۱ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

فرجام طرح سوال "پراید کیلویی چند؟" چه شد؟ گرانی مستمر خودرو باب شد و قانونی.

علی حق: ظاهر قضیه خوشایند بود، رییس جمهوری خودروسازان را تهدید به کاهش تعرفه واردات خودرو کرد و از گرانی خودرو انتقاد کرد. با طرح سوال کیلویی چند؟ هم، انتقاد چند ماهه توده مردم را از رسانه های ملی بار دیگر به گوش همگان رساند. بسیاری امیدوار شدند که قیمت ها کاهش می یابد.
رییس شورای رقابت که با حکم رییس جمهوری به این سمت منصوب شده، وارد عمل شد. رییس کل بانک مرکزی هم که از سوی رییس جمهوری معرفی شده، نرخ تورم زنجیره تولید خودرو را اعلام کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به عنوان واسطه میان خودروسازان دولتی و شورای رقابت وارد عمل شد. بنابراین بحث در حلقه ای نهادهای دولتی چرخید و چرخید تا فرمول تعیین قیمت خودرو اعلام شد. اعتراض خودروسازان دولتی یادآوری کرد که برای نفع بیشتر باید دامنه نوسان قیمتی به بهانه افزودن آپشن های بیشتر و امثالهم به خودروها، لحاظ شود. قیمتها میان دو شرکت خودروسازی دولتی و شورای دولتی رقابت نهایی شد.
برخلاف وعده ارزانی 20 تا 40 درصدی، قیمت ها نسبت به گذشته چندان تغییری نکرد و حداکثر افت قیمت 15 درصدی برای یکی از مدل های پراید رقم خورد.
شاید مرور این رویدادها این نکته را به ذهن متبادر کند که عجب دور باطل و بی حاصلی بود اما اصلا این گونه نبوده و کلی هم پرحاصل بوده است.
اگر تا سال 90 قیمت خودروهای داخلی تقریبا ثابت بود و با افزایش اندک و مستقل از نرخ تورم بخشی رو به رو می شد، از این به بعد این نرخ نیز با تورم گره خورد. آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران اسیر موج های سنگین تورمی شده است.
درست در شرایطی که مردم فکر می کردند که با تحریم خرید و حمله های لفظی به خودروسازان بازی برد-بردی را برای جلوگیری از گرانی خودرو و بازگرداندن قیمت های سابق، به پیش می برند، نتیجه برعکس از آب درآمد و بازی برد و باخت خودروسازان و خریداران با نتیجه بسیار بهتری برای خودروسازان رقم خورد.
چرا که فرمول تعیین شده از سوی این شورا، از این پس و برای همیشه قیمت خودرو را به نرخ تورم بخش تولید خودرو گره زد. حالا دیگر بهانه گاه و بیگاه خودروسازان در پی هر موج کوتاه و بلند تورمی برای افزایش قانونی قیمت ها جور شده است.
از این پس همزمان با التهاب تعیین حداقل مزد بر اساس نرخ تورم یا نمونه های دیگری همچون تعیین کرایه های تاکسی بر پایه نرخ تورم یک التهاب دیگر هم برای بخش تقاضای اقتصاد ایران افزوده شده و آن التهاب برای تعیین قیمت های جدید خودرو بر اساس نرخ تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی.
حالا اگر کارگران مدعی لزوم تغییر دو بار در سال حداقل دستمزد شده اند، خودروسازها هم در پایان نیمه اول سال جاری دوباره تقاضای افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارایه خواهند کرد.
به هر حال بهانه برای گران کردن خودرو کم نیست، افت ارزش پول ملی، گران تر شدن واردات، افزایش هزینه تولید به دلیل گران شدن بهای حامل های انرژی و گرانی ناشی از توزیع نقدی یارانه ها.

این روند، خاصیت انحصار دولتی است، قرار نیست قیمت ها به کام مصرف کننده تعیین شود، حتی اگر رییس دولت هم به شوخی حرف دل بخشی از مردم را گفته باشد. قرار است قیمت ها به گونه ای تعیین شود که حداکثر سود نصیب دولت و خودروسازان اش شود. چنان شوخی هایی هم تنها نفعش این است که وقتی مردم با صدور یک بخشنامه دولتی برای گران کردن خودرو با احتساب ارز مبادله ای قانع نمی شوند، وارد یک دور طولانی بوروکراتیک روانی کننده می شوند تا در پایان نسبت به گرانی های دولتی قانع شوند و مهر تایید بزنند و بگویند از دست دولت هم در برابر خودروسازان(دولتی) کاری بر نیامد؟!

پس در این آغاز گرانی ها بهتر است بدون هر گونه اعصاب خوردی، هر چه زودتر به آن عادت کنیم. چون ظاهرا انتقاد این گونه از افزایش قیمت ها بیشتر به ضررمان تمام خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ویدا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    320 5
    چرا گرون نشه؟!!! وقتی مردم ما برای خرید صف می کشن و نیز سر و دست میشکنند، چرا گرون نشه ؟!!!!! گرانی ها نوش جانمان!
    • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      298 3
      واقعا" درست گفتی وقتی مردم هر چیزی که گران تر میشه را بیشتر میخرن چرا نشه ..از ماست که بر ماست
    • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      40 31
      بابا مسئله خیلی ساده اس وقتی ارز از 1200 تومان به 3600 تومان برسه و قیمت همه چیز حتی آهن، پلاستیک،لاستیک و حتی سیم و پیچ حداقل رشد 200 درصدی داشته باشه میخواید ارزون بشه؟ گره مشکل جای دیگه اس چرا روغن مایع 1700 تومانی که شده 5300 تومان یا پودر لباسشویی 600 تومانی که شده 1700 تومان کسی صداش در نمیاد ؟ چرا کسی نمیگه برنج 3000 تومانی واسه چی شده 9000 تومان؟
  • man IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    95 3
    باتشکر فراوان
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    79 5
    خوشمان آمد....
  • کارمند IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    106 6
    علی حق پس میفرمایید مصرف کننده یه جورایی بره بمیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    152 3
    از ماست که بر ماست. لیاقت ما همین است
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    128 8
    از ماست که بر ماست. به امید روزی که این صنعت مونتاژ از مملکت ما جمع بشه و کارخانه های آن و نیروی کاریش تحویل خودرو سازان دیگر ملل شود تا بفهمیم ماشین داریم میخریم یا ارابه.
    • خودرو ساز IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      20 44
      متاسفانه قیمت همه اجناس در یکسال گذشته 3 تا 4 برابر شده ، قیمت تمام شده تولید خودرو (فقط قطعات و مواد اولیه ) حداقل 2 برابر شده ، بنابراین خودروسازها نمی توانند با قیمت قبلی هزینه های خودرا پرداخت کنند . لطفا واقع بین باشید. وقتی قیمت دلار و کلیه اجناس 3 برابر شده چرا نباید قیمت خودرو افزایش یابد؟؟؟؟
    • م.ع.ح از یاسوج IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      75 12
      خوب من جوابت رو میدم شما میگی همه چی 3-4 برابر شده خود مسئولین سایپا که چند روز پیش از رسانه ها هم اعلام شد گفتند که همه چی 3برابر شده و پراید واسه ما در میاد 5000 دلار و ما مجبوریم بدیم 15 میلیون حالا مردم اگه یه ذره دقت کنن میفهمن که این 5000دلار نتیجه 3برابر شدن قیمت ها بود یعنی قبل از اینکه قیمت ها 3بابر بشه پراید در میومده 1500 دلار واسه سایپا با دلار 1200 تومن این پراید 1500 دلاری در میومده 1میلیون و هشتصد هزارز تومن حالا نه دومیلیون چرا پرایدی که دو میلیون قیمتش بود رو 7-8 میلیون به مردم میدادید ؟ اون موقع چهار برابرش رو از مردم گرفتید حالا دارید 3برابر 3برابر میکنید
    • علی IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      2 5
      منم جواب شما آقای یاسوجی رو میدم. شما چرا اون موقع که پراید 1500 دلار در میومد و به شما 7 یا 8 میلیون میدادن اعتراض نمی کردید؟ چرا الانه که یه عده بی حساب و کتاب بدون در نظر گرفتن قیمت دلار می خوان ماشین ارزون شه اومدید میدون؟
  • علی حق IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    61 3
    کارمند گرامی، نقد من بر هورا کشیدن های عوامانه بر برخوردهای غیرمسوولانه با گرانی هاست. اگر قرار بر این گونه طرز تلقی از گرانی و ارزانی است، گلایه و انتقاد، بی نتیجه است.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    119 4
    عزیز دل برادر! این دولت مهرورز خدمتگزار (!) ارز لازم برای سلامتی مردم و دارو و امثالهم اختصاص نداد؛ حالا بیاد به داد خودرو برسه ؟؟؟!!! حالتون خیلی خوشه ... پراید 7-8 میلیونی؛ خوشگل رسما شد 15 میلیون !!! دستتون درد نکنه ای شورای رقابت !!! هر چی می کشیم؛ از شما دولتی هاست بخدا ...
  • دانشجو IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    64 3
    بسیار واقع بینانه و متاسفانه تلخ
  • قیمت مصوب ماهانه !!! IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    62 3
    آفرین به نویسنده این مطلب که اینقدر مختصر و مفید این بازی را برای مردم شرح داد که چگونه مردم بازنده همیشگی شدند. در سایت فروش ایران خودرو اوایل همین هفته در شرایط فروش خودرو نوشته بود : "مبلغ مابه‌التفاوت، در زمان صدور دعوتنامه و بر اساس قيمت مصوب ماهانه (قيمت روز) محاسبه خواهد شد" . نمیدانم چند درصد از پیش خرید کنندگان به این عبارت " قیمت مصوب ماهانه " توجه میکنند که ظاهرا قرار است مطابق این جمله ماه به ماه نرخ خودرو گرانتر شود. یعنی خودرو تحویل تیر گرانتر از خودرو تحویل خرداد و ... . .یعنی اگر نرخ تورم بالا باشه ممکنه قیمت مصوب ماهانه پژو 206 تحویل شهریور هنگام صدور دعوتنامه بشه 40 میلیون و خریدار هم حق اعتراض نداره و فقط میتونه انصراف بده . یعنی یک وام با بهره 20 درصد بده دست خودرو ساز
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    93 2
    ریشه مشکلات وتمام مشکلات یک چیز است وهمه آن را می دانند پس ... خفه می شوم
    • ریشه مشکلات تنبلی ماست IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      61 5
      ریشه مشکلات ناآگاهی مردم است .سکوت مردم است . ریشه مشکلات آن است که ما تنبلی در بدست آوردن آگاهی و اطلاعات و تنبلی در شکایت و اعتراض به حق کشی را "نجابت و صبوری" معنی میکنیم تا تنبلی خودمان را توجیه کنیم.
    • مجيد IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      42 1
      ريشه تمام اين مشكلات ما هستيم: ريشه تمام اينها از بي ارادگي ماست: ريشه تمام اين بدبختي ها اينه كه وقتي سكه از 400 تومن به 1500 رسيد بدتر هجوم برديم براي خريد براي سود بيشتر: وقتي مرغ به كيلويي 10 تومن رسيد اين اراده در مانبود كه حتي براي يك هفته با هم باشيم و مرغ نخريم بلكه براي مرغ يخي كيلويي 6000 تومن توي صف مي ايستاديم و حتي با هم درگيري فيزيكي داشتيم كه من خودم شاهد اين درگيري در خيابان بودم: و حالا نوبت به ماشين رسيده و البته مسئولين كشورمون نگران نيستن چون مي دونن ملت ما ملتي هستند كه ..........
  • ملك IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    65 1
    من با نظر خانم ويدا كاملا موافقم . باور كنيد اگر مردم پول داشتند همين خودرو را 4تا ميخريدند انبار ميكردند. مثل روغن و كره و... ما خيلي از اين مسائلو خودمون مقصريم براي همينم ببخشيد اونا مارو جيگر فرض كردند. تازه مگه درد ملت فقط همين ماشينه. همه چي همينطور بي حساب گرون شده. دلم به حال اونايي ميسوزه كه تو خونه مريض دارند. ماشين كه مهم نيست.
  • احسان IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    73 4
    جالب تر اینکه.قیمتها رو 2 برابر کردن ولی کیفیت خودرو ها به نصف (قبل از گرانی) کاهش یافته. به سایت ایران خودرو مراجعه کردم تنها خودروهایی که فروش نقدی داشت.سمند و پیکان وانت بود. الباقی تولیدات پیش فروش تحویل شهریور با قیمت مصوب ماه شهریور. به نظر من خر بخر ولی خودرو ساخت داخل نخر.
    • خودروساز IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      8 51
      بر اساس کدام سند و منطقی می گویید کیفیت نصف شده ؟؟؟ تمام کارکنان شرکت های خودرو ساز در تلاشند و کیفیت محصولات روز به روز بهتر می شود. آیا می دانید که با عدم افزایش قیمت خودر و، خودروسازان قادر به تامین قطعه نبوده و کم کم قطعه سازان تعطیل شده و هزاران نفر بیکار وارد جامعه می شوند؟ لطفا منافع ملی را در نظر بگیرید نه منافع شخصی . کاهش قیمت خودرو توسط کارخانه تنها باعث تقویت دلالان می شود و پولی که باید در چرخه تولید هزینه شود به جیب دلالان می رود.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    35 11
    یکی اومده به همه نظرات منفی داده!
    • علی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      4 0
      در پاسخ به خودروساز باید بگم : زرشــــــک اصن مگه شما میدونید کیفیت چی هست؟ ماشین صفر رو میخری رو شیشه زده کنترل نهایی انجام شد. شب میخابی صبح بیدار میشی میبینی ماشین روغن ریزی داره!!!! دوباره میندازی تو اتوبان میبینی گیربکس و دیفرانسیل زوزه میکشه!!!! حالا دیدی حق دارم بگم : زرشــــــک.
  • امير IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    76 6
    خودرو كه نون شب نيست.نميخريم ،ببينيم شما خودرو سازها پيروز هستيد يا مردم.مطمئن باشيد اين مردم با نخريدن شماها رو به زانو در خواهند آورد انشالله
    • خودرو یک نیاز شهری است IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      21 16
      اشتباه نکنید ! خودرو یک نیاز ضروری زندگی شهری است. مگر در یک برج بیست سی طبقه بدون آسانسور میشود زندگی کرد؟ آسانسور شما را به صورت عمودی جابجا میکند و خودرو به صورت افقی و در سطح شهر .خودرو شخصی ، تاکسی و آژانس همگی از همین خودرو سازهای داخلی خریداری می شوند و وجودشان در شهر ضروری است (مگر اینکه در روستا زندگی کنید) بنابراین نخریدن تنها چاره کار نیست چون این نیاز ضروری به هر صورت وجود دارد و دولت و خودرو سازان هم اینرا خوب میدانند. اگریک ماه خودرو خریداری نشود تقاضا برای آن به تقاضاهای ماه بعد اضافه می شود.با نخریدن تنها فقط یک فنر فشرده میشود و روزی در خواهد رفت . بنابراین چاره این است که هم نخریم و هم دولت را وادار کنیم تا تعرفه واردات خودرو را صفر کنند تا این نیاز برطرف شود.
  • شاپور IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    51 3
    اي شوراي رقابت جانم به قزبانت توچيكاركردي سوز زخم مردم وبيشتر كردي با اين كارات زخم داشتيم توهم نمك پاشيدي................
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    39 2
    نرخ تورم واسه مردم 36% اعلام میشه ولی واسه خودروساها 54%!! افزایش حقوق ملت 25% (لطف کرد دولت) ولی واسه خودروساز همون 54% رفت توی فرمووول!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    23 2
    نرخ تورم واسه مردم 36% اعلام میشه ولی واسه خودروساها 54%!! افزایش حقوق ملت 25% (لطف کرد دولت) ولی واسه خودروساز همون 54% رفت توی فرمووول!!
  • امیر ق IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    19 5
    دوست دارم ببینم اگه مردم باهم متحد بشن و حاضر به خرید نشن بازم این آقا(علی حق)میتونه اینطوری نطق کنه یا بعد میاد و حرفش رو پس میگیره!!من پولش رو دارم و نمیخرم و صد سال زیر بار حرف زور نمیرم
    • مهرداد EU ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      10 1
      سمند فروش غیر نقدیش طی شش ساعت تکمیل شد . بنده خدا مگه دست علی حقه گرونی خودرو .حرفش رو زده.که واقعا هم همینطوره.خودرو مکررا گرون و گرون تر میشه.
  • فرزاد IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    14 5
    عزیز برادر!!!! این داستان شکل دیگری هم دارد .اینکه وقتی مردم به خاطر گرانی خودرو نمی خرند کارخونه هم تولیدشو کم میکنه پس در واقع در بازار خودرو کمیاب میشه !!!پس بازهم شما مجبوری همان خودرو را گرانتر بخری!!!؟؟؟
  • رقیب IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    11 1
    دستشون درد نکنه من که خیلی ازشون راضی هستم شورای رقابت به من نشون داد که ما می توانیم !!! بنز و بی ام و هم اگر آلمان شورای رقابت داشت اینقدر گردن کلفت بازی در نمی آوردند من از شورای رقابت تشکر می کنم سپاس از همه
  • امیدوار IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    8 6
    آقا نمیخریم یعنی چی؟ مجبور میشی که بخری، بنده پیش بینی کردم تو همین پیج که ارزون بشو نیست و کمتر از یکی دو سال دیگه با "فرمول زیبای افزایش قیمت منظم" پراید به بیش از 25 میلیون خواهد رسید، پس سازمان حمایت جیم به جمالت!چون بدون هیاهوی چند ماهه و بلاتکلیف گذاشتن بازار و باکلی اصرار خودروسازان،دو سه سالی یه بار چند صدهزارتمن میذاشت رو قیمت خودور!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    16 0
    بسیار عالی گفتی آقا،ماهم همهشو از پیش از بر بودیم ولی نگفتی که همین مقاله چاپ شده جنابعالی ومقالاتی از این دست برای ریختن آب سرد روی ملاج داغ این ملت هم بخشی از قسمت پایانی این نمایش است. نگو نه، که...!!!!!
  • محمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    24 1
    این ارزونی 15 % کشکه محضه من امروز رفتم نمایندگی ایرانخودرو دیدم همون پیش فروشای قدیم کماکان برقراره و قیمتاشونم نوشته بود قیمت روز !!!!! خب وقتی به قیمت روز می فروشند ما از کجا بدونیم چقدر قیمت خودرو کاهش پیدا کرده !!!!!!! اینم بگم که نمایندگی سوت و کور بود و کسی واسه ثبت نام نیومده بود.اگه نخریم خودرو ساز روش کم میشه!!!!!!!!
  • مهناز IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    23 0
    وا مگه گرون شدن دلیل می خواد؟؟؟!!! مثل بقیه چیزا شب میخوابی صبح گرون شده!!! یه حرفایی میزنید شما
  • صفا NL ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    29 0
    تاوقتی با سیاسی بازی بخواد بیاد پایین وضع همینه که هست تنها قدرت مردم هست که میتونه باعث تغییر بشه -قدرتی که دیکتاتوری ها رو هم سرنگون میکنه بشرطی که ما از لذت سواری دادن دست برداریم مردم نخرند - نمیمیرند ولی خودروسازان چطور؟ اما کجاست همبستگی کجاست کمی ، ذره ای هزینه کردن برای ایجاد تغییر در رفتار خودمان هیچ کس به فکر ما نیست - حتی خودمان
  • بدون نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    3 0
    عالی بود
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    اینا تا پراید50میلیون نشه براشون نمی صرفه