۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

ایرنا نوشت: مذاکرات دو روزه برای حل سیاسی بحران سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

 شبکه روسی ار. ب. کا امروز (یکشنبه) به نقل از وزارت خارجه قزاقستان میزبان مذاکرات سوری-سوری اعلام کرد که براساس برنامه ریزی انجام شده، فقط هیات های مذاکره کننده در نشست ها حضور دارند.
هیات های جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ایران، ترکیه به عنوان سه کشور مبتکر برگزاری نشست آستانه و همچنین استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در مذاکرات هیات های نمایندگی دولت سوریه و مخالفان که از فردا (دوشنبه) در هتل ریکسوس آغاز می شود، شرکت دارند.


در مذاکرات آستانه افزون بر هیاتی از وزارت امور خارجه روسیه، چند مقام وزارت دفاع این کشور و براساس گزارش اعلام شده سفیر آمریکا در آستانه نیز شرکت می کنند.


مطابق برنامه اعلام شده، مذاکرات آستانه عصر سه شنبه پایان می یابد، اما احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.
هیات های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه حاضر در مذاکرات آستانه امروز صبح نیز دومین رایزنی خود را در باره نشست اصلی برگزار کردند.
این مذاکرات در حالی در دستور کار قرار گرفت که عصر دیروز نیز دو هیات نشست اولیه خود را برای هماهنگی در باره اجلاس اصلی برگزار کرده بودند.


همچنین عصر امروز هیات های ایرانی، ترکیه ای و روسیه ای نشست مشترکی را برای رایزنی جامع تر در باره مذاکرات فردا برگزار خواهند کرد.
حسین جابری انصاری معاون امور عربی و آفریقای وزارت خارجه ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را در این گفت وگوها برعهده دارد.


ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.


در پایان نشست سه جانبه 30 آذر ماه وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه بیانیه ای تصویب شد که دربرگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت، کمک فراگیر به سوری ها، لزوم اجرای نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =