۱ نفر
۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۶
شهرداری اهواز و بناهای تاریخی

شهرداری اهواز در تبصره ۲۱ بودجه سال ۱۳۹۵ خود، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای حفظ و مرمت میراث فرهنگی شهر اهواز در نظر گرفته است. در این زمینه بیان نکاتی ضروری است...

سیدابراهیم موسوی: شهرداری اهواز در تبصره ۲۱ بودجه سال ۱۳۹۵ خود، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای حفظ و مرمت میراث فرهنگی شهر اهواز در نظر گرفته است. در این زمینه بیان نکاتی ضروری است.

نخست؛ ورود شهرداری و شورای شهر اهواز به موضوع مهم حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی شهر اهواز را باید به فال نیک گرفت. این ورود هرچند بسیار دیرهنگام است و بناهای تاریخی و ثبت ملی شده اهواز در سال‌های گذشته صدمات جبران ناپذیری دیده‌اند و برخی از آن‌ها هم اینک در خطر نابودی هستند، ولی می‌تواند نقطه شروعی باشد برای حراست از تاریخ و میراث فرهنگی شهروندان اهوازی.

دوم؛ شهر اهواز هم اکنون ۳۸ اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد. برخی از این آثار در اختیار ادارات مختلف دولتی و بخشی نیز در اختیار بخش خصوصی است. هرچند نگارنده معتقد است بناهای تاریخی در اختیار ادارات دولتی باید توسط منابع همان اداره مرمت و احیا شود ولی در برخی مواقع اداراتی وجود دارند که توان مالی برای انجام چنین اقداماتی را ندارند. این واقعیت در بناهای ثبت ملی شده که در اختیار اشخاص حقیقی است به مراتب ملموس‌تر است. در بسیاری از این بناها مالکان اصولاً توان و یا علاقه‌ای برای نگهداری از این میراث تاریخی ندارند و منتظر تخریب اثر و استفاده تجاری از ملک خود هستند. با این توضیحات به نظر می‌رسد نقش شهرداری اهواز در حفاظت از هویت تاریخی شهر نقش پررنگ و بی‌بدیل است.

سوم؛ مبلغ در نظر گرفته شده برای این کار مهم ۲۰۰ میلیون تومان است. مشخص نیست مدیران محترم در شهرداری اهواز و پس از آن اعضای محترم شورای شهر با چه تحلیلی به این رقم رسیده‌اند، ولی واقعیت این است که این رقم برای حفظ و مرمت میراث فرهنگی شهر اهواز به هیچ وجه حتی متناسب با اقدامات ضروری این عرصه هم نیست.

اگر بدانیم بخشی از فرایند حفاظت از بناهای تاریخی شهر اهواز تملک آن‌ها توسط شهرداری و پس از آن مرمت و احیای بناهاست به ناکافی بودن چنین رقمی بیشتر پی می‌بریم. تخصیص این رقم ناچیز در شرایطی توسط شهرداری اهواز در نظر گرفته شده است که برخی کلان‌شهرهای ایران در این زمینه قدم‌های بسیار مهمی برداشته‌اند. برای نمونه در روزهای گذشته شهرداری شیراز فقط در یک قرارداد مشترک با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، ۲۸ بنای تاریخی را از این سازمان تحویل گرفته و قرار است مبلغ ۳۳ میلیارد تومان برای مرمت و احیای این بناها هزینه کند و آن‌ها را به مدت ۲۲ سال در زمینه‌های مختلف و با مشارکت بخش خصوصی مورد استفاده قرار دهد. از این نمونه‌ها در کشورمان فراوان است و نشان‌دهنده توجه مسئولان این شهرها به موضوع حفظ هویت تاریخی شهر خود و ضرورت توسعه گردشگری در برنامه ریزی‌های آنهاست.

چهارم؛ به نظر می‌رسد موضوع توسعه گردشگری اهواز هنوز جایگاه مناسبی در برنامه ریزی شورای شهر و شهرداری اهواز ندارد. این امر در زمینه بناهای تاریخی که در معرض نابودی هستند بسیار نگران کننده و به معنای از دست دادن بخش مهمی از هویت تاریخی شهر اهواز است.

انتظار می‌رود اعضای محترم شورای شهر و شهردار اهواز با ارائه لایحه اصلاحی در این زمینه اقدامات مؤثری را امسال برای تملک برخی بناهای تاریخی و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی شهروندان اهوازی انجام دهند.

* فعال گردشگری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =