یک سال از حادثه 22 بهمن قم گذشت، آیا برخورد قضایی با متخلفان صورت گرفت؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره گزارش مجلس از حادثه 22 بهمن سال 92 قم می گوید اگر قانون به طور کامل اجرا شود قطعا شاهد این اقدامات نخواهیم بود.

رضا الیاسی:سال گذشته و در پایان راهپیمایی مردم قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) که قرار بود  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس، در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر، به سخنرانی بپردازد که این مراسم با وجود استقبال گسترده مردم قم، به دلیل برخی رفتارهای هنجارشکنانه و ضدارزشی عده قلیلی از افراطیون که بعدها به دلیل ارتباط این فتنه گران با نشریه پرتو، به "حلقه پرتو" مشهور شدند، سخنرانی لاریجانی ناتمام باقی ماند.

در حالی که نمایندگان مجلس بلافاصله پس از حادثه 22 بهمن قم کمیته حقیقت یابی را به ریاست منصور حقیقت پور برای بررسی علل بروز آن حادثه تشکیل داده بودند و گزارش این کمیته نیز 15 مرداد سال جاری در صحن علنی مجلس قرائت و در آن گزارش درباره چگونگی بروز حادثه آمده است که  با پایان راهپیمایی 22 بهمن، جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به محل اقامتگاه موقت شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) منتقل و آماده ایراد سخنرانی می‌گردند، در این حال، گروه سرود که عمدتا از نوجوانان بوده‌اند پس از اجرای سرود خود، محل شبستان حرم مطهر را ترک و به بیرون هدایت می‌شوند. در حالی که در سنوات قبل، این گروه تا پایان مراسم در محل سخنرانی حضور داشته‌اند. آقای دکتر لاریجانی سخنرانی خود را بر اساس دست نوشته‌ای که قبلا تهیه کرده بود آغاز می‌کنند و پس از چند دقیقه، گروه‌های 10 - 5 نفره از چند نقطه شبستان بپا خاسته و علیه ایشان شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت می‌کنند، از میان این افرادبالغ بر چند لنگه کفش و متعاقب آن تعدادی مهر نماز به سمت آقای دکتر لاریجانی پرتاب می‌شود در حالی که این گروه همچنان شعارهای بصیرت - بصیرت، خجالت - خجالت را سر می‌دادند.

همچنین در این گزارش آمده بود در چنین شرایطی که اکثر مردم متحیر و ساکت نشسته بودند، شعاردهندگان سعی داشتند نظم جلسه را بر هم بزنند، در این بین افرادی از میان جماعت به مردم اشاره می‌کردند بلند شوید و به سمت تریبون حرکت کنید!! در این وضعیت، شدت پرتاب مهر و خطر پیشروی آشوبگران به حدی بود که فرماندهی محترم سپاه علی ابن ابیطالب (ع) اصرار می‌کردند که جناب آقای دکتر لاریجانی از پشت تریبون پایین بیاید، که پس از اخذ نظر محافظین و در حالی که چند نفر بر اثر اصابت مهر مجروح شده بودند ایشان سخنرانی خود را قطع می‌کنند. لازم به توضیح است که همزمان با حرکت مذکور و هماهنگی یکی از محرکین با تلفن همراه، برخی خانم‌ها نیز در طبقه فوقانی با آقایان همراه شده و آنان را در دادن شعار بر علیه دکتر لاریجانی همراهی می‌کنند.

همچنین در پایان گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حادثه 22 بهمن سال 92 قم تاکید شده بود که با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه "من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم من با اقدامی که در حرم امام صورت گرفت مخالفم. بارها به مسئولین جهت جلوگیری از این وقایع تذکر داده ام ..." و تاکید مراجع عظام مبنی بر پیشگیری از تکرار اقدامات خودسرانه‌ و برخورد قانونی با عوامل و مسببین غائله 22 بهمن 1391، ضرورت دارد تا مسئولان امنیتی، انتظامی، نظامی و قضائی برنامه‌ریزی جامع و اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

هم اکنون در حالی که یک سال از بروز حادثه 22 بهمن قم و بیش از 6 ماه از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه می گذرد منصور حقیقت پور رئیس کمیته حقیقت یاب حادثه 22 بهمن قم اعلام کرده است در مورد این که این پرونده در مرحله قضایی در چه شرایطی قرار دارد اطلاعی نداریم و مقامات قضایی باید پاسخ دهند، گزارشی تهیه و در کمیسیون امنیت ملی و  صحن علنی تصویب شد و به قوه قضاییه ارائه شد، از این رو اگر قانون به طور کامل اجرا شود قطعا شاهد این اقدامات نخواهیم بود.

وی همچنین به خانه ملت گفته است فتنه گران در حادثه 22 بهمن قم در سال گذشته بر پایه یک ادبیات خشونت که اسم آن را خشونت مقدس می گذارند، به خود جرأت دادند که هر قدامی خواستند انجام دهند؛ البته احساس می کنند که هرچیزی که تشخیص بدهند، تکلیف شرعی آنها است و باید آن کار را انجام دهند، درصورتی که این اقدامات از سوی مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و بسیاری از انسان های فرهیخته ناپسند شمرده شد، ازاین رو این موضوع به نظر می رسد که قابل تحمل برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

حقیقت پور درباره آثار و تبعات این حادثه گفته است به هرحال این اتفاق بدون تبعات نبود، زیرا در سفرخارج از کشور رئیس مجلس، رئیس مجلس پاکستان پرسید که چه اتفاقی در قم افتاد و چرا با رئیس مجلس ایران اینگونه برخورد شد، آیا این اتفاق وزن جمهوری اسلامی ایران در دنیا را سبک نکرد، آیا این حادثه ایران را آسیب پذیر نشان نداد.

همچنین مهدی دواتگری عضو کمیته حقیقت یاب حادثه 22 بهمن در قم گفته است این دست اقدامات افراطیون و طرفداران حلقه پرتو ممکن است برای مدت کوتاهی فروکش کند اما نباید فراموش کرد که این گروه به دنبال فرصتی برای تکرار این دست رفتارهایشان هستند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده ای در دستگاه قضایی برای بررسی اتهامات مسببان، عاملان و آمران واقعه سخنرانی رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه (س)، اعلام کرد که در پی ارائه گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس، دستگاه قضایی نیز برای عاملان و آمران این واقعه، پرونده ای تشکیل و به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع داده شده است.

29/295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلامي IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    مگر جبهه پايداري ها ميگذارند كه با آنها برخورد صورت بگيرد؟
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
      مگر با متخلفان سال 88 و 84 برخورد شد ؟
    • روح الله تائب IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
      ان شاءالله که شما می دونید که اگر این حرفتون صحیح نباشه تهمت به عده کثیری از برادران مسلمانتونه دیگه؟ حالا دیگه آقای مصباح و ... شدند افراطیون و خشن های مقدس. لابد ما هم می‌شیم شعبون بی مخ های گروه افراطیون دیگه! هان؟ درسته؟ کو مدرکتون که جبهه پایداری پشت این قضیه بوده؟ چرا حرف الکی و از سر احساسات می‌زنید؟ لطقا یک کم در اظهار نظر هاتون دقت بفرمایید. حداقل اون دنیا شرمنده کسی نشید. ----- خبر آنلاین! چرا نظری روکه علنا بدون ارائه مدرک قصد تخریب وجهه یک حزب سیاسی رو داره منتشر می‌کنید؟؟ فکر نمی کنید در اشتباه ایشون شما هم سهیم هستید؟ یا شاید هم موافقید با ایشون. منتظر ارائه جواب هستیم.
  • عبدالله A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    مگر قراربود برخوردي صورت گيرد!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    یک درصد فکر کن که برخوردی بشه . . . ساده ای اید شما!!!!!!!!!!!!
  • امین IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    واقعا چنین اتفاقی افتاده بوده!!! پس چرا رسانه ملی هیچی نگفت ؟ ای بابا :(
    • احمدرضا A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
      188 6
      رسانه ؟ ملی ؟ سانسور ؟ ضرغامی ؟ عمرا !!!
    • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
      مگه جرمشون ثابت شده که عکسشون را انداختید؟
    • مینا A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      106 2
      خدایا دنیا را از شر جمعت افراطی، آشوب طلب ، عربده کش ، بیسواد خلاص کن . آمین
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      3 11
      شما که رسانه ملی را نگاه نمیکنه , چیزی نگو که ضایع بشی
  • چوبین A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    34 0
    شما برین ببینین اولا نشریه پرتو وابسته یه کیه؟ اون آقا چه افکاری داره و به تازگی چه اضحار نظری کرده این آقایون هیچ وقت یر صرات عدالت وعقل واعتدال نبودند نه در زمان جنگ نه در زمان صلح هیچ وقت اقتضاء زمانه رو درک نکردنند همیشه یا عقب بودند یا جلو .قران رو دین رو خدا رو به رای خودشون تفسیر می کنند ...
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    14 0
    بالاخره سال 92 یا 91 ؟ گیج شدم بابا ... اه ...
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    16 0
    " ...............از حادثه 22 بهمن سال 92 قم می گوید اگر قانون به طور کامل اجرا شود............." سال 92..................؟؟؟
  • علیرضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    5 41
    شما دیگه باد برای آتش زیر خاکستر نشید. فضای کنونی کشور نیاز به آرامش داره.
  • نه A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    2 31
    واقعا ...........................درضمن آقایون وخانمهای نظر دهنده شما چرا حرصشو میخورید
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    70 1
    معلومه که برخورد شد!دوتا از عواملشون از استانه حضرت معصومه عزل و به سمت معاونت تولیت مسجد جمکران منصوب شدن...برخورد بهتر از این؟!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    71 2
    اگر نمي دانستيم كار كيست ، مي شد تحمل كرد ، اما امروز همه مي دانند كه برهم زدن سخنراني سيد حسن خميني در 14 خرداد ، برهم زدن مراسم شب قدر ناطق نوري و اغتشاش در سخنراني علي لاريجاني از يك اتاق فرمان بيرون آمد . هرچند عدو شود سبب خير و يكي از دلايل شكست اصولگرايان هم اين اتفاقات بود كه باعث آگاهي بخشي مردم شد اما يكي از فوايد برخورد با مسببان اين سه ماجرا ، ساكت كردن مدعياني است كه تا ديروز مدعي بصيرت بودند و امروز شه اند آدم هميشه معترض . به نظر من دولت روحاني فقط از يك راه شكست مي خورد و آن هم تساهل بيجا در مقابل اين عزيزان است .
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    107 4
    فاضل لاریجانی چی شد
  • حسین A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    24 0
    مرگ بر افراط گر و آشوب طلب و با سوادهای بی فرهنگ که این آخری ها از هر دشمنی خطرناکترند .
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    169 0
    اي بابا مگه آب بازي مي كردن كه با هاشون برخورد بشه !!! دو تا مهر پرت شده ديگه تازه صواب هم داره ، والالالالا
  • سمنانی GB ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    36 0
    اعضای جبهه پایداری کفش لنگه پرت کردند سمت رییس جمهور.!!!!راستی چی شد؟؟؟با خاطی برخوردی شد که با این ها بشه؟؟؟؟؟
  • علیرضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    43 0
    آقا بدین نفری 200هزارتومان جریمشون کنن که دیگه از این غلطا نکنن.مرسی
  • یارو A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    125 0
    اگر با ان بنده خدایی که رفته بود 30میلیارد از مرتضوی بگیره و فیلمش تو مجلس پخش شد .برخورد شد با اینها هم باید برخورد بشود .
  • بی نام US ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    38 0
    من هنوز نگرفتم بین این همه حوادث سیاسی چند سال اخیر، چرا این یکی اینقدر مهم شده؟! مثل این می مونه که دو ماشین توی تصادف داغون و چند نفر کشته بشن، اونوقت پلیس سالها دنبال این باشه که چرا توی اتاق خوشبو کننده زده بودن!!!
  • بی نام US ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    31 1
    ماملت خواستار برخورد با عناصر این جریان موهوم می باشیم
  • فردوس توسی A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    102 4
    واقعا افسوس بر تندروها نمونه اخرش عکس م.. ک.. و خاتمی با طناب دار!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    76 0
    اگر خودی نبودند تا حالا حکم قطعی که چه عرض کنم در حال طی کردن مجازاتشان بودند اما امان که خودی هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    22 0
    خوارج
  • farzad...esf A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    76 2
    آقای شریعت مداری خواب قیلوله بودن اونموقع!!
  • hosseinh A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    36 2
    انشاالله عمر خوارج کافر رو به اتمام است.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    48 1
    اين آدما خدشونو معصوم مي دونند مگه ميشه باهاشون برخود كرد.... با بصيرت ترين افراد هم اينا هستند...بصيرت مهر..بصيرت نعلين...بصيرت لنگه كفش..
  • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    7 37
    بصیرت...بصیرت..
  • بی نام SK ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    34 0
    خود سرهاي تحت فرمان جبهه ..... بودند .
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    115 1
    وقتی امسال در تظاهرات 22 بهمن عده ای را به جرم شعار دادن در طرفداری جناب هاشمی یا همراه داشتن عکس جناب روحانی بازداشت می کنند ان وقت انتظار دارید که مهر پرانان به جناب لاریجانی را بازداشت ومحاکمه کنند؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    37 0
    این آقا رییس مجلس بود بهش اینقدر توجه شد !وای به حال مردم عادی
  • محمد A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    9 2
    شما با نوع مطرح کردن بحث موضع خودتونو مشخص کردید و با حلقه نامیدن عده یا گروهی که خود این لفظ حلقه از الفاظ رییس محترم مجلس است رویکرد خود رو عیان کردید این مردم عصبانی نباید این کارها رو انجام میدادند قبول اما اشتباه در ابراز خشم نشانه غلط بودن و مقدس نبودن خشم نیست!!! از قدیم گفتن تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها رهبری اعلام نارضایتی کردند از وقایع قم درست ولی از اتفاقات مجلس هم اعلام نارضایتی کردند
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    10 25
    من یکی از کاربران پرو پا قرص سایتتون هستم.---آخه درسته بنظرتون توی این شرایط آشفته بازار بورس که با بی تدبیری مسولین کشور نصف بیشتر سرمابه امون رو که از راه کارگری و کارمندی با هزار خون دل جمع کرده بودند الان عرض یکماه رفته و هیچ از مسولین ،رسانه ملی ،رادیو ،و سایت های خبری عین خیالشون هم نیست---شما هم بعنوان سایت بی طرف از حق حقوق مردم بی گناه دفاع نکنید و مطلب نزنید---الان خودتو جای من و امثال من بذار یه حقوقی ماهیانه میگیری چند سال قطره قطره از صبح تا شب با اضافه کاری ایستادن جمع کردید با وعده وید مسولین به بازار بورس آوردی حالا ببینی نه تنها سود نکردی نصف سرمایه اتون رو آب بشه چه حالی دستتون میده ---تورو خدا بعنوان تیتر از مدیریت سایت تقاضا کنید مطلب بزنید تا مسولین به خودشون بیان. تمنی
  • اصلاح طلب US ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    55 1
    رسانه ملی هیچی رو نمیگه کاش فقط این بود.......
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      3 52
      بعضی از شماها بهتره برید رسانه خودتون را ببینید که همه چی میگه اعم از راست و دروغ!!!!!!
  • مدبر US ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    34 0
    خداوند عاملان این فتنه انگیزی ها را نابود کند تا ملت راحت شوند و به ارامش برسند.
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    25 1
    چند سال از ماجرای آقای ................ گذشته. خبری نشده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چی پستم میگیره هر روز . خبر آنلاین خیلی بی جراتی
  • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    8 59
    چهارسال از فتنه گذشت ایا برخورد قضایی صورت گرفت؟!
  • بی نام RO ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    4 28
    22 بهمن 92؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    47 0
    دوستانی که امروز به همه چیز دولت انتفاد می کنند و می گویند ما در برابر شهدا مدیونیم، آیا در این موارد هم به ارگانهای مربوط انتقاد می کنند؟ آیا در این موارد ما به شهدا مدیون نیستیم؟!
  • کارگر FI ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    20 0
    بيچاره ملت!بيچاره ملت!!!!!
  • یاسر A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 0
    چی شده ایا این برخورد خفه کردن آرادی بیان و عقاید نیست چرا مدیران ما بازنشسته نمی شن و چرا با این همه فساد اقتصادی که همه مردم اگاه هستند برخورد نمی شه و چرا قانون یکسان اعمال نمی شه در این کشور که ادعا راه پیامبر و اسلام ناب گوش دنیا رو پر کرده چرا هر کسی قدرت داره مجاز به هر کاری هست کی میخواهند جوابگو اعمال و ثروت های میلیاردی که جمع کردنند بگند که چگون این همه ثروت رو از کجا اوردنند
  • جیدری IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    4 9
    حدود پنج سال از قتنه 88 گذشت آیا نمی خواهند برخورد قضایی بکنند!!!؟؟
    • دختر پوشالی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      7 1
      اتفاقا این خواست تمام مردمه که یک محاکمه علنی با حضور دو طرف درگیر انجام بشه ولی نمیدونم چرا بعضی ها میترسند!!!؟!!