رهبران شبه جزیره قطر هر هفته ۵۰۰ میلیون دلار هزینه می‌کنند تا برای نخستین بار بزرگترین رویداد ورزشی دنیا را در جهان عرب برگزار کنند

به گزارش خبرآنلاين،به دنبال تیره شدن روابط قطر با همسایگان عرب و ممنوعیت واردات کالا و مسافر، آینده برپایی رقابت‌های پرزرق و برق جهانی فوتبال سال 2022 میلادی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هفت سال پیش در اتفاقی دور از انتظار و پرحاشیه، قطر به عنوان میزبان این رقابت‌ها برگزیده شد.

شیوخ این کشور متعهد شدند با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری حداقل ۸ ورزشگاه جدید احداث کنند، سامانه مترو و راه آهن کشورشان را با ۳۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری راه‌اندازی نمایند و یک شهر جدید برای اقامت ۲۰۰۰۰۰ نفر بسازند.   دو برابر نمودن ظرفیت فرودگاه دوحه برای تردد سالانه ۵۳ میلیون مسافر از دیگر طرح‌های قطری‌ها محسوب می‌شود. اما در روزهای گذشته و به دنبال تیره شدن روابط قطر با همسایگان خود، از ورود صدها کامیون از خاک عربستان به این کشور جلوگیری شده است.

شناورهای پهلو گرفته در بنادر امارات متحده عربی نیز اجازه تخلیه کالاهای خود برای انتقال به قطر را ندارند. علاوه بر امارات متحده عربی و عربستان، رهبران بحرین و مصر نیز همه مسیرهای ارتباطی خود با قطر را مسدود کرده اند. فراموش نکنید که تنها راه ارتباطی خشکی این شبه جزیره با سایر کشورها از طریق عربستان قطع شده است.

این کشورها، رهبران دوحه را متهم نموده‌اند که با حمایت از جنگجویان شیعه طرفدار ایران و شبه نظامیان سنی القاعده و داعش، منطقه را ناامن کرده اند. در مقابل، رهبران قطر بارها این اتهام را تکذیب کرده اند. همه کشورهای  دارای منابع انرژی این منطقه وابسته به واردات هستند، اما تنها راه ارتباط زمینی قطری‌ها با سایر کشورها از طریق خاک عربستان است. به دلیل فقدان بنادر دریایی مناسب، محموله‌های بارگیری شده به مقصد قطر باید ابتدا در بنادر امارات تخلیه و سپس به این کشور حمل شود. بررسی اطلاعات ۲۶ شناور کانتینربر بارگیری شده به مقصد قطر در یک ماه گذشته نشان می‌دهد به استثنای یک کشتی، بقیه آنها در بنادر امارات پهلو گرفته اند.

نیل دیویدسون، تحلیلگر ارشد بنادر و پایانه‌ها در موسسه مشاوره کشتیرانی دریوری لندن در گفتگو با بلومبرگ می‌گوید: در شرایط کنونی باید قطری‌ها تلاش کنند مسیرهای جدیدی برای تامین نیازهای خود بیابند. هرچند بی تردید هزینه‌های مسیرهای جایگزین نسبت به دوره گذشته، بیشتر خواهد بود. قطری‌ها با وجود داشتن بالاترین درآمد سرانه دنیا، سال هاست که برای تامین نیازهای خود به بنادر امارات وابسته اند.

در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی امارات متعلق به قطری‌ها بوده است. بیشتر این کالاها برای عملیات عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد در پنج سال آینده، موضوعی که بیش از برگزاری بازی‌های جام جهان فوتبال برای قطری‌ها اهمیت دارد، تداوم فعالیت صنایع نفت و گاز این کشور و دسترسی به تجهیزات مورد نیاز است. قطر سال هاست که بزرگترین صادرکننده ال ان جی دنیا به شمار می‌رود. شرکت‌های فعال در تاسیسات ال ان جی این کشور نیاز زیادی به تامین مطمین تجهیزات، قطعات و کالاهای مصرفی وارداتی دارند.

گفته می‌شود ده‌ها کشتی بارگیری شده به مقصد قطر هم اکنون در آب‌های بین المللی سرگردانند. چرا که اماراتی‌ها حاضر به پذیرش آنها نیستند و ظرفیت پذیرش بنادر قطر نیز اندک است. در سایه بحران سیاسی کنونی، دولت‌های عربستان و همپیمانانش تلاش می‌کنند قطری‌ها و شرکت‌های همکاری کننده با آنها را منزوی کنند. لذا شرکت‌های ارایه دهنده خدمات نفتی و حفاری در کانون توجه قرار دارند.

قطری‌ها چندی پیش بندر حمد را در جنوب دوحه راه اندازی نموده اند. این بندر می‌تواند برای پهلوگیری کشتی غول پیکر و یافتن راه حل جایگزین مورد استفاده قرار گیرد. مدیران شرکت قطرپترولیوم حاضر به اظهار نظر در خصوص بحران کنونی نیستند.

 اما عمانی‌ها اعلام کرده‌اند از سیاست‌های متخاصمانه عربستان و امارات پیروی نمی کنند. چند بندر کوچک عمان در حال همکاری با قطری‌ها برای تامین نیازمندی‌های آنان است. در شرایط کنونی، قطری‌ها با بزرگترین چالش تاریخ کشورشان روبرو شده‌اند. هرچند شرکت‌های عربستانی و اماراتی نیز زیان‌های مالی هنگفتی خواهند داشت.

در مقابل، کشورهای به ظاهر بیطرف عمان، کویت و ایران، برندگان این بازی خواهند بود چرا که بندر سوهار عمان و بندرعباس ایران می‌توانند جایگزین بندر جبل علی امارات شوند. هرچند همچنان برای مشاهده اتفاقات آینده باید به انتظار بنشینیم اما بزرگترین درس رویدادهای کنونی قطر اینست که همیشه آتش بحران از خانه آغاز نمی‌شود. 

منبع:بلومبرگ


3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =