وزیر دولت اصلاحات تاکید داد: باید نیروهای دلسوز کشور تمام‌قد از روحانی و دولتش حمایت کنند.

فائزه عباسی: شمارش معکوس برای معرفی کابینه دوازدهم آغاز شده است و تنور گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه آن‌چنان داغ به نظر می‌رسد که گروه‌ها و جناح‌ها به دنبال چسباندن نان خود به تنور و برشته بیرون آوردن آن هستند. دعوا مثل همیشه میان دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب است؛ یک‌طرف متهم است به سهم خواهی طرف دیگر متهم می‌شود به گل‌آلود کردن آب برای صید ماهی و البته افرادی هم که بین این دو قرار دارند چندان بیکار ننشسته‌اند.

احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات با اشاره به شرایط سخت کشور به خبرآنلاین می‌گوید؛ پایگاه سیاسی اولویت امروز کشور نیست او معتقد است باید منافع ملی خط قرمز قرار گیرد تا بتوان از مشکلات عبور کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:

با نزدیک شدن به‌روز تحلیف و معرفی کابینه دوازدهم گفته می شود که جریان اصلاحات به دنبال سهم خواهی از دولت است، چقدر این اتهام یا ادعا درباره جناح چپ را وارد می‌دانید؟

جناح اصولگرا حدس می‌زد دولت تغییراتی در جهت استفاده بیشتر از مدیران اصلاح‌طلب داشته باشد از این‌رو با بهترین کلمات جوی را ایجاد کردند که دولت را در منگنه بگذارند آن‌هم با این عنوان که دولت می‌خواهد خطی و جناحی برخورد کند که در پاسخ به آن‌ها آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد از همه جناح‌ها در کابینه حضور خواهند داشت اما این حضور متوجه معتدلین است.

یعنی شما کابینه دوازدهم را کابینه‌ای معتدل می‌دانید؟

نیروهایی از اول روی کار آمدن حسن روحانی یعنی از همان سال 92 تا امروز دائما به دنبال تضعیف و تخطئه دولت بودند، این رویکرد موجب می‌شود قطعا آقای روحانی از آن‌ها در دولت استفاده نکند و از انجایی که اساسا تندروی در سطح جوامع بشری مسموع ملت‌ها نیست دولت دوازدهم نیز به آن سمت گرایش نخواهد داشت.

البته باید چند نکته در مورد کابینه دوازدهم، مورد توجه داشت اول آنکه انتظار مردم این است که کابینه‌ای امور را به دست بگیرد که شجاع باشد، از جوسازی‌ها نترسد و برای خدمت به مردم  کمر همت ببندد؛ نمی‌توان سخت بودن شرایط را در نظر گرفت اما با شجاعت و درایت می‌توان مملکت را به سامان رساند.

مسئله دیگر میزان سن کابینه است که از این منظر نیز میانگین سنی باید کاهش پیدا کند و به‌روزتر باشد.  

ما در شرایطی به سر می‌بریم  که نیازمند مدیران شجاع هستیم هم به علت تندروی‌هایی که وجود دارد و هم به دلیل آنکه دولت نیاز دارد خط خود را پی بگیرد و مشغول پاسخ‌گویی به این حرف‌های بی‌ربط، بی‌محتوا، سیاسی کارانه و تمامیت‌خواهی نباشد و راه خود را ادامه بدهد.

امروز سامان‌دهی تولید و اقتصاد اهمیت دارد، همچنین سیاست‌های پولی و مالی که در طول 8 سال آسیب جدی دید باید بازسازی شود؛شرایط امروز شرایط بسیار دشواری است که با افراد دست‌به‌عصا و محافظه‌کار نمی‌توان امیدی به رفع مشکلات داشت.

نکته دیگر در مورد حضور زنان در کابینه است هرچند پیش‌ازاین ما در وزارت بهداشت و درمان شاهد حضور یک وزیر زن بودیم اما این موضوع باید ادامه داشته باشد لذا نباید  حضور نیمی از جامعه را نادیده گرفت مضاف بر آنکه در انتخابات مجلس نیز ما شاهد بودیم تعداد زنان دو برابر دور قبل شد و در این زمینه پیام مردم روشن بود و آن‌ها نشان دادند که موافق حضور بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف هستند.

آقای مطهری معتقدند که برخی وزیران با معامله یا زد و بند و بده بستان سیاسی وارد کابینه شدند چقدر احتمال هست در کابینه دوم این اتفاق رخ دهد؟

افراد ضعیف متوسل می‌شوند به کانون‌های قدرت و با پیگیری و رفتارهای نامناسب تلاش می‌کنند تا خود یا افراد نزدیک به خود را وارد کابینه کنند. آقای روحانی بارها گفته است به هیچ عنوان تحت تاثیر فشارها تصمیم نمی‌گیرد و این یک موضع عاقلانه وخوبی است اما از سوی دیگر افرادی هستند که با هزینه کردن و متوسل شدن به کانون‌های سیاسی می‌خواهند خود را ثابت کنند؛ البته این موضوع تازگی ندارد و در گذشته هم شاهد چنین مسئله‌ای بوده‌ایم و از همین طریق بود که ما در دولت نهم و دهم شاهد بودیم افرادی نالایق در پست‌های مدیریت کلان به کار گرفته شدند و بلایی به سر کشور آوردند که چندین دولت باید بیاید و برود تا اوضاع درست شود

چقدر لازم است کابینه دولت دوازدهم کابینه فراجناحی باشد؟

من زمانی که سمت وزارت راه را بر عهده داشتم از چند مدیر اصولگرا که برخورد سیاسی نمی‌کردند و تخصص در کار خود داشتند و معادل آن‌ها در جناح اصلاح‌طلب وجود نداشت استفاده کردم. آنچه اهمیت دارد شایستگی و تخصص افراد و قدرت مدیریت افراد است که باید ملاک قرار گیرد. لازم است به سمتی حرکت کنیم که آنچه علم مدیریت به آن رسیده است حاکم کنیم. ما در جریان دو دولت نهم و دهم شاهد بودیم  پانصد هزار نفر بازنشستگی زودتر از موعد داشتند و یک‌میلیون نفر به استخدام دولت درآمدند حال باید بررسی شود از این یک‌میلیون چه تعداد تخصص داشتند؟! نیروهای خدماتی که در شرکت‌های خصوصی و تعاونی‌ها سازمان داده شده بودند همه آن‌ها را استخدام رسمی کرده بودند.

بنابراین باید شایسته سالاری و مدیریت و در راس همه آن‌ها قدرت برنامه‌ریزی و کارآمدی افراد موردتوجه قرار گیرد. فراموش نشود نتیجه‌بخش بودن برنامه‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها است به‌عبارت‌دیگر باید برنامه‌هایی که ارائه می‌شود نتیجه مطلوب داشته باشد نه نتیجه قابل‌قبول. ناگفته نماند مدیریت‌های واپس‌گرا و یا مدیریت‌های بهبودی نمی‌توانند موثر باشند بلکه مدیریت تحول است که باید به منصه ظهور برسد و تنها این نوع از مدیریت است که می‌تواند نتیجه مطلوب را به دنبال داشته باشد.

به عبارت روشن‌تر ما با چهار دسته مدیریت روبه‌رو هستیم مدیریت واپس‌گرا، مدیریت حفظ وضع موجود، مدیریت بهبود و مدیریت تحول که در شرایط موجود و مشکلاتی که گریبان گیر کشور است تنها مدیریت تحول است که می‌تواند ما را به سمت بهتر شدن ارتقا دهد لذا افرادی که دارای چنین توانی هستند باید به کار گرفته شوند فرقی نمی‌کند از کدام گروه و جناح باشد.

اخیرا بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه اگر دولت از  اصولگرایان معتدلی مانند باهنر و ... استفاده کند این افراد می‌توانند مقابل جریان تندرو مخالف دولت ایستادگی کنند و از این منظر دولت با مشکلات کمتری مواجه می‌شود آیا می‌توان چنین برداشتی داشت؟

همان‌طور که گفتم پایگاه سیاسی نباید اولویت اول انتخاب کابینه باشد، در عین حالی که آقای روحانی 24 میلیون رای اصلاح‌طلبان و آرای خاموش را به دست آورده است و اصولگرایان به روحانی رای نداده‌اند و برخی از جریان اصولگرا در قالب فرد رای خود را به نام روحانی نوشتند. من می‌خواهم بگویم اصلاح‌طلب‌ها نه در سال 92 سهم خواهی کردند و نه امروز سهم خواهی می‌کنند اما پیام جامعه این بود که روحانی و خط او در سال 96 بسیار مشخص‌تر و روشن‌تر از دور قبل بود و گرایشات اصلاح‌طلبانه در آن بیشتر دیده می‌شد، با توجه به پیام رایی که مردم به او دادند که پیام تغییر و تحول بود لازم است دولت در این راستا گام بردارد بنابراین فرقی نمی‌کند چه کسی می‌خواهد برنامه‌های دولت را اجرا کند مهم آن است که این برنامه‌ها به‌خوبی اجرا شود.

فکر می کنید دولت می‌تواند این تحول را ایجاد کند؟

به‌جای آنکه افراد متعرض به دولت بشوند باید نیروهای دلسوز کشور تمام‌قد از روحانی حمایت کنند. امروز با یک شرایط ویژه روبه‌رو هستیم. دور ایستادن و سنگ پرتاب کردن کار ساده‌ای است، از صحنه خارج شدن ساده‌ترین کار است، ایستادن و بدون چشم‌داشت کارکردن است  که سخت اما مهم است بنابراین لازم است به دولت اعتماد و او را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کرد. در حال حاضر منافع ملی باید خط قرمز باشد نه منافع گروهی، جناحی و حاکمیتی. 

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =