اتاق ایران به لحاظ نقش و جایگاه خود در بخش خصوصی و انجمنهای صنعتی می تواند زمینه ایجاد و توسعه هلدینگهای صنعتی را فراهم کند.

 

فاطمه مقیمی*

دردنیای صنعتی رقابت پذیر امروزی به دلیل رشد سریع تکنولوژی،تنوع سلایق مشتریان وبسیاری ازعوامل دیگرکسب و کارها بسیار ناپایدار و دارای  پیچیدگیهای  خاصی برای حضور مستمر در بازارها  می باشند، لذا شرکتها بسیار تلاش می کنند که برای بالا بردن قدرت رقابت پذیری و افزایش سودآوری و بدست آوردن سهم بازار خود،یک زنجیره از خدمات و محصولات را به مشتریان عرضه کنند.

در کشور مانیز بسیاری از شرکتها وارد این عرصه شده و با ارائه خدمات متنوع و طیف وسیعی از محصولات سعی در جلب رضایت مشتری وحفظ سهم بازار خود دارند.در این راستا یکی از سازوکار های ایجادچنین مزیت رقابتی در شرکتها از طریق هلدینگ است.

در تعاریف کلاسیک یک شرکت هلدینگ متشکل از مجموعه شرکتهای مختلفی است که در رشته های کاملا متنوع ،متفاوت  اما هم سو و با مالکیت و مدیریت خاصی اداره میشود و به عبارت دیگر گروهی از شرکت ها که در آن ها یک شرکت، مالکیت و اداره و یا فقط اداره کلیه شرکت ها را بر عهده داشته باشد، هلدینگ نامیده می شود. شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی خود در صحنه بین المللی نیاز به افزایش توانمندیهای داخلی بنگاه داشته و با دیپلماسی اقتصادی نهادهایی از جمله اتاق بازرگانی سعی در توسعه بازارها و نفوذ به بازار جدید را دارند.اما آنچه در این موضوع قابل تامل است که بسیاری از شرکتهای ایرانی از جهت حوزه عمل و همچنین سایز شرکت درمقاسه با شرکتهای چند ملیتی  بسیار کوچک  بوده و به همین دلیل قدرت مانور کمتری در عرصه بین المللی دارند.یکی از راهکار های رفع این مشکل ایجاد هلدینگهای توانمند وتاثیرگذار و ایجاد سینرژیک در حوزه عمل وسایز شرکتها است.

اتاق ایران به لحاظ نقش و جایگاه خود در بخش خصوصی و انجمنهای صنعتی می تواند زمینه ایجاد و توسعه هلدینگهای صنعتی را فراهم کند وعلاوه بر تامین یک زنجیره ارزش محصول خوب و رقابت پذیر به ایجاد مزیتهای هلدینگی کمک نماید.هلدینگها به جهت مالی نیز توانمندتر از شرکتها بوده و برای رفع نیاز های مشتریان امروزی که محصولات متنوع و ارزان و در دسترسی را طلب میکنند می توانند به خوبی از ایفای این نقش برآید.

با ایجاد و توسعه هلدینگها علاوه بر به دست آوردن سهم بازار متناسب و بین المللی شدن شرکتها از طریق ورود به بازار رقابتی و کاهش هزینه های سربار،اتاق بازرگانی میتواند با آموزش و تربیت مدیران هلدینگی با کمک به توسعه اینگونه بازارها نسبت به افزایش سطح بین المللی شرکتها کمک کرده و ضمن تربیت مدیران هلدینگی به بهبود زنجیره ارزش محصولات و خدمات شرکتها و هلدینگهای بین المللی از این طریق  اقدام کنند.

*عضو هیات نمایندگان اتاق ایران/ رئیس انجمن زنان کارآفرین

3535 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =