«خبرجنوب» نوشت: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: مدیرانی قوی هستند که با برنامه ریزی های موثر بتوانند بین لایه های میانی و پائینی جامعه ارتباط پژوهشی برقرار کنند.

دكتر احمدي در همايش هم انديشي دانشمندان برتر كشور در شيراز افزود: طي چندسال اخير چالش هاي بسياري در خصوص سهم يك درصدي پژوهش از بودجه سازمان ها وجود داشته و البته هدف ما تنها جذب اعتبار يك درصدي نيست و تعامل دانشگاه ها و سازمان ها اهميت بيشتري دارد. وي يادآور شد: كشاندن علم به لايه هاي مياني جامعه و درگيركردن آنها با مفاهيم پژوهشي علاوه بر بروز خلاقيت به شناخت و ايجاد ظرفيتها ميانجامد و وجود اكوسيستمي كه در كنار دانشگاه، ابزار و المان هاي مورد نظر را فراهم كند، جدي ترين مسئله براي ما است.
دكتر احمدي در جمع 200 دانشمند برتر دنيا، گفت: ما در دانشگاه نيازمند اين هستيم كه بتوانيم دستاوردهاي دانشگاهيمان را عرضه كنيم و دانشمند و دانشگاه بايد برون نگر بوده، ديد شبكه اي داشته باشند و با ايجاد حلقههاي اثرگذار به ايجاد فكري جديد كمك كنند.
وي ادامه داد: برتر بودن يك دانشمند در حال حاضر و طبق تعاريف جديد تنها به محدوده كلاس درس برنميگردد و به ميزان محصول و دستاورد اثرگذار و تاثير آن در اقتصاد هم ربط دارد.
معاون وزير علوم يادآور شد: ديگر جزاير مستقل و پراكنده علمي اثرگذاريشان را از دست داده اند و دنياي علمي درهم پيچيده و بدون مرز است و در حال حاضر نيز ما به دنبال نگرشي هستيم كه دانشمندان با ايجاد حلقههاي اثرگذار به اهداف مطلوب تري دست يابند.
دكتر احمدي در ادامه با اشاره به وضعيت علمي كشور، گفت: رشد توليد علم (مقاله) در كشور 8/1 درصد بوده و 2/2 مقالات برتر دنيا سهم دانشمندان ما است و همين فعاليت ها باعث شده حداقل 14 دانشگاه كشور در زمره مراكز علمي برتر دنيا قرار بگيرند و 200 دانشمند صاحب نام ما نيز در جمع دانشمندان برتر دنيا باشند.
وي افزود: اين ارتقاي سطح علمي نشان دهنده بازگشت به خويش جامعه علمي ما است؛ اگر 12 سال قبل صرفا در آئين نامه ها تعداد مقالات را مبناي ارزش گذاري ميدانستيم اين وضع براي آن موقع مطلوب بوده، اما در حال حاضر با توجه به رشد ظرفيت و توانمندي ها بايد شاخصهاي علميمان را تغيير دهيم و در اين خصوص نيازمند همراه كردن نظام علمي با نوآوري هستيم. رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نيز گفت: 43 دانشگاه كشور در ميان موثرترين دانشگاه هاي برتر دنيا و 207 دانشمند ايراني در زمره دانشمندان يك درصد برتر جهان قرار گرفته اند كه دانشگاه هاي شيراز، صنعتي و علوم پزشكي شيراز نيز جزو اين مراكز علمي هستند.
دكتر محمدجواد دهقاني افزود: معيار انتخاب پژوهشگران برتر، تعداد استنادهاي صورت گرفته به توليدات آنهاست و بر همين اساس محققاني كه توانسته اند براساس فعاليت هاي خود به بالاترين سطح اعتبار بين المللي دست يابند در دسته دانشمندان يك درصد و 20 درصد برتر دنيا قرار ميگيرند. وي يادآور شد: 12 نفر از دانشمندان يك درصد برتر دنيا كه در هم انديشي يادشده شركت مي كنند مربوط به شيراز هستند به طوري كه 8 دانشمند از دانشگاه شيراز و 4 نفر از دانشگاه هاي علوم پزشكي شيراز و صنعتي شيراز در اين گردهمايي حضور دارند.
همايش هم انديشي دانشمندان برتر كشور كه از ديروز توسط مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و بنياد نخبگان فارس با حضور 200 دانشمند در شيراز آغاز شده است، امروز به كار خود پايان مي دهد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =