ نفر از مصدومان تاکنون بستری و بقیه مرخص شدند و طی سه روز ۱۵۰۵ عمل جراحی انجام شد.

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: ما از نظر دارو و تجهیزات کمبود نداشتیم و حدود ۲۰۰ تن دارو منتقل کردیم .

وی با بیان اینکه برخی از مصدومان به همدان ، البرز و تهران منتقل شدند ، عنوان کرد: ما از لحاظ فرآورده های خونی هیچ کمبودی نداشتیم و رضایت ۸۰ درصدی مردم از وزارت بهداشت حاصل شده است.

راه اندازی ۶ بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده

کولیوند با بیان اینکه ما ۶ بیمارستان صحرایی در منطقه مستقر کردیم، عنوان کرد: ساخت این بیمارستان‌ها زمان بر نیستند زیرا این بیمارستان ها کانتینرهایی هستند که با کشنده به محل منتقل می‌شوند.

وی افزود: بیمارستانی که در ثلاث باباجانی مستقر شد تا غروب همان روز استقرار پیدا کرد، ارتش نیز همان روز توانست بیمارستان ۶۰ تخته خود را مستقر کند و بیمارستان سپاه و وزارت بهداشت نیز تا ظهر همان روز فعالیت خود را آغاز کردند، یک بیمارستان صحرایی دیگر نیز با همین کیفیت در اسلام آباد استقرار پیدا کرد.

کولیوند گفت: در این بیمارستان‌ها هم عمل جراحی و هم پیوند دست و هم مغز و اعصاب انجام شد و روزانه بین ۴ تا ۵ هزار نفر به این ۶ بیمارستان مراجعه کردند.

کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نداشتیم

وی افزود: من در تمام مناطق حاضر بودم و هیچ کمبود دارو و تجهیزات نداشتیم و آمبولانس‌ها با پزشکان به روستاها رفتند تا خدمات درمانی را انجام بدهند و حتی تعویض پانسمان نیز برای مجروحان انجام شود.

کولیوند ادامه داد: ۲ فروند هواپیما کار انتقال مصدومان را برعهده داشتند و من از تمام همکارانم در اورژانس و وزارت بهداشت تشکر می کنم کار بی‌سابقه‌ای حتی در دنیا با این فاصله کوتاه انجام شد که به این تعداد مصدوم، خدمت پزشکی داده شود،کار کردن در این شرایط، نیاز به مدیریت جهادی و ایثار دارد.

مراجعه ۵ هزار نفر به بیمارستان های صحرایی

سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: اولویت اول ما مجروحان است ولی بقیه مردم نیز نیازمند دریافت خدمات داشتند که به طور کلی روزانه ۴ الی ۵ هزار نفر به بیمارستان های صحرایی مراجعه می کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر افرادی که دچار آسیب روانی شدند، افرادی مانند فوریت‌های پزشکی و پزشکان و پرستاران نیز دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند که با مشاوره تیم‌های سلامت روان، حمایت می‌شوند و وزارت بهداشت توانست با اعزام تیم‌های سلامت روان، اثرات خوبی بگذارد.

توصیه های بهداشتی به زلزله زدگان

سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه اکنون مسائل بهداشتی در اولویت قرار دارد،گفت: تیم‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای تزریق واکسن کزاز و هاری و غیره پایگاه‌هایی راه اندازی کردند، آب آشامیدنی نیز به میزان قابل قبول کلر زنی شده است.

کولیوند عنوان کرد: بیماران خاص دیابتی و حتی برخی از مادران باردار نیازمند شیر خشک و دارو هستند و اکنون همه امکانات و دارو و تجهیزات فراهم شده است و من از وزیر بهداشت به خاطر اعزام چنین ناوگانی تشکر می کنم.

سرپرست اورژانس کشور به توصیه های بهداشتی به مردم زلزله زده اشاره کرد و گفت: من به مردم زلزله زده که که عزیزان شان را از دست دادند تسلیت می گویم و توصیه می کنم که بهداشت فردی را رعایت کنند و اگر تب ، اسهال، سرفه یا علائم مشکوک مشاهده کردند به اورژانس مراجعه کنند.

وی افزود: به دلیل آنکه مردم در چادر اسکان دارند، در صورت گزش حشرات به تیم های سیار اورژانس مراجعه کنند، در تمامی موارد زلزله زدگان می توانند با شماره ۱۱۵ تماس حاصل فرمایند تا سریعا اکیپ های اورژانس در محل حاضر شوند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =