عموما توفیق یک رسانه را با میزان رویکرد و استقبال مخاطبان و تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی ارزیابی می‌کنند. رادیویی که شمار افزون‌تری از مردم را به سوی خود جذب کرده باشد، روزنامه‌ای که تیراژش پرشمار است، سایتی که مراجعان بیشتری دارد و شبکه تلویزیونی که بینندگان فراوانی را دست و پا کرده باشد، موفق تلقی می‌شود.

در رسانه‌های تصویری در کنار موضوع و محتوای برنامه، قالبی که برای عرضه آن برگزیده می‌شود همانند عواملی مانند دکور،  نور، رنگ، حرکت و حتی مجری بر جذب مخاطب تاثیر می‌گذارد و در نشریات نیز عوامل متعددی همچون رنگ، عکس، صفحه‌بندی و نوع کاغذ از معیارهایی هستند که برای جلب توجه خوانندگان در نظر گرفته می‌شوند.

تاثیر قالب‌ها گرچه کم نیست، اما محتوای مطالب و برنامه‌ها در جذب و نگهداشت مخاطب اثر افزون‌تری دارند. در رسانه‌های خبری، اما به نظر می‌رسد تاثیر مضمون و محتوا بسیار بیشتر از قالب هاست.

انتظار بینندگان شبکه‌های خبری و خوانندگان روزنامه‌ها بر دریافت سریع، دقیق و صحیح اخبار و رویدادهاست. اساسا اعتماد مخاطب بر  سه عامل صحت، دقت و سرعت خبرها استوار می‌شود و ضعف یا خدشه بر هر یک از آنها، اعتماد آن ها به رسانه را مخدوش و متزلزل و سرانجام سلب می نماید.

اینکه صدها شبکه خبری ماهواره‌ای و هزاران سایت خبری، به سادگی در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار دارند این نتیجه را به دنبال می‌آورد که پنهان‌سازی اخبار و رویدادها کار ساده‌ای نیست.

رقابت برای کسب و انتشار خبر و جذب مخاطب دغدغه تمامی رسانه‌های خبری است و از این رو عمدتا در جست‌و‌جوی اخباری برمی‌آیند که گروهی یا کشوری یا سازمانی سعی در پنهان کردن آن دارند. انتشار ده‌ها هزار سند محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا در سایت «ویکی‌لیکس» شاهدی بر این نکته است که در شرایط کنونی حتی اسناد محرمانه سازمان های دولتی نیز از دسترس عموم دور نمی‌ماند.

همین طور شاهدیم اخبار و رویدادهایی که در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهد به سادگی همراه با عکس و فیلم  در دسترس  مردم در سراسر دنیا قرار می‌گیرد. بنابراین حبس خبرها، پرهیز از انتشار آنها، تحریف، انتشار ناقص و بیان بخشی از رویدادها و هرگونه دستکاری، اعتماد مخاطبانی را که به منابع متنوع خبری دسترسی دارند سلب می‌کند.

از دست رفتن اعتماد مخاطب به منزله از میان رفتن بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که رسانه را در جایگاه مطلوب خود می‌نشاند و به گرفتار آمدن در گردابی می‌ماند که برون‌رفت از آن اغلب ناممکن می‌شود.

روی آوردن مخاطبان به رسانه‌های برون مرزی با تصور کسب خبرهای صحیح، چالش‌هایی را در برابر منافع ملی قرار می‌دهد که گاه جبران ناپذیر است. رسانه‌های برون‌مرزی طبعا اخبار را همراه با تحلیل و تفسیر متناسب با رویکردهای خود منتشر می‌کنند و تداوم انتقال آن دیدگاه‌ها، تغییر ذهنیت و نگرش مخاطب را به دنبال دارد.

دقت نظر صاحبان رسانه و به ویژه گردانندگان حوزه  خبر صدا‌وسیما در تامین اخبار صحیح و دقیق و جلب اعتماد مردم، نقشی اساسی در نگاه مخاطبان به رسانه‌های داخلی برای دریافت واقعیت‌ها خواهد داشت. 

در رویارویی رسانه‌ای، اگر به این می‌‌اندیشیم تا بر حریفان و رقیببان برتری یابیم راهی جز جلب و حفظ  اعتماد مخاطبان نیست و به خاطر داشته باشیم که با مخاطبانی هوشمند سروکار داریم.    

مدرس دانشکده خبر

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122704

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =