پرده آخر آنسامبل موسیقیایی تبریز به روایت مشروطه می پردازد

طراح و آهنگساز آنسامبل موسیقی تجربی تبریز گفت: پرده آخر آنسامبل موسیقیایی تبریز به روایت نهضت مشروطه می پردازد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، فرهاد حق سالمی، اظهار داشت: آنسامبل موسیقیایی روایتگر تبریز است، تبریزی که در گذرگاه تاریخ ایران همواره شاهد اتفاقات و تحولات فرهنگی فراوانی بوده و این تحولات هر یک به سهم خود تاثیرات فراوانی در فرهنگ این کهن شهر گذاشته است.
وی افزود: این تحولات تاریخی و فرهنگی گاهی تلخ و گاهی شیرین و شگرف ذهن آویزی برای نگارنده بوده، تا به طرح ایده ای جدید برای بیان این فرهنگ عمیق و چند بُعدی بپردازد که حاصل آن اثر شینداری "روایت موسیقیایی تبریز" است.
فرهاد حق سالمی با بیان اینکه این روایت سوم "رویداد شنیداری روایت موسیقیایی تبریز" از لحاظ ساختار شامل چهار بخش خواهد بود، افزود: بخش اول این برنامه تاریخ تبریز با محوریت مشروطه به نمایش می گذارد که در آن از برخی تصاویر تبریز قدیم استفاده کردیم.
حق سالمی افزود: بخش دوم مربوط به فرش تبریز است که به به لحاظ قدمت و زیبایی شناسی، هنر محوری منطقه به شمار می آید. بخش سوم نیز به معرفی بازار تبریز می پردازد که به عنوان نمادی از مدنیت این خطه در سیر تاریخی به حضور تمام اقشار جامعه و شاهراه مدنی، تجاری و اجتماعی محسوب می شود، بخش چهارم نیز روایتگر ایثار و ایستادگی مردم و مبارزان آذربایجان در شکل گیری نهضت مشروطه خواهد بود.
این نوازنده ویلنسل، با تاکید بر اینکه محوریت کار با بداهه نوازی است که با برخی نتهای پایه و گامها کنترل شده است، گفت: نوازنده ما به صورت بخشی از محوریت آهنگسازی می تواند خلاقیت خود را وارد کند و در قالب ایده محدودیتهایی دارد.
حق سالمی گفت: ترکیب عناصر دنیای معاصر مانند تصویر تبریز در گذر تاریخ و اصوات ضبط شده از بازار تبریز در کنار غنای زیبایی شناسانه و هنری فرش تبریز به عنوان نمادهایی که مخاطب تبریزی را به درون زیبایی و شگرفی این عناصر می کشاند.
وی ادامه داد: ترکیب این عناصر بی بدیل در کنار استفاده از موغام که راوی تاریخ کهن موسیقی شهرم، سازهای کلاسیک که بیانگر چند فرهنگی بودن تبریز است در خانه نیکدل که خشت خشتش شاهد اتفاقات دیروز تا امروز شهرم بوده، سعی دارد مخاطب این رویداد شنیداری را به چالش ذهنی بکشاند تا هم از زیبایی این تاریخ و چندگانگی فرهنگی لذت ببرد و هم به اندیشه بیافتد که سیر تحول تاریخی این شهر از کجا تا به کجا بوده است.
طراح و آهنگساز آنسامبل موسیقی تجربی تبریز گفت: آنسامبل تجربی تبریز به عنوان راوی این روایتِ نو از تبریز سعی دارد ارتباطی معاصر با مخاطبِ معاصر از تبریزی کهن برقرار کند، امیدوارم این اتفاق نیک در بُرشی از زمان و مکان امروز اتفاق بیافتد.
سومین رویداد شنیداری روایت موسیقیایی تبریز با «طراحی و آهنگسازی» فرهاد حق سالمی و اجرای علی گرانمهر «پیانو»، تار «بهراد بنیادی»، صمد مارالباش «کلارینت»، حامد علیپور «سازهای کوبه ای»، باقر عاطفی پور «کنترباس»، یعقوب عبدی «پرفورمر فرش» روایت خواهد شد.
گفتنی است، روایت موسیقیایی مشروطه تبریز روز جمعه 17 شهریور ماه جاری از ساعت ۱۹ در خانه نیکدل (ساختمان دبیرخانه تبریز 2018) تبریز پذیرای علاقمندان خواهد بود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705062

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =