یک کارشناس مسایل خاورمیانه معتقد است که مذاکرات آستانه در قزاقستان با مذاکرات قبل متفاوت خواهد بود و طرف‌های مذاکره کننده به نوعی نقش مهم بشار اسد را پذیرفته‌اند.

ابوالفضل خدایی: توافق حلب و کاهش نیروهای نظامی روسیه در این کشور از جمله اتفاقات مهم در تحولات سوریه به شمار می رود. در این میان مذاکرات آستانه که قرار است 23 ژانویه (چهارم بهمن ماه) در قزاقستان برگزار شود، برای طرفین مذاکره کننده از اهمیت خاصی برخوردار است، به نحوی که ترکیه خواستار ورود آمریکا به این مذاکرات شده است.خبرگزاری خبرآنلاین برای بررسی تحولات سوریه با سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسایل خاورمیانه گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

ارزیابی شما از کاهش نیروهای نظامی روسیه در سوریه چیست؟
به نظر می رسد که وجود آتش بس و پیشرفت احتمالی برای دولت سوریه وجه قالب قضیه باشد. وجه دیگر آن نیز شاید این مسئله باشد که اعلام بی نیازی بیشتری در این مقطع صورت می پذیرد و یا خواستار آن هستند تا تعادل در سوریه برهم نخورد و تا حدودی دست سوریه و ایران زیر سنگ باقی بماند.

پس دلیل استقرار سامانه موشکی روسیه موسوم به "اسکندر" چیست؟
موضوع اصلی در سوریه استقرار سامانه ها نیست. اما ضمن اینکه داعش مسلح بوده و دیگران امکانات خوبی را برای آنان فراهم کرده اند، اما شاهد بودیم که در موضوع حلب داعشی ها سپری انسانی برای خود ایجاد کرده بودند وعملاً بمباران ها را علیه مواضع خود غیرممکن کرده بودند و هنگامی که روسیه شروع به بمباران کرد سر وصداهای حقوق بشری زیادی راه افتاد. بنابراین بکار گیری پیشرفته ترین سلاح های ممکن نیز کارساز نباشد. در ادامه نیز با توجه به تمهیداتی که فراهم شد و نیروهای حشد شعبی، حزب الله و غیره در سوریه پیشروی کردند و شرایط تغییر کرد. همینطور تتمه نیروهای باقی مانده تحت این فشار عقب نشینی کردند و به آنها پناه داده شد. البته تجهیزات موشکی در زمان آتش بس می تواند مقداری کارساز باشد ولی تاکتیکی که تا کنون موجب آزادسازی حلب شده بیشتر موفقیت آمیز بوده است.

گفته می شود روسیه در مورد توافق حلب ایران را در جریان نگذاشته و به نوعی کارشکنی کرده است نظرتان چیست؟
این موضوع را نمی توان انکار کرد. روسیه زمانی که به منطقه آمد، بیش از اینکه بخواهد به فکر ایران باشد، بیشتر به فکر حل مشکل خود با اروپا و غرب بود. این کشور از مدتها قبل یک هژمون و یا یک تهاجمی را آغاز کرده بود.نمونه آن در آبخازیا، اوستیای شمالی و جنوبی بود و هنگامی که روسیه از برگ برنده خود در این مناطق استفاده کرد، با واکنش جدی غرب مواجه نشد.همین موضوع باعث شد تا این کشور به فکر تصرف شبه جزیره کریمه بیفتند. در ادامه نیز وقتی که در این مورد هم با واکنش آنچنانی مواجه نشد به شرق اوکراین ورود پیدا کرد. اما با ورود به شرق اوکراین با واکنش های بیشتری مواجه شد اما این عکس العمل ها در حدی نبود که بتواند جلوی پیشروی روسیه را بگیرد و این موارد را می توانیم در نگاه به شرق ناتو تلقی کنیم که سامانه های موشکی خود را در مرز لهستان و جمهوری چک مستقر کردند. در همین راستا وقتی که به این موضوع اعتراض شد، ناتو مدعى شد که این موشک ها علیه ایران تنظیم شده است!

اما همانطور که عرض کردم اقدامات روسیه همراه با واکنشهایی از سوی غرب و به خصوص اروپا بود که در ادامه تحریم هایی نیز علیه این کشور وضع شد. هرچند که این عکس العمل ها چندان شدید نبود اما روسیه درصدد برآمد تا این خلا را در جای دیگری پر کند و بهترین فرصت را سوریه به این کشور داد. در همین راستا دیدیم که از پایگاه های ایران نیز برای نبرد در سوریه بهره بردند و توافقات ممکن شکل گرفت و وارد فضای سوریه شدند. البته روسیه با این ورود توانست به موفقیت هایی نیز دست یابد، اما باید پرسید که آیا روسها اجازه بهره برداری از این موفقیت به نفع دولت سوریه و یا ایران و یا تمام کسانی که در این موضوع دخیل بودند می دهد؟ آیا با توجه به هزینه های زیاد ایران در سوریه و تعداد شهدای ما، روس ها برای ما سهمی قائل خواهند بود؟ البته عرض بنده این نیست که ما هیچ دستاوردی نداشته ایم سوال اصلی من این است که آیا به اندازه موفقیت های کسب شده در سوریه توسط روسیه، ایران نیز در این قضیه دخیل است یاخیر. به نظرم با توجه مذاکراتی که قرار است در قزاقستان انجام شود ایران سهمی در سوریه نداشته است.

چه چشم اندازی برای مذاکرات آستانه وجود دارد؟ گفته می شود که در این مذاکرات سوری- سوری، دولت بشار اسد امید زیادی به رسیدن به یک توافق همه جانبه دارد. ارزیابی شما چیست؟
هم سورى هاى ميانه رو و هم طرف هاى غیر سوری همیشه بر این مسئله تاکید داشتند که تروریست ها را نخواهند پذیرفت و با آنان سر میز مذاکره نخواهند نشست. این موضوع پیشینه ای هم از گذشته دارد. از زمان کوفی عنان، اخضر ابراهیمی و دی میستورا این روند ادامه داشته و همچنین دیدیم که گروههای میانه رو و مخالف دولت بشار اسد که از سوی ترکیه حمایت می شدند، عملاً اسیر دست تروریست هایی مانند جبهه النصره و داعش شدند و سلاح هایی که برای گروههای میانه رو مخالف بشار اسد ارسال می شد، عملاً به دست این گروهای تروریستی می افتاد.

حتی در اجلاسی هم که در ژنو برگزار شد مذاکرات بین گروههای مخالف اسد بهم خورد. زیرا در آن زمان دولت اسد را مشروع نمی دانستند. اما شرایط کنونی تغییر یافته و گروههای اپوزوسیون پذیرفته اند که با بشار اسد سر میز مذاکره بنشینند و سهمی در آینده سوریه به غیر از گروه های تروریست داشته باشند. آمریکایی ها نیز با عدم پذیرش گروه های تروریستی نیز موافقند، اما حامیان این گروه های تروریستی مانند عربستان وقطر در منطقه نیز به ظاهر اظهار دارند که از این گروه ها حمایت نمی کنند ولی در عمل امکانات و تجهیزات لازم را برای تروریست ها فراهم می کنند.

اگر در مذاکرات آستانه امکان برقراری صلح بین دولت پذیرفته شده بشار اسد از سوی همه طرف ‌ها و مخالفین مبنی بر تقسیم حکومت بین معترضین وجود داشته باشد می توان چشم اندازی برای این مذاکرات متصور بود. بنابراین چگونگی پیشبرد این شراکت بین اسد و گروههای مخالف می تواند چند گام به جلو برای دولت سوریه باشد، اما نتیجه بخش بودن این نشست نیاز به مذاکرات زیادی دارد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد قاسمی RO ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    7 52
    پایمردی روسیه شما رو عصبی کرده الان 5 ساله میگید الانه که سوریه رو بفروشه ولی طوری عمل کرده که عربستان ترکیه و مصر اومدن سمتش
    • بی نام CZ ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      45 3
      اما تعداد تلفات روسیه بیشتر از انگشتان دست نبوده در حاالی که ایران نزدیک به 2000 نفر شهید داده . ایران همیشه در هر معادله ای که روسیه شرکت داشته متضرر شده . اما قصه نخورید سهم ایران از این ماجرا تامین هزینه و ساخت حلب میباشد در مقابل ایران چند هزار پراید به سوریه صادر میکند که د رخبرها بسیار برجسته نشان داده میشود . اقای قاسمی روسیه سوریه رو نفروخت چون به این برگ اس نیاز مبرم داشت اما ایران رو هم در سوریه و هم درمقابل ترامپ خواهد فروخت تا منافع خودش رو تامین کنه . تنها کشوری که هیچ لابی در سطح دنیا نداره و بابتش بد هزینه میده ایرانه .
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      41 2
      مطمئن باشید روسیه سوریه رو نمیفروشه ولی منافع ما در سوریه و لبنان رو میفروشه متاسفانه ما به علت بی سیاستی در دنیا هیچ متحد استراتژیکی نداریم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      22 6
      سوریه که هیچی ما و ایران هم یک کارت بازی بیشتر دست عمو پوتین نیستیم یادتون باشه پوتین حتا یک قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران را هرگز وتو نکرد
    • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      5 7
      به فرض پیروزی بشار اسد باز هم مطمئن باشید ایران در ساخت و ساز آینده سوریه هم هیچ نقشی نخواهد داشت. با کدام تکنولوژی و فناوری میخوایم در سازندگی سوریه سهمی داشته باشیم؟؟؟ ما بزرگترین ذخایر گاز رو داریم ولی بدلیل اینکه تکنولوژی برداشت گاز ما قدیمیه نمیتونیم به اندازه کافی استخراج کنیم و مجبوریم گاز از ترکمنستان بخریم چطور میخوایم در قراردادهای ساخت و ساز سوریه دخیل باشیم. در هیچ رسته ای دانش فنی برای ساخت و ساز در سوریه نداریم و هیچ سودی نصیب ما نخواهد شد...
    • دلواپس IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      3 16
      بی نام اول : بیشتر از 2000 تا حرفای شبکه بی بی سیه، شهدای ایرانی بیشتر از 600 نفر نیستند، من هم حسم در مورد روسیه اینه که می خواد با کارت سوری مشکلاتش رو حل کنه بهتره که حواسمون باشه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      0 9
      این نظر دهنده اولی رو منفی باران کنید تا حالش جا بیاد
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      0 4
      نظر دهنده دومی پسر عاقلیه مثبت بارانش کنید
  • سجاد IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    41 3
    کارشناس داره میگه "روسیه زمانی که به منطقه آمد، بیش از اینکه بخواهد به فکر ایران باشد، بیشتر به فکر حل مشکل خود با اروپا و غرب بود." و نیز میگه "با توجه مذاکراتی که قرار است در قزاقستان انجام شود ایران سهمی در سوریه نداشته است." خوب این رو که مردم عادی از قبل پیش بینی می کردند. پس کارشناسان ما چی کار داشتند می کردند؟ چرا تا انجام همین توافق آتش بس حلب اغلب رسانه های و تریبونهای ما مدح روسیه رو می گفتند؟ چرا مرتبا از تجزیه طلبان کورد حمایت می کردند؟ چرا به دروغ می گفتند حلب دست داعشه؟ چرا از بمباران وحشیانه مردم حلب توسط روسها حمایت می کردند؟ حالا روسیه داره نفعش رو می بره و متاسفانه فقط بدنامیهای بعثیها و روسها می مونه برا ما. در مقابل اون همه هزینه.
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      30 5
      چون بی سیاستیم و منافع ملی خودمون رو تشخیص نمیدیم
    • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      5 31
      خبر آنلاین میخای بگی چه؟ اینا رو میارید مثلا چی بگن؟ این که روسیه شیطان بزرگه و آمریکا خوبه؟ یعنی خائن به منافع ملی یعنی همین. شما هیچ چیز رو در سوریه درست پیش بینی نکردید از برجام احمقانه گرفته تا سوریه و یمن و عربستان. فقط میگید آمریکا. خجالت بکشید. البته شما که هم چیز رو سانسور می کنید.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    46 1
    روسیه در طول تاریخ یک کشور بی شرم و حریص و شیطان صفت بوده که همیشه با خون این مردم و آن مردم به منافع خودش رسیده شیطان بزرگ به نظر من روسیه است.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    17 0
    بابا بیخیال.خوب معلومه کشورای بزرگ به فکره منافع خودشونن.اونموقع که تازه اول جنگ بود و هنوز پای ابرقدرتها به سوریه باز نشده بود باید با تدبیر مخالفان اسد و اسد و ترکیه رو دوره یه میز دعوت میکردیم با هم گفتگو کنن قضیه رو تموم میکردیم .الان امریکا به غیر از کردها ۲ ملیون نیرو اموزش داده برای بعد از جنگ و رصد اطلاعاتی و سیطره بر سوریه.روسیه هم نصف دیگه سوریه رو اشغال کرده برا خودش.گروهای جنگجو و مبارزی مثل داعش و جبهه النصره و غیره هم که بماند.متاسفانه درست عمل نکردیم .همین الانشم تو خوده دمشق نیروهای مخالف اموزش دیده در سطح گسترده وجود دارند منتها تو اب نمک خوابوندنشون برا زمان مناسب .
    • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      7 3
      کاملا درسته .مخصوصا نیروهای اموزش دیده تو دمشق .تا حالا دوتا از محافظای بشار اسدو ترور کردن تو خوده دمشق
  • علی A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    15 0
    روسیه در موارد زیادی ایران هم به چشم کارت بازی دیده
  • مرتضی A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    23 0
    داستان شورای امنیت رو باید همیشه حواسمون باشه. روسها قابل اعتماد نیستند
    • بی نام KR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      17 0
      دقیقا... ولی آقایون دارن واسه این روسیه غش می کنن.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    23 0
    قطعا هم روسها نخواهند گذاشت ایران از توافق حلب بهره ببره
    • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      14 0
      چرا بهره ما دادن هزینه بازسازی مناطق شیعه نشین حلبه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    17 1
    یعنی ما اومدیم به اینا پایگاه دادیم تا فقط ازمون سو استفاده کنند؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      5 0
      دقیقا
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    19 0
    تنها روسیه بلکه چینی ها هم نشون دادن قابل اطمینان نیستند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    17 1
    کشوریکه انتخابات آمریکا رو تحت تاثیر قرار میده و اتفاقی براش نمیفته قطعا دور زدن ایران واسش اب خوردنه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    7 0
    این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. سرانجام سوریه چیزی جز تجزیه نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    4 2
    با اومدن ترامپ اوضاع سوریه بدتر از این هم خواهد شد
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    14 4
    روسیه روابطش با آمریکا بهبود پیدا کنه، دیگه به ایران احتیاجی نداره
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    3 2
    سیاست کشورهای ابرقدرت ایجاد تنش و چالش در مناطق گوناگون و بهره برداری از اون برای مقاصد خاص است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    0 14
    اینجور که داره پیش میره روسها کم کم آمریکا رو هم به خودشون الصاق می کنن
    • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      12 0
      روسها گشنه تر و بدبخت تر از این حرفا هستن زورشون هم فقط به ضعفا میرسه از مملکت ما میتونن زمین بدزدن اما خیالت تخت از امریکا نه تو هم یادت باشه ایالت آلاسكاکه تقریبا اندازه ایرانه رو روسها برای دو میلیون دلار فروختن به امریکا
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    5 0
    حالا که بشار اسد رو پذیرفتن باید دید مواضعشم آیا خواهند پذیرفت
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    5 0
    اردوغان که قطعا بشار اسد رو قبول نداره و تمام تلاششو برای ضربه زدن به کار میبنده
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    7 0
    آمریکا اگه تو مذاکرات ورود پیدا کنه با توجه به دولت جدید آمریکا شرایط عوض میشه و ما سهمس نخواهیم نداشت
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    0 0
    حل بحران سوریه در گرو مقابله با سیاستهای تفرقه انگیز سعودی ها با گسترش جریانهای تکفیریه
  • سیاوش A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    2 14
    همینکه ایران تونست نذاره آل سعودوهابی پیروزبشه وداعش هنوزمشغول شکست خوردن باشه یعنی پیروزی .واردشدن روسیه به جنگ یعنی دشمن تراشی برای دشمن ایران و....
  • حمید A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    1 0
    یکی از کارتاش سوریه است. هزار تا کارت داره
  • مهدی A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    2 0
    بین همه این مسایل تلاش ترکیه برای ورود آمریکا به مذاکرات آستانه قابل تامل هستش
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    1 10
    همه گروههای اپوزوسیون نقش کلیدی بشار اسد رو پذیرفتند. این وسط ترکیه هم اگه دست از لجاجت برداره آینده خوبی رو میشه برای سوریه متصور بود.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    2 1
    باید برنامه ای رو پیاده کرد که نقض آتش بس برای هر یک از طرفین دشوار و هزینه بردار باشه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    3 0
    بحران اوستیا و آبخازیا خیلی وقته که به دست فراموشی سپرده شده
  • ناشناس EU ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    11 0
    آقای ساداتیان ،کاربران خبرآنلاین که چند سال قبل این حرف رو می گفتند . برای من ثابت شده که دیگه ما سیاستمدار نداریم و اگه داشته باشیم تصمیم گیرنده نیستند . به نظر من سیاستمداری که نتواند برای 10 یا 20 سال آینده برنامه ریزی کند سیاستمدار نیست و با مردم عادی فرقی ندارد . صحبت کردن در مورد گذشته و حال که کاری ندارد و ساده است و هرکس می تواند نظر قابل قبولی بدهد ولی تفاوت مردم عادی با یک سیاستمدار در تشخیص درست آینده است .کشورهای که سیاستمدار دارند باتوجه به موقعیت جغرافیایی ، قومی ، مذهبی ، اقتصادی ، نظامی و رقابتهای که وجود داردتصمیم گیری می کنند . برای مثال تنها کشورهای که در منطقه خاورمیانه از لحاظ نژادی قومی دینی دراقلیت هستند و دشمن مشترک دارند و رقابت اقتصادی ندارند ایران و اسرائیل می باشد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    0 0
    عجیبه که امریکا تا الان به دعوت ترکیه واکنشی نشون نداده
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    0 3
    زور روسها تو این مذاکرات از همه طرفها بیشتره و آمریکا سخت می تونه ورود پیدا کنه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    1 0
    ترامپ خودش اعلام کرده بود که برای پرداختن به بحران سوریه خیلی دیر شده. بعید میرسه ورود پیدا کنه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    5 0
    بی تعهدی روسیه تو همه زمینه ها کاملا مشهوده
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    9 3
    روسیه باید پاسخگوی کشتاری که در سوریه کرده باشه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    4 0
    داعش بازم پرقدرت تر توی صحنه وارد میشه. این نشست ها دردی رو دوا نمیکنه. مسئله اصلی جای دیگست و همه طرفها هم میدونن
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    1 1
    نه تنها روسیه بلکه همه کشورها به خاطر منافعشون کشور دیگه و نه تنها ایران رو کنار میزارن روابط بین دو کشور بر اساس منافع مشترک هست. ابران و روسیه در سوریه منافع مشترک زیادی دارند که این دو کشور در مقابل بقیه قرار داشتند حالا اینکه این منافع مشترک باقی بمونه مثلا بین ترکیه با روسیه از روسیه و ایران بیشتر نشه روسیه ایران رو کنار نخواهد گذاشت ولی بعیده که منافع مشترک امریکا و روسیه بیشتر از ایران و روسیه نشه. ولی رابطه ایران و سوریه فکر نکنم با اینکه روسیه ایران رو جا بذلره به هم بخوره چون قویترین متحد بشار در منطقه ایران است و بشار به این متحد بسیار نیاز داره و ایران هم همین طور.
  • نظر من A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    0 0
    نظر من را تایید نمیکنید چون سانسور شما قویه ولی از جنگ سوریه و فلسطین و لبنان فقط هزینه بازسازی سهم ملت ایران است فقط پول ملت ایران باید خرج بشه منافع دیگری اگر داره بگید چیه؟