محمدتقی روغنی ها

شماری از صاحب نظران مکتب انتقادی در حوزه ارتباطات اجتماعی و روزنامه نگاران کشورهای در حال توسعه ، رسانه های غربی را به دلیل شیوه انتشار اخبار و گزارش های سایر  کشورهای جهان مورد انتقاد قرار می دهند . بر اساس این دیدگاه انتقادی، تصویررسانه های غربی از کشورهای دیگر جهان که با اصطلاحاتی همچون «در حال توسعه»یا «جنوب»از آن ها یاد می شود در برگیرنده جنگ ، تروریسم ، ناامنی ، فلاکت و فساد است و اخبار توسعه و پیشرفت این کشورها جز در مواردی نادر در رسانه  های غربی بازتابی ندارد.

این دیدگاه و نظریه که دور از واقعیت نیست ذهنیتی را در مخاطبان شکل می دهد که بر اساس آن جز در غرب، نشانه ای از رشد و مدنیت و آرامش نیست.

اما در کنار این دیدگاه منتقدانه به رسانه های غربی اگر نظری واقع بینانه به رسانه های خود بیندازیم چه می بینیم؟ در میان ارزش های خبری که به گزینش رویدادها از سوی رسانه های جمعی می انجامد ، عمدتا اولویت به تضاد و درگیری و بحث انگیز بودن رویدادها داده می شود که نمی توان به آن خرده گرفت . اما گرایش افراطی به این مقوله و در کنار آن اپیدمی شخص محوری و رویکرد افراطی به شهرت در سوژه های خبری به آفتی برای رسانه ها تبدیل شده است و تصویری که ما نیز در این سوی دنیا از جامعه و محیط خود می سازیم چندان منطقی و مبتنی بر واقعیت نیست!

طبیعی است که شهرت نیز همچون تضاد و درگیری ، مجاورت جغرافیایی ومعنوی و شگفتی و ... از جمله ارزش های خبری است که بی شک باید به آن پرداخت و مورد توجه قرار داد. اما نگاهی به روند رو به افزایش گرایش به اخبار اشخاص مشهور در خبرها و به ویژه در رسانه ها و مطبوعات عامه پسند  به تولید محصولاتی  انجامیده  که سطح خواسته های مخاطبان را به  نازل ترین سطوح می کشاند.

نیازی به ارئه آمار و ارقام دقیقی از این روند و رویکرد نیست و نگاهی به بیشتر رسانه ها - جز اندکی از آنان - بازگو کننده این واقعیت است .

در این شیوه  روزنامه نگاری ، مدل لباس و عینک  یک بازیگر سینما و زخم شدن انگشت یک فوتبالیست ، قطعا خبر مهم تری از شمار فراوان دغدغه های جدی زندگی آدم هایی است که در اندیشه معاش و حیات انسانی تلاش می کنند. اخبار مربوط به مسافرت تفریحی یا مسایل خانوادگی بازیگران سریال های تلویزیونی یا نزاع دو فوتبالیست ، روی جلد و صفحات داخلی شمار کثیری از مجلات و روزنامه ها را به خود اختصاص می دهد، اما در همین روزنامه ها و مجلات ورزشی و هنری و خانوادگی کمتر خبری از نو آوری های هنرمندان حوزه های گوناگون و یا مشکلات و رنج های پیشکشوتان ورزش و دغدغه ها و نگرانی های خانواده ها آسیب های جدی اجتماعی را می تون دید.   

نگاه تجاری به اخبار و تلاش برای جلب توجه بیشتر مخاطبان ، بدون در نظر گرفتن نیازهای فرهنگی ، اجتماعی ، منافع عمومی و بی توجهی به ارزش های واقعی و یا ایجاد نیازها وارزش های کاذب از جمله مخاطراتی است که رسانه ها را تهدید می کند و نقش آنان را از دیده بانان منافع ملی به یک بنگاه تجاری تنزل می دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136910

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =