روزنامه اعتماد نوشت: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که همه مسوولان اعم از نظامی و دولتی معتقدند دوران جنگ اقتصادی آغاز شده و کشور در شرایط جنگی قرار دارد. این اتفاق سبب شده تا فرماندهان ارشد نظامی کشور بیش از گذشته در برابر رسانه‌ها حاضر شده و درباره شرایط جنگ اقتصادی و نحوه مقابله با این جنگ اظهارنظر کنند.

دولتي كه روزه سكوت اختيار كرده و ظاهرا بنا ندارد پيرامون اتفاقات رخ داده در كشور و شرايط اقتصادي توضيحي ارايه دهد. به عقيده بسياري از فعالان سياسي سكوت دولت شرايط را براي سايرين فراهم كرده تا در حوزه‌هاي مختلف اظهارنظر كنند. در شرايطي كه همگان منتظر توضيح دولت هستند، بيش از دوماه است كه دولت حتي سخنگو ندارد تا او بتواند بار پاسخگويي را بر دوش كشيده و توضيحات لازم را ارايه دهد. برخي معتقدند كه هر اظهارنظر و موضع‌گيري از سوي دولت باعث تحريك بازار و به صورت ويژه بازار ارز و طلا مي‌شود و دولت با آگاهي از اين موضوع تصميم دارد مدتي سكوت اختيار كرده تا ثبات به شرايط اقتصادي بازگردد؛ موضوعي كه شايد سايرين از توجه به آن غافل باشند.

يكي از هزاران سوالي كه در شرايط امروز مطرح مي‌شود آن است كه چرا در چنين شرايطي كه هرگونه اظهارنظر داخلي و خارجي موجب تلاطم بازار مي‌شود، ساير مسوولان همچنان بر حضوري فعال در رسانه‌ها تاكيد داشته و از هر فرصتي براي اظهارنظر استفاده مي‌كنند؟ پاسخ روشن است؛ كسي بايد باشد كه شرايط را براي مردم توضيح دهد. دوران جنگ اقتصادي مدتي است در كشور آغاز شده و بسياري از مسوولان اعم از نمايندگان مجلس، وزراي دولت و فرماندهان نظامي بر اين موضوع صحه مي‌گذارند. شايد يكي از دلايلي كه فرماندهان نظامي آستين همت را بالا زده و پيوسته در حال صحبت در اين باره هستند، پيشوند جنگ براي اقتصاد است.

جنگ امري نظامي است و شركت در جنگ حضور افراد نظامي را طلب مي‌كند. سردار يدالله جواني، معاون سياسي فرمانده سپاه پاسداران سه روز گذشته در نشستي با تاكيد بر اينكه راهكار مقابله با جنگ اقتصادي غرب عليه ايران، جهاد اقتصادي است، گفت: ضربه‌اي كه جنگ اقتصادي در داخل وارد مي‌كند از ساير ضربه‌هاي دشمن بيشتر است و سلاح مقابله با آن جهاد اقتصادي است. وي در ادامه افزود: جنگ اقتصادي، جنگ رواني و استفاده از وسايل الكترونيكي از جمله عوامل نفوذ دشمن است كه اين مهم هوشياري مارا طلب مي‌كند.

پيش از جواني، سردار عزيز جعفري فرمانده سپاه پاسداران در مرداد ماه امسال با نگارش دلنوشته‌اي از مواضع منفعلانه دولت انتقاد كرده و نوشته بود: «چرا با آن قهر و غضبي كه در شما سراغ داريم و در رقابت‌هاي انتخاباتي يا با مخالفين خود بعضا به كار مي‌برديد، با نارسايي‌ها و سوءمديريت‌هاي بخش اقتصادي دولت برخورد نمي‌كنيد؟!»

سردار رمضان شريف سخنگوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در تيرماه امسال با مطرح كردن جنگ اقتصادي گفت: «جنگ امروز استكبار جهاني در مقابل كشور جنگ اقتصادي است. دشمن اقتصاد كشور را هدف قرار داده است و به دنبال اين است كه از اين طريق به اهداف شوم خود جامعه عمل بپوشاند. ايران مستحكم‌تر از آن است كه با جنگ رواني دشمن دچار خدشه شود.»

سردار مرتضي قرباني مشاور فرمانده كل سپاه پاسداران نيز سه روز گذشته در جلسه‌اي با تاكيد بر شرايط حساس كشور در دوران جنگ اقتصادي گفت: «امروز در جنگ اقتصادي، همه بايد بسيج شويم و با اتحاد براي حمايت از رهبري در جبهه اقتصادي حركت كنيم.»

حال بايد منتظر ماند و به نظاره نشست كه دولت تا چه زماني مي‌خواهد روزه سكوت اختيار كند و ميدان را در اختيار ديگران قرار دهد.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733361

برچسب‌ها