«خبرجنوب» نوشت: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همزمان با هفته خبرنگار به همراه تنی چند از مدیران ارشد این سازمان با حضور در روزنامه «خبرجنوب» و اهدای شاخه گل به کارکنان این روزنامه، هفته خبرنگار را تبریک گفت و از خبرنگاران حوزه جهاد کشاورزی تقدیر کرد.

در اين بازديد از روزنامه «خبرجنوب» به عنوان فعال ترين رسانه در انعكاس اخبار حوزه كشاورزي و از نرگس مكاري زاده به عنوان خبرنگار برتر استان در اين حوزه تقدير شد.
محمد مهدي قاسمي رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس سپس در جمع خبرنگاران «خبرجنوب» حضور يافت و به سوالات آن ها پاسخ گفت.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص كشت فرا سرزميني كشاورزان فارس در كشورهاي پر آب گفت: خوشبختانه نخستين محصول كشت شده كشاورزان استان در كشورهاي ديگر در حال برداشت است و به زودي وارد ايران خواهد شد.
قاسمي گفت: كشاورزان فارس به صورت پايلوت در 200 هكتار از اراضي قزاقستان، گندم كشت كرده اند كه در حال برداشت اين محصول هستند و چنان چه مشتري خوبي در آن كشور پيدا نكنند، به زودي آن را وارد ايران مي كنند.
وي با بيان اين كه كشت فرا سرزميني، برنامه اي براي تامين محصولات كشاورزي پر مصرف ايران است افزود: در اين طرح كشاورزان پيشرو و علاقمند فارس با حضور در كشورهاي داراي حجم بارندگي بالا بر اساس تفاهم نامه هاي منعقده، اقدام به كشت محصولات استراتژيك و يا پر مصرف همچون گندم، جو، غلات و دانه هاي روغني مي كنند و از حمايت هاي سازمان جهاد كشاورزي همچون تضمین خريد اين محصولات برخوردار مي شوند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس با بيان اين كه تمامي هزينه هاي اقامت و نيز هزينه هاي توليد بر عهده كشاورز است افزود: مزيت كشت در كشورهاي هدف وجود آب فراوان ناشي از بارندگي هاي مستمر است و ديگر كشاورز هزينه هايي همچون هزينه حفر چاه، آبياري، پمپاژ، سوخت و ... را متقبل نخواهد شد و واضح است هزينه هاي كشت بسيار پايين خواهد آمد و توليد مقرون به صرفه خواهد شد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس با تاكيد بر اين كه تمامي كشاورزان مي توانند از اين فرصت استفاده كنند ادامه داد: تا كنون 200 كشاورز براي كشت فرا سرزميني ابراز تمايل كرده و حدود 70 كشاورز نيز دست به كار كشت و زرع در كشورهاي هدف شده اند.
به گفته وي، در گرجستان نيز تفاهم نامه واگذاري 2 هزار هكتار اراضي كشاورزي نهايي خواهد شد و اين اراضي به زودي در اختيار كشاورزان استان فارس قرار خواهد گرفت.
قاسمي با بيان اين كه كشورهاي قزاقستان، اوكراين و گرجستان در مرحله اول، كشورهاي هدف استان فارس براي كشت فرا سرزميني هستند افزود: اين كشورها در تمام طول سال از بارندگي مستمر و خوبي برخوردار بوده و مستعد كشت هاي ديم هستند.
وي با اشاره به اين كه كشت هاي فرا سرزميني يكي از سياست هاي كلان كشور است گفت: مي توان محصولات مورد نياز كشور كه امكان تامين داخلي آن وجود ندارد را از محل كشت كشاورزان ايراني در ساير كشورها تامين كرد.
قاسمي با اشاره به خشكسالي هاي چند سال اخير و كمبود آب در فارس تصریح کرد: به دليل بروز اين مشكلات سازمان جهاد كشاورزي فارس به كشت فرا سرزميني ورود جدي كرده و حمايت خوبي از كشاورزان در اين زمينه به عمل خواهد آورد كه بهترين حمايت همان تضمين خريد محصول از كشاورزان است.
وي گفت: گرچه كشاورزان فعال در كشت فرا سرزميني الزامي به واردات محصولات خود به كشورمان ندارند اما به دليل قيمت بالاي خريد تضميني و مازاد بر نياز بودن محصولات كشت شده در كشورهاي هدف بعيد است آن ها بتوانند محصول خود را در جايي غير از ايران بفروشند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس در پاسخ به اشاره خبرنگار ما در خصوص پر آب بر بودن محصول برنج و مشكلاتي كه اين محصول براي منابع آبي استان به وجود آورده وعده داد تلاش مي كند تا كشت برنج چه برنج كامفيروزي و چه ارقام برنج ساير مناطق استان را به ليست كشت هاي فرا سرزميني منتقل كند.
قاسمي در خصوص آبياري برنج با آب هاي آلوده و فاضلاب ابراز بي اطلاعي كرد و گفت: تا كنون مورد خاصي به ما گزارش نشده اما اگر گزارشي از اين تخلف به سازمان جهاد كشاورزي برسد حتماً به دادگاه ارجاع خواهيم داد.
وي در عين حال گفت: جلوگيري از ورود فاضلاب حتي به رودخانه خشك با محيط زيست است و نبايد اجازه داد فاضلاب تصفيه نشده روان شود.
قاسمي در خصوص اجراي طرح نكاشت و تامين هزينه هاي طرح الگوي كشت گفت: اجراي اين طرح براي حوزه آبخور سد درودزن اعم از پايين دست و بالا دست و احياي درياچه طشك و بختگان 200 ميليارد تومان براي 70 هزار هكتار اراضي 14 هزار كشاورز فعال در اين اراضي، اعتبار می خواهد اين در حالي است كه هرچه پيگيري كرده ايم جواب شنيده ايم كه اعتبار نيست.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا از محل الگوي كشت، اعتباراتي به استان اصفهان تعلق گرفت؟ اظهار داشت: اين سوال را بايد از كساني بپرسيد كه به اصفهان اعتبار پرداخت كردند اما به فارس نه.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: براي طرح الگوي كشت بايد مابه التفاوت درآمد ناشي از كشت مورد رضايت کشاورزان با كشت مورد نظر در الگوي كشت به كشاورزان پرداخت شود كه اين امر نيازمند اعتبار است كه فعلاً موجود نيست.
قاسمي در خصوص رهاسازي آب براي آبياري شلتوك گفت: 15 ميليون متر مكعب آب براي اراضي شلتوك كاري شده كامفيروز تخصيص يافته كه در حال ايجاد ساز و كار براي رها سازي آن هستيم.وي يادآور شد: به هر ميزان كه شركت آب منطقه اي اعلام كند ما آب تخصيص مي دهيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اين كه انتظار مي رود كه رسانه ها بيشتر از گذشته به اين حوزه بپردازند گفت: تنوع فعاليت هيچ دستگاهي همچون سازمان جهاد كشاورزي فارس نيست و اين سازمان، در همه حوزه ها اعم از دام و طيور، باغباني، كشت دانه هاي روغني و توليد بذور و ... فعال است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس افزود: در اين راستا با توجه به سهم بخش كشاورزي در اقتصاد و اشتغال استان نقش رسانه ها براي اطلاع رساني و آگاهي به مردم در حوزه كشاورزي كليدي است و بايد در اين خصوص با ارايه انتقادات و پيشنهادات، مطالبه گري كنند و به اعتلا و توسعه اين حوزه كمك كنند. وي با تاكيد بر اين كه ما با نقد كردن مخالف نيستيم و در فضاي مثبت، نقد كردن كارگشا است اظهار داشت: نقد در فضاي مثبت باعث پيشرفت ايده ها، فكرها و برنامه ها مي شود.
گفتني است در اين بازديد محمد جعفرصبوري معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي، عليرضا واحدي پور مدير روابط عمومي، مهر علي درويشي مدير حوزه دفتر رياست و تني چند از كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي فارس، دكتر قاسمي را همراهي كردند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =