از قدیم گفته اند: تنها دیکته نا نوشته غلط ندارد. اما مناظره اخیر صدا وسیما نشان دادکه علی الظاهر دیکته نا نوشته آقای روحانی پر از اغلاط املایی است!

در خلال این مناظره که تعدادی از افراد-به جز یک دو نفر- با گرایشهای تقریبا مشابه شرکت کرده بودند به جای نقد وبررسی عملکرد دولتهای گذشته به نقد عملکرد دولت آقای روحانی پرداخته شد و جالب است بدانید موضوع این مناظره "احزاب " بود و کلا دوستان به این نتیجه رسیدند که آقای روحانی حزب را در ایران به رسمیت نمی شناسد و البته یک فلاش بک از مستند سخنان ایشان نیز پخش شد و اینکه آقای روحانی فراجناحی نیست و اصلا معنی کلمه اعتدال در چینش کابینه ایشان رعایت نشده است و ...

اگر چه مستندی از سخنان آقای احمدی نژاد در این باره نیز پخش شد اما محور صحبتها آقای روحانی بود. سووال اینجاست اگر صدا وسیما قصد شفاف سازی و باز نمودن فضای سیاسی را دارد بهتر نیست به جای محور قرار دادن آقای روحانی عملکرد دولتهای گذشته را به نقد بنشیند تا چراغی فرا رو باشد؟ مثلا سخنان و وعده های آقای احمدی نژاد و حتی روسای جمهور پیشین را در کنار عملکرد و خروجی آنها بگذارد تا اینکه به دنبال ایراد گرفتن از دولتی باشد که هنوز در ابتدای راه است؟ و بسیار بدیهی است که اشتباهاتی را مرتکب شود آقای روحانی  نیز در یکی از سخنرانیهای خود به این موضوع اشاره داشت که : "روحانی به آسمان متصل نیست !"

گذشته از صحبت آقای روحانی قاعدتا ممکن است ایشان نتواند به بعضی از وعده های خود عمل کند. کما اینکه عده ای آمدند و به آسمان  نیز متصل بودند و دیدیم که هیچ معجزه ای هم رخ نداد.

اینکه ما با وجود عملکرد هشت ساله دولت گذشته اصرار بر نقد عملکرد آینده دولت جدید داشته باشیم از عجایب روزگار است ! و نشان می دهد عده ای هنوز پیام روشن انتخابات 92 را درک نکرده اند و نمی خواهند باور کنند که مردم ایران به دولتمردانی احتیاج دارد که با کمال اطمینان سکان مردمداری و دولتمردی را به دست آنها سپرده و روزگار خود را به آرامش سپری کند.

تحولات اخیر منطقه به خوبی این را نشان داده است که مردم ایران برخلاف بسیاری از این کشورها که روزهای خود را هم اکنون در خون و آتش سپری می کنند با مسایل سیاسی و اجتماعی بسیار عقلانی و هوشمندانه بر خورد می کند. مردم ما همانطور که به معایب ونقایص مسوولین ودولتمردان در اداره امور مملکت واقفند همواره ودر بدترین شرایط به دنبال یک نقطه اطمینان و البته سوپاپ اطمینان هستند که بتواند مرکز ثقل مسایل سیاسی و اجتماعی باشد و البته نکته همین جاست که عده ای با پا فشاری بر مواضع اجازه دهید بگویم از رده خارج خود این موضوع را بر نمی تابند و هنوز نمی خواهند باور کنند از سال 57 تا 92 بسیاری چیزها اعم از فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی بنا به مقتضیات زمان تغییر کرده است. و هنوز بر اساس مسایل شخصی و جناحی خود در گیرو دار اشتباهات دولتهای گذشته و همچنین آینده هستند!

اگر صدا وسیما تصمیم گرفته است در اقدامی به جا با ادامه مناظرات تلویزیونی وضعیت موجود را به چالش بکشد امری بسیار پسندیده است اما ذکر چند نکته حایز اهمیت است:

1-      صدا وسیما چه اصراری دارد که همچنان از دکور به کار گرفته شده مناظرات انتخاباتی 92وبا حضور شش نفر این مناظره را برگزار کند اصلا ایراد عمده ای که به انتخابات اخیر وارد بود همین تعدد کاندیداها بودو از آنجا که صدا وسیما در انتخاب افراد بسیار گزینشی عمل می کند باعث تقابل 4 به 2 یا 5 به 1 وبا ...می شود و این انصاف نیست.

2-انتخاب و گزینش افرادی که به لحاظ فکری بسیار به هم نزدیکند کمکی به بازگشایی گره های کور نمی کند.

3-حال که صدا وسیما تریبون و بحث آزاد را باب کرده است چرا از عده ای دعوت نمی کند که سالهاست در مظان اتهامند و خوب یا بد نتوانسته اند از خود دفاع کنند. چه بسا که این افراد در محضر مردم و افکار عمومی محکوم شوند. در هر صورت این شانس را باید به آنها داد.

4-ایجاد محدودیت و ممنوعیت از صداقت وشفافیت برنامه می کاهد.

5-در آخر باید گفت اصرار بر عدم دعوت از کسانی که تعداد انها حتی به ده نفر هم نمی رسد و افکار عمومی همیشه تشنه صحبتهای آنها به لحاظ موضع گیریهایشان بوده اند جز قهرمان سازی چیزی را به ارمغان نمی آورد.  مولا علی (ع) می فرماید: "الانسان حریص علی ما منع". و چه بسا این افراد با حضور خود موجبات نفی خود را فراهم کنند.

همانطور که دیدیم کاندیداهایی در همین مناظرات آرای خود را از دست دادند و آقای روحانی نیز در همین مناظرات به سبد رای خود افزود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    205 5
    خوب بود
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      5 2
      دست صدا و سيما سالهاست كه براي مردم رو شده ، حتي تو همين چند روز اخير هم اقدامات خيلي مهم و اميدوار كننده اي از سوي دولت محترم انجام شد كه متاسفانه پوشش خبري كافي از سوي صدا و سيما داده نشد مثلا تشكيل كارگروه نجات درياچه اروميه كه رسيدگي به خواست خيلي از هموطنانمان است ، صدا و سيما خيلي از اين اخبار و اخبار اميدبخش و خوشحال كننده را صرفا در حد تيتر خبري اطلاع رساني ميكند كه از قافله ساير خبرگزاري ها عقب نماند ... آقاي روحاني عزيز ! تو گفتگوهاي خبري با تشريح كامل اوضاعي كه تو اين چند سال بر سر مملكتمون اومد و طرح مسائلي كه هميشه از صدا و سيما به جاي رسيدگي و پيگيري سانسور و حذف شد و تشريج اقدامات دولت فعلي حق خودت رو نه حق مردم رو از صدا و سيما بگير. خدا به همراهت و دعاي مردم پشت سرت باشه .
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    314 5
    برای من هم بسیار عجیب بود که هنوز یک ماه هم از آغاز به کار این دولت نگذشته تلویزیون داره اینجوری می کنه در حالیکه از دولت احمدی نژاد نه در طی هشت سال و نه حتی حالا که دورش تموم شده انتقاد نمیکنه جریان چیه فک کنم همون مسءله اتصال به بالا مطرحه!!!!!
    • بی نام EU ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      7 79
      برادر عزیز اولا من در تلویزیون بارها شاهد نقد دولت احمدی نژاد بودم و این بی انصافیه که میگید تلویزیون هیچ موقع از احمدی نژاد حالا در هر قالبی انتقاد نکرده ثانیا اینکه دولتی که با پناه بردن به خدا از بستن دهان منتقدان کارش رو شروع کرده نباید ترسی از نقد دانشته باشه ثالثاا تو اون مناظره صرفا یه بنده خدایی نظرش رو گفت که بنده مفهوم دولت فراجناحی رو قبول ندارم و تعبیر رییس جمهور در مورد احزاب با عملکرد ایشون در گذشته در تضاد رابعا مناظره اگه یه طرفه بود تا حدودی نقد شما وارد بود در حالی که حداقل سه نفر از آقایون مدافعین دولت موجود بودن .هرکسی که نقدرو به رسمیت میشناسه و قراره آزادی بیان رو حرمت بذاره باید بپذیره که قلمها به درست و یا غلط در هر قالبی رفتار و عملکردش رو نشانه بگیرن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    268 2
    خوب معلومه شما هم بودین آیا از کسی حمایت میکردین که گرون ترین زمین خاورمیانه رو به شما داده یا اونکه از شما گرفته؟!!!
  • بانوی ایرانی... IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    162 4
    سپاس از نکته سنجی شما...
  • داوود A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    40 3
    اقای سلیمی نمین دائماازبحث خارج میشدندومجری هم اصلاتذکرنمیداد
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    27 1
    کاش می توانستیم در همه موارد بی طرفی را رعایت کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    11 1
    ممنون. حرف دل مارو نوشتن
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    108 1
    واقعا بی طرفی مجری خدشه دارشد
  • نیما IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    155 0
    دارن قصاص قبل از جنایت میکنند! پراید 8 میلیونی شد 17 میلیون از این برنامه ها پخش نمی کردن اما حالا...
  • ساقی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 0
    از صدا و سیما بیشتر از این انتظار میره
  • احمد IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    59 1
    همانطور که دیدیم کاندیداهایی در همین مناظرات آرای خود را از دست دادند و آقای روحانی نیز در همین مناظرات به سبد رای خود افزود.خواهر فرهیخته به همین دلیل پیشنهادشما ازنظر صدا وسیماعملی نیست
  • محمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    8 0
    چنان نماند وچنین نیزنخواهد مانداقای... هم خواهند رفت اما...
  • 110 A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    38 1
    مردم نظرشون رو با انتخاب دکتر روحانی اعلام کردند و بسیار هوشیارانه در صحنه حاضر شدند و با اینگونه برنامه های صدا و سیما متزلزل نخواهند شد. یدالله فوق ایدیهم دست خدا بالاترین دستهاست.
  • رولی A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    37 0
    برنامه ی به این مهمی چیزی نیست که یک روز و دو روز در مورد آن تصمیم گرفته شود تنها سوال من اینه که چرا الان دوستان صدا و سیما به فکر مناظره ی به اصطلاح بی پرده بین مسولین افتادند؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 0
    خوش به حال خودم که دیگه تله و زیون نگاه نمیکنم و حرصم نمیخورم
  • احمد A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 51
    راي مردم در گروه سياه نماي كه آقايون از دولت گذشته با كمال بي انصافي در بحث انحراف و افراطي و بي تدبيري و وو.......! ذهن مردم را پر كردند . . در حاليكه دولت احمدي نژاد در مناطق محروم بسيار كار هاي بزرگ انجام داد و آثارش در تاريخ مي ماند و بزرگتر ين اقدام كه با شجاعت انجام داد هشت سال دخالت مستقيم خانواده ....و داور دستاش در دولت كوتاه كرد. اما دولت فعلي . وزنه كه دولت گذشته زده ( بحث خدمت و خدمات) حداقل برابر آن بردارد ( فرصت داد. ) منتظريم. والي هر عملي عكس المعل !؟
    • فرید A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      14 0
      چی؟؟؟ یکی اگه فهمید زحمت بکشه ترجمه اش را برای ما هم بگذارد
    • هادی A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      4 0
      یعنی اینکه رئیس جمهور قبلی تشریف بیاورند که از ایشان عذرخواهی بشه و اینبار 8 سال دیگه بطور یکسره بگذارند که رئیس جمهور باشه . یعنی اینکه تمام بدبختیها و عقب ماندگیهای موجود فقط تهمت و توهم و تبلیغات منفیه؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 0
    صدا وسیما هست دیگه
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    1 0
    یاد برنامه فکر کنم شب چراغ بعدانتخابات سال 76 افتادم
  • مهدی A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    28 0
    نقد خوبی بود.مناظره در مورد احزاب بود اما نمیدانم چرا بعضی از شرکت کنندگان بجای صحبت در این مورد به قصاص قبل جنایت و تعیین تکلیف برای آقای روحانی می پرداختن.با همون ژس های مظلوم نمایی و حرف های تخیلی بدون منطق.هنوز متوجه نشدن که بزرگ این کارا که اون آقا بود(مدیر جهان) تو روزهای آخر کاریش هر روز می امد صدا وسیما و همون حرف های همیشگی اما مردم شرایط رو با پوست واستخونشون درک کردن و دیگه به این حرف ها توجهی نمیکنن. حضاری هم که در برنامه بودن انگار گزینش شده بودن.صدا و سیما به جای این کارا بیاد یه برنامه بذاره عملکرد دولت های قبل رو نشون بده تا کاملآ شفاف سازی بشه و بعضی ها...
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 2
    اقا چرا انقد زورتون میاد خوب اعتدال رو تعریف کنه هر کسی میتونه اعتدال رو یه چیزی معرفی کنه فکر میکنید احمدی نزاد فکر میکرد افراط میکنه؟؟؟؟!!!
  • yadegar RS ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 23
    مناظره 3 به 3 بود. حضرتی ، دهقان و خباز اصلاحاتی بودند. از کجا به 5 به 1 رسیدین؟ اجازه دهید رییس جمهور و دولت جدید از همین اول نقد شوند تا 4 سال دیگه به .... نیفتیم
    • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      3 1
      جازه دهید از همین اول نقد شوند تا.. جالبه راجع به دولت قبل هم همین نظرو داشتین!؟
    • هادی A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      5 0
      میشه بفرمائید کار نکرده را چجوری نقد میکنند؟ پیش قضاوتی؟ قصاص قبل از جنایت؟ برداشت از افکار خودمان؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    1 3
    صداوسيما هرکاري بکنه بالاخره متهم هست . اينکه بايد سليقه يک طيف (فعلا چپي ها ) بايد مد نظر گرفته بشه و اگر گرفته نشه همه چيز سياهه ، ديگه از معلومات کشور ماست.
  • مجید IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    4 0
    این مناظره ها باید با یک مدیریت قوی تشکیل شود تا بتوانند نظر های خود را بدون حاشیه سازی بیان کنند و این کار از دست صدا و سیما که هنوز با دید تک جناهی اداره میشود امکان پذیر نیست و بیشتر به اختلاف عقاید کمک میکند تا راه حل وحدت مردم با یکدیگر و اگر انجام نشود به سود مردم است
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    4 0
    امیدوارم روزی برسه که صداوسیما سلایق مردمی داشته باشه
  • هادی A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    6 0
    من نمیفهمم که چرا صدا وسیما فکر میکنه همه چیز را میدانه ؟ چرا فکر میکنه هر کاری میکنه درسته ؟ چرا انتقادها را همیشه نشنیده میگیره ؟ چرا همیشه سعی میکنه به خیال خودش جامعه و افکار عمومی را به سمتی که خودش میخواد بکشه ؟ چرا همیشه سعی میکنه زمینه ساز یک حرکت اجتماعی ، یک مد ، یا یک جریان در جامعه باشه ؟ چرا فکر میکنه که تو جامعه خیلی محبوبیت و مقبولیت داره؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟ بدنیست صداوسیما یک نظر هم از بیرون به خودش نگاه کنه . آنوقت میفهمه که اگراینطوری ابراز وجود نکنه مقبول تره .
  • کرم EU ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    10 0
    کاش یه قسمت هم در مورد عملکرد خود صدا و سیما در همه زمینه ها میگذاشتند
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 0
    حرف دل منو زدید
  • احسان A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    سرکار خانم رجایی، شما نمی‌دانید "اغلاط" خودش غلط املایی است؟