قائم مقام وزیر بهداشت آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله‌زده و همچنین مصدومان این حادثه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين و به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و معاون کل وزارت بهداشت، گفت: در جلسه روز گذشته با حضور رییس جمهور اعلام شد که از لحاظ رسیدگی به مجروحین کاملا به وضعیت پایدار رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه شب گذشته دو فروند هواپیما، تعدادی ازمجروحین را به تهران منتقل کرد، افزود: همچنان در برخی مناطق زلزله‌زده، مشکل آب و اسکان وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود تا زمینه بهتری برای ارائه خدمات فراهم شود.

حریرچی افزود: در بازدیدهایی که توسط نمایندگان مجلس، استاندار و سایر نهادها صورت گرفته، اعلام شده که از لحاظ درمانی کاملا در شرایط پایدار هستیم. در حوزه بهداشت نیز اقدامات جدی بهداشتی را آغاز کردیم و اقداماتی چون واکسیناسیون کزاز و دیفتری، کلرزنی آب آشامیدنی و... شروع شده است. البته باید در نظر داشته باشیم که کودکان و سالمندان آسیب دیده توجه بیشتر و جدی‌تری نیاز دارند.

وی ادامه داد: درمورد مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها هم بارها اعلام کرده‌ایم که ۵۷ درصد بیمارستان‌ها در مقابل زلزله فرسوده‌اند و سال گذشته موضوع بیمارستان‌های پلاسکویی را مطرح کردیم.

حریرچی افزود: آخرین آماری که تا ساعت ۲۰ شب گذشته به دست ما رسیده بدین شرح است که تعداد ۹۳۴۵ مورد مراجعه مجروح داشته‌ایم که ۵۵۴۶ نفر از آنان به صورت سرپایی ویزیت شدند. ۱۲۴۳ مورد عمل جراحی از روز دوشنبه تا ساعت ۲۰ شب گذشته انجام شده که آمار بالایی است و جای قدردانی دارد. ۲۵۰ بیمار نیز به تهران و تعدادی به همدان اعزام شده‌اند. در حال حاضر شش بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله‌زده مستقر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۰ فروند هلی کوپتر به منطقه اعزام شد، افزود: هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۷۰ دستگاه آمبولانس و ۲۳۰ گروه واکنش سریع به منطقه اعزام شده‌اند. بیمارستان‌های طالقانی، امام رضا (ع)، ۵۲۰ ارتش، بیمارستان سپاه و بیمارستان خصوصی بیستون تخت‌های اضافه فعال کردند و خارج از ظرفیت خدمات ارائه کردند.

حریرچی با بیان اینکه یک بیمارستان صحرایی، امروز توسط سپاه راه‌اندازی می‌شود، افزود: در خصوص بیمارستان‌های آسیب دیده در اسلام آباد و سرپل ذهاب اگرچه تلفات و مصدوم نداشتیم ولی بطور جدی پیگیر قصورات فردی، سازمانی و مشکلات سیستماتیک و نهادی هستیم.

وی با بیان اینکه تقاضا داریم در اطلاع رسانی‌ها از بزرگ نمایی و کوچک نمایی خودداری شود و به شایعات دامن نزنیم، افزود: اظهارنظر در حوزه دارو را به مسئولین مستقیم بسپاریم و تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر کمبود دارویی نداشته‌ایم. ممکن است فردی دارویی خاص مصرف می‌کرده که طبیعتا تهیه آن یک روز طول کشیده است و این را نمی‌شود به کل حوزه دارویی تعمیم داد. ۲۰ تن دارو و ملزومات مورد نیاز روز دوشنبه به منطقه ارسال کردیم. ضمن اینکه انبارهای کرمانشاه هم از ظرفیت کافی برخوردار بود.

حریرچی ادامه داد: معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برای ساخت بیمارستان در اسلام آباد و سرپل ذهاب با برخی خیرین توافقاتی را داشته است. فرد نیکوکاری اعلام کرده است که سرپرستی تمامی کودکان بی‌سرپرست این زلزله را تقبل خواهد کرد یا فرد خیر دیگری نگهداری از افراد سالمند را تقبل کرده است. به دلیل پایداری شرایط، آمبولانس‌های مستقر در منطقه به ویزیت سرپایی افراد در روستاها پرداختند.

وی گفت: در حال حاضر بیماری واگیر نگران کننده‌ای در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. برای تسهیل دسترسی به مراکز درمانی در هنگام حوادث، نقشه جامع تهیه کرده‌ایم که بیمارستان‌هایی ۱۰۰ تخته و بیشتر در حاشیه بزرگراه‌های شهرهای پرترافیک ایجاد شود. باید علاوه بر التیام صدمات جسمی حادثه دیدگان، به حمایت‌های روانی آنها نیز توجه شود. رسانه‌ها، اطلاع رسانی واقع بینانه و با هدف اصلاح امور را در راس کارشان قرار دهند و تلاش کنیم که به مردم کشور آرامش دهیم و نیز حمایت‌های عاطفی و روانی جدی از آسیب دیدگان داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: انتقاداتی را که در جهت اصلاح روند خدمات رسانی به آسیب دیدگان زلزله باشد، پذیرا هستیم.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =