به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، رشد و توسعه کارآفرینی در کشورها، بدون بسترسازیهای اولیه محقق نشده و مجموعهای از اقدامات باید صورت گیرد تا کارآفرینی شکوفا شود. ازاینرو تمرکز صرف بر حلقه نهایی یا اعطای جوایز کارآفرینی بهتنهایی سبب بلوغ کارآفرینی در کشورها نشده و نمیتوان انتظار موفقیت در این زمینه را داشت.
در این خصوص، در گزارش مرکز تحقیقات و بررسیهای اقتصادی اتاق ایران، بعد از مقدمه، تعاریف مربوط به کارآفرینی و شاخصهای مطرح در زمینه بررسی کارآفرینی توضیح دادهشده است. سپس تجربه کشور آلمان، بهعنوان یک کشور موفق در حوزه کارآفرینی و نمونهای از یک کشور توسعهیافته و فناوری محور بررسیشده است. در ادامه همین بخش به بررسی تجربه کشور ترکیه، بهعنوان یک کشور درحالتوسعه که مشابهتهای فرهنگی فراوانی با ایران داشته و توانسته عملکرد قابل قبولی را در حوزه حمایت از کارآفرینی در گروه کشورهای G20 از خود نشان دهد، پرداخته است. در بخش 5 نیز منتخبی از بهترین عملکردها و برنامههای دولتی در راستای حمایت از کارآفرینان در سایر کشورها و در ذیل ارکان سنجه کارآفرینی ارائهشده است.
با توجه به مطالعات کشوری انجامشده، به نظر میرسد که تجربه سایر کشورها میتواند راهگشای سیاستگذاران در ایران بهمنظور اتخاذ سیاستهای اصولی در جهت رشد و شکوفایی کارآفرینی باشد. اقداماتی نظیر اصلاح نهادهای حاکم بر جامعه، بهبود محیط کسبوکار، سیاستگذاری مؤثر و ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای مختلف، در کنار ارائه جوایز و سایر مشوقهای انگیزشی به کارآفرینان در این راستا میتواند مثمر ثمر باشد.
35225
نظر شما