اعتراض دوباره زنجانی در دادگاه/ قاضی خطاب به زنجانی: آقای متهم لطفا سکوت و نظم دادگاه را رعایت کنید

قاضی صلواتی به متهم نفتی که اعتراض داشت و گفته هایی در هنگام قرائت کیفرخواست بیان کرد تذکر داد که لطفا سکوت کنید و بدون کسب اجازه از دادگاه صحبت نکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری میزان جزییات دقیق دادگاه بابک زنجانی را منتشر می کند، که براساس زمان بندی های دادگاه به شرح زیر است: 
 
نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست به نقش بانک FIB در معاملات متهم نفتی اشاره کرد و گفت: 11 فقره ای که به شرکت HK داده شده است توسط این بانک بوده است. متهم نفتی به همراه یکی از دستیارانش در یکی از معاملات سیصد هزار یورو نزد بانک FIB واریز کرده اند و قرارداد فروش نیز موجود بوده است. متهم نفتی مساعدت های خود به شرکت HK از جمله واریز مبلغ سیصد هزار یورو و 240 میلیون دلار را در بستر بانک FIB ترسیم کرده است و عملیات متقلبانه خود را در بستر صندوق خاص این بانک پیگیری کرده است. 

نجفی ادامه داد: یکی دیگر از ادعاهای متهم نفتی این است که تمام حواله‌های این شرکت از یک منبع کاذب ارسال شده است. تعریف منابع موهوم از جانب بابک زنجانی جهت واقعی جلوه دادن منابع را باید در بستر همین بانک FIB دید. متهم نفتی بابت وجوه دریافتی از شرکت های «ن» و HK حسابی به نام شخص مجعولی نزد بانک FIB ایجاد می کند.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم نفتی عملیات متقلبانه خود را علاوه بر بانک FIB در دو نهاد دیگر ساماندهی می کرده است.

وی از بانک کنت به عوان محل جابجایی پیام های سوئیفتی استفاده می کرده است و هنگام خرید نفت از HK اعتبارات اسنادی جعلی استفاده می کرده است. اکثر قریب به اتفاق معاملات «ب.ز» جهت پرداخت مطالبه شرکت «HK» با تقلب همراه بوده است و متهم به همراه «م.ش» به خلق پول غیرواقعی و بدون پشتوانه اقدام می کرده است. متهم پس از اینکه منابع دریافتی نفت را برای خود هزینه می کرده است در پاسخ به مطالبات شرکت «HK» روش متقلبانه دیگری را در پیش می گیرد. با عنایت به اینکه وجود حاصل از اعتبارات اسنادی به صورت صوری و غیرواقعی انجام شده و از طرفی با توجه به اینکه منابع شرکت «ن» غیرواقعی بوده است بنابراین می توان نتیجه گرفت در واقعیت حساب شرکت «HK» نزد بانک FIB خالی و پوچ بوده است. 

نجفی ادامه داد:  متهم نفتی در برابر مطالبات بدهی های خود مقاومت می کرده است و از مسئله ای که خود ساخته است یعنی تحریم استفاده می کرده و سعی داشته خود را از دست پیمانکاران رها کند و مدعی شده بوده است که به لحاظ تحریم قابلیت جابجایی منابع در حق پیمانکاران وجود نداشته است. همچنین با توجه به اینکه مطالبات «HK» از سوی چند نهاد مهم داخلی نیز پیگیری می شده است  بابک زنجانی به خلق سناریوی جدید با عنوان خلق پول غیرواقعی می پردازد و با توجه به اینکه به بحث بین المللی بانکی اشراف محدودی داشته است به جعل حواله های ارزی و حواله های کلان رو می آورد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می دهد متهم در صدد بوده است با جعل پیام و حواله استفاده از منابع مجهول بتواند از موسسات اعتباری اسناد بهادار و یا ضمانت نامه دریافت و آن را به شرکت «HK» بدهد. موضوع جعلی بودن این حواله ها توسط کارشناسان بانک مرکزی تایید شده است. 

نجفی همچنین در ایمیلی به کارمندان یکی از شرکت های خود اعلام می کند که دریافت بانک از یک بانک معتبر را در سابقه به یکی از یانک های خود ثبت کند؛ اما با توجه به اینکه با یک استعلام ساده می توان به جعلی بودن این ثبت سابقه پی برد متهم درصدد خلق شخص مجهول روی می آورد و ساخت یک شرکت مجهول را در دستورکار خود قرار می دهد و همچنین مهری به اسم این شخص طراحی کرده و قرارداری جعلی انعقاد می کند. و بیش از 8 میلیارد یورو با این محوریت جعلی نزد یکی از بانک ها سپرده می گذارد.

9:55

نماینده دادستان تهران ادامه داد: وجوه 11 فقره شرکت HK از محل شرکتی نزد بانک FIB واریز شده است.

وی تصریح کرد:  بابک زنجانی کلیه عملیات بانکی متقلبانه و فسادآمیز خود را که موجب خسارات به بیت المال شده از شرکتی مستند نموده است و تمامی اتهامات خود را بر این مبنا توجیه می کند. 

نجفی ادامه داد: با استعلام بازپرس در خصوص سابقه آن شرکت این نتیجه به دست آمد که شرکت سوئیفتی شرکتی به نام الف نداشته است.

نماینده دادستان تهران در ادامه کیفرخواست به اقدامات   بابک زنجانی در کلاهبردی از سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین نقل و انتقلات وجوه مربوط به وجه انتقال یافته به یکی از بانک‌های داخلی جهت خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی بوده است.

وی تصریح کرد: حسب گزارشات بانک مرکزی با قید دقیق عملیات چهارشنبه 22 آذر 91 اولین نقطه شکل گیری در روند پیام های سوئیفتی، بانکی در مالزی بوده است که اطلاعات آن بازیابی شده است. 

وی افزود: با یک دستور  بابک زنجانی چهار میلیارد یورو در قالب یک وام سه ساله به تامین اجتماعی داده می شود و از حساب وی در دبی به یکی از شعبات بانک واریز می شود.

10:10

وکیل متهم از جایگاه خود بلند شد و گفت: مطالب نیاز به کارشناسی دارد و ایرادی که ما به آن وارد می دانیم این است که کارشناسان بانک مرکزی صلاحیت اظهارنظر قضایی را ندارند و ایرادات فراوانی به اظهارات کارشناسان بانک مرکزی وجود دارد. با توجه به اینکه خلاءهای اظهارنظری وجود دارد اتهامات موکل من با لباس کیفری پوشانده می شود و ما معتقدیم اگر نظر کارشناسان رسمی دادگستری ذیصلاح در امور بانکی بین المللی وجود داشته باشد موثر است. 

معاون داستان تهران هم در خصوص اظهار نظر رسول کوهپایه زاده گفت: نظر کارشناسان بانک مرکزی به عنوان ناظر و به عنوان مقام رسمی در پروند موجود است و دادسرا به قناعت این نظر رسیده است.


10:25

قاضی صلواتی به متهم نفتی که اعتراض داشت و گفته هایی در هنگام قرائت کیفرخواست بیان کرد تذکر داد که بدون کسب اجازه از دادگاه صحبت نکند.

10:28

نماینده دادستان تهران تغییر کرد و حمزه ای ادامه کیفرخواست را قرائت می کند.

10:29

تا کنون 178 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی خوانده شده است.

10:30


اعلام تنفس 15 دقیقه‌ای از سوی قاضی صلواتی
۴۲۴۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =