نرخ معلولیت در استان اردبیل حدود 4.15 درصد است

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: نرخ معلولیت در استان اردبیل حدود 4.15 درصد است که این معلولیت‌ها شامل معلولیت‌های جسمی و حرکتی و همچنین معلولیت‌های ذهنی است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ بهزاد ستاری در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: سوم دسامبر توسط سازمان ملل روز جهانی معلولین نامگذاری شده به طوری که از 7.7 میلیارد نفر ساکن در جهان حدود یک میلیارد نفر به انواع معلولیت ها دچارند و این آمار نشان می دهد که یک هشتم مردم جهان با معلولیت های متعدد روبرو هستند.

وی با بیان اینکه براساس این آمار از 80 میلیون نفر جمعیت کشورمان یک هشتم آن حدود 8 میلیون نفر دچار معلولیت هستند، خاطرنشان کرد: در استان اردبیل نیز براساس آخرین آمارها 4.15 درصد از جمعیت استان دچار معلولیت هستند که 50 تا 52 هزار نفر را شامل می شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با یادآوری اینکه از این تعداد 20 هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی هستند، ادامه داد: ما سالانه خدمات متنوعی را به افراد تحت پوشش و مستمری بگیران ارائه می کنیم که در بخش های مختلف این خدمات انجام می شود.

ستاری با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی امسال شعار روز جهانی معلولان را به دلیل دغدغه این قشر حرکت به سمت جامعه انعطاف پذیر نامیده است، گفت: باید فرصت برابری را برای معلولان و قبلی با سایر افراد جامعه فراهم کنیم تا در جامعه بتوانند به شکل سهل و آسان به خدمات ارائه شده دسترسی پیدا کنند.

وی با یادآوری اینکه اینکه شرایط کنونی مشارکت تلفیقی و اجتماعی به عنوان اصلی ترین رکن مورد توجه قرار گرفته است، اضافه کرد: باید از ظرفیت معلولان ابعاد مختلف توسعه و پیشرفت جامعه بهره برد و زمینه مشارکت همه جانبه آنها را به خوبی فراهم کنیم.

ستاری به سیر تاریخی توجه به معلولان و برخی رخدادها در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در مرحله اول انکار و پنهان کردن معلولیت ها مطرح بوده و سپس تبعیض و خشونت علیه معلولان و جوامع مختلف رایج شده است.

وی به فاز به عنوان ترحم و نیکوکاری به معلولان اشاره و تصریح کرد: به هیچ وجه ترحم به معلولان را قبول نداریم هرچند که برخی ها سعی می کنند از این ابزار برای جلب توجه معلولان استفاده کنند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: آخرین حلقه‌ای که امروز در توجه به معلولان مورد نظر است جلب مشارکت اجتماعی معلولان است تا زمینه همدلی و همدردی در جامعه با مشارکت بالا فراهم آید.

ستاری گفت: حتی برای معلولان ذهنی که مشکل ترین نوع معلولیت محسوب می شود بحث مشارکت اجتماعی و توجه به زندگی مستقل مدنظر است و در این باب سعیاین است تا با گذر از شرایط کنونی فضای بهتری را برای زندگی معلولان فراهم آوریم.

وی به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی و سال 83 براساس ضوابط مقررات جامع اشاره کرد و افزود: در این قانون به سهم سه درصدی استخدام معلولان و 25 درصدی جذب این افراد در اپراتورها و همچنین مناسب سازی فضای معلولان و ورود آنها به مراکز علمی و دانشگاهی تاکید شده بود که به دلیل برخی نواقصات دولت تدبیر و امید سعی بر ارائه لایحه مستقل برای جبران کاستی های آن داشت.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: با نگاه ویژه دولت در سال 95 لایحه جدید در حمایت از معلولان به مجلس ارائه شد که در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است که امیدواریم براساس قانون جدید که به تصویب مجلس می رسد سهمیه استخدام معلولان از سه درصد به 6 درصد افزایش یافته و تسهیلات مناسبی برای حمایت از این قشر در نظر گرفته شود.

ستاری اظهار کرد: ما برنامه های مختلفی را در حمایت و بحث پیشگیری از معولیت ها دنبال می کنیم که براساس برنامه ششم توسعه قرار شده است مشاوره های ژنتیکی قبل و بعد از ازدواج که به صورت اجباری تعریف شده است مورد توجه قرار گرفته تا از تولد افراد معلول جلوگیری شود.

وی بیان کرد: مشاوره های ژنتیکی قبل از ثبت ازدواج اجباری است خانواده ها باید به این امر توجه کنند و در کنار آن بحث غربالگری بینایی و شنوایی نیز مورد توجه قرار گرفته به طوری که 90 درصد افراد جامعه در این طرح مشارکت کرده اند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: در بحث غربالگری بینایی از 64 هزار نفر افراد سنجش شده 70 نفر که دچار معلولیت بینایی بودند مورد مداوا قرار گرفتند.

در این مراسم از معلولان موفق در عرصه های مختلف فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی و اقتصادی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل بعمل آمد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =