ناتو: از قول‌های اجرا نشده تا جنگ سرد دوم

پیشرفت ناتو به شرق و رشد شدید این نهاد بزرگ جنگ سرد (که معنای موجودیت آن باز داشتن یک دشمن از بین رفته بود) بزرگترین فاجعه ژئوپلتیک آخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم بود.

به گزارش خبرانلاین باشگاه مباحثه والدای نوشت:   این روند با نقض حقوق بین‌المللی در جریان بوده و در فرسایش اصول بنیادی سازمان نقش عظیمی ایفا کرد.

تحقیق قبلی من از دوران یونان باستان تا مرحله رقابت ناتو و پیمان ورشو نشان داد: ائتلاف‌های نظامی همیشه به رشد تشنج بين‌المللي مساعدت و حتی با دست خود شرایط بروز درگیری نظامی را فراهم می‌کردند. امنیت جمعی و ائتلاف نظامی با یکدیگر مغایرت دارند.

12 دسامبر سال گذشته ریاست بایگانی امنیت ملی 30 سند منتشر کرد. این اسناد به صراحت نشان می‌دهد مقامات عالی ناتو طی مذاکرات سال 1990 با رهبران شوروی واقعاً قول داده بودند که پس از ورود آلمان متفق به ناتو پیمان به هیچ وجه به مرزهای شوروی (اینک مرزهای روسیه) نزدیک نمی‌شود. این اسناد ادعاهای بی‌اساس سیاستمداران، دیپلمات‌ها و صاحبنظران غربی در مورد داده نشدن چنین قولی به رهبران شوروی را نفی می‌کنند.

از جمله مری الیس استاروته ادعا می‌کند "برغم حکایات روس‌ها، گورباچف نتوانست غرب را به دادن قول منجمد کردن مرزهای ناتو وادار کند. و نمونه‌های بسیاری از این قبیل هست. ولی حالا در اسناد منتشر شده به وضوح از این سخن می‌رود که رهبران آمریکا و غرب به شوروی قول داده بودند ناتو پس از عضویت آلمان در سازمان حتی یک وجب به سوی شرق پیشروی نمی‌کند.

البته اظهارات مربوط به ساده لوحی گورباچف و دیگر رهبران شوروی که به قول‌های شفاهی غرب باور کرده بودند تا حدودی حقیقت دارد. ولی ادعای مربوط به اثر گذار نبودن این نوع قول‌ها صحیح نیست. لذا گسترش ناتو به شرق با نقض حقوق بین‌المللی در جریان بوده و در فرسایش اصول بنیادی سازمان نقش بنیادی ایفا کرده است.

پس از اتمام جنگ سرد ناتو نه تنها ماهیت ضد روسيه بلکه ماهیت ضد اروپایی هم داشت زیرا واشنگتن به کمک آن اروپا را از امکان اقدام مستقل در بخش سیاست خارجی، بطور اخص در بخش امنیت بین‌المللی و اروپایی، محروم کرد. جورج کنان طراح سیاست بازداشتن روسيه هنوز در سال 1998 با نزدیک شدن پیمان به مرزهای روسيه مخالفت می‌کرد: "بنظر من این سرآغاز جنگ سرد جدید است. معتقدم روس‌ها بتدریج واکنش فوق العاده خصمانه نشان می‌دهند و این امر بر سیاست آنها اثر خواهد گذاشت.

بنظر من این اقدام یک اشتباه فاحش است. نیازی به این نبود زیرا هیچ کسی هیچ کشوری را تهدید نمی‌کرد". ریچارد ساوکا (Richard Savka) نوشته است: ناتو در نهایت توانست موجودیت خود را توجیه کند. پیمان اینک باید با تهدیدهای امنیت که خودش با گسترش به شرق بوجود آورد مقابله کند".

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =