برای نخستین بار در کشور، گرایش جدیدی به نام «تولید بازی‌های رایانه‌ای» ذیل رشته هنرهای رایانه‌ای تدوین و تصویب شد.

روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هادی جعفری منفرد، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: در سال 1393 برنامه بازنگری شده مقطع کارشناسی ارشد گروه هنر در رشته هنرهای رایانه‌ای در جلسه شماره 858 شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی به تصویب رسید. مطابق با این برنامه، گرایش جدیدی به نام «تولید بازی‌های رایانه‌ای» ذیل رشته هنرهای رایانه‌ای تدوین و تصویب شد.

دکتر محمدحسین رضوانی، رئیس دانشکده گیم بنیاد و دبیر اجرایی شورای سیاست‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان اولین دانشگاه در کشور از مهرماه سال ۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به پذیرش دانشجو در رشته هنرهای رایانه‌ای با گرایش تولید بازی‌های رایانه‌ای کرده است.

وی افزود: این رشته پس از موفقیت این دانشگاه در برگزاری دوره کارشناسی چند رسانه‌ای و با توجه به نیاز مبرم کشور در زمینه تربیت نیروهای متخصص داخلی در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای در دانشکده چندرسانه‌ای این دانشگاه ایجاد شده است. با توجه به نیاز کشور در زمینه تولید محتوای ایرانی-اسلامی، تولید بازی‌های رایانه‌ای بومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرفصل رشته تولید بازی‌های رایانه‌ای توسط دانشگاه هنر اسلامی تهیه گردید و پس از اخذ نظرات کارشناسان بنیاد نهایتا در سال 1393 مصوب شد. هدف این رشته، ایجاد بستری برای انتقال فرهنگ اسلامی-ایرانی و نیز تبادل دانش و تجربیات هنری با سایر کشورها خواهد بود.

دکتر یونس سخاوت، مدیر گروه دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر تبریز در همین رابطه اظهار داشت: آموزش در رشته هنرهای رایانه‌ای با گرایش تولید بازی‌های رایانه‌ای به صورت پروژه‌محور بوده و نزدیک به ۶۰ درصد از دروس آن در قالب فعالیت‌های عملی و کارگاهی ارایه می‌شود.

سخاوت تشریح کرد: رشته تولید بازی‌های رایانه‌ای به صورت بین رشته‌ای میان رشته‌های کامپیوتر و هنر طراحی شده است. دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز با بهره‌گیری از اعضای هیات علمی متخصص رایانه‌ای و هنری در کنار هم و همچنین بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های مجهز واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و جلوه‌های ویژه محیط مناسبی برای برگزاری رشته تولید بازی‌های رایانه‌ای فراهم کرده است.

وی در رابطه با مهارت‌هایی که در این رشته تدریس می‌شود گفت: طراحی فضای بازی، طراحی شخصیت، هوش مصنوعی بازی‌های رایانه‌ای، طراحی فنی و گرافیک رایانه‌ای و طراحی تجربه کاربری برای بازی‌های رایانه‌ای از جمله مهارت‌هایی است که دانشجویان در این رشته فرا می‌گیرند.

یونس سخاوت ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته را 13 نفر اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال دانشجویان از این رشته، ظرفیت پذیرش افزایش پیدا کند. علاوه بر آن، این دانشگاه در نظر دارد ۱۳ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد برای بهمن ۹۵ در رشته هنرهای رایانه‌ای با گرایش طراحی شبیه‌ساز هوشمند پذیرش کند. تمرکز گرایش طراحی شبیه ساز هوشمند بر روی طراحی محیط‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای انواع شبیه‌سازی خواهد بود.

دکتر باقر بهرام شتربان از دیگر مسئولان دانشگاه هنر تبریز در تکمیل توضیحات این رشته افزود: رویکرد اصلی رشته طراحی بازی‌های رایانه‌ای در این دانشگاه شامل طراحی تولید (Production Design) و طراحی عناصر دیداری (Visual Design) یک بازی رایانه‌ای است. این بخش مستلزم داشتن طیف گسترده‌ای از توانایی‌ها در زمینه هنرهای تجسمی و نمایشی شامل طراحی تخصصی، طراحی کانسپت، طراحی کاراکتر، طراحی فضا، کارگاه‌های زبان و بیان تصویر، تولید،کارگردانی و غیره می‌باشد که دانشجویان پذیرفته شده با کسب این توانایی می‌توانند در عرصه طراحی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت نمایند. دانشجویان فارغ التحصیل این حوزه به کمک کارگردانان فنی قادر خواهند بود در عرصه تولید بازی‌های رایانه‌ای به ایفای نقش بپردازند.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 4
    یکی از بخش های مهم تولید بازیهای رایانه ای گرافیک مربوط به اونه که کار گروه هنر هستم خودم کامپیوتر هستم این رو میگم صرف کدنویسی و برنامه نویسی کمک نمیکنه تا بازیهای با کیفیت ساخته بشه دوستانی که میگن فقط کار بچه های کامپیوتره احتمالا تا به حال یک بارم بازی سازی نکردن البته اگه اسم رشته رو میگداشتن گرافیک بازیهای رایانه ای بهتر بود
  • زواری A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    1 2
    تاوقتی که دیدگاههای فرمایشی و تشریفاتی به این رشته مهجور وجود داشته باشه، پیشرفتهاش هم به نسبت فقط جنبه تشریفاتی پیدا میکنه و اون نتیجه و ثمری که باید رو نداره این صنعت بعداز فیلم سازی که حتی ازاون هم جلوتر زده بین رشته ای هست وباید برای تمامی ابعاد اون فکر اساسی کرد. رشته های هنر، گرافیک، کارگردانی، بازینامه نویسی، هوش مصنوعی و نرم افزار، ابزارهای سخت افزاری ویژه بازی، طراحی صنعتی، نشر و تبلیغ و بازاریابی، کارآفرینی و سایر عوامل مرتبط باید برای تولید و ارائه، جهت دهی بشه حرکت خوبی هست که رشته دانشگاهی رو تدوین میکنن توی این حوزه و اونایی که واقعا علاقمند هستند و حرفی برای گفتن دارن میتونن از این طریق به فعالیتهاشون وجه آکادمیک و کاربردی بدن اما واقعا خروجی دانشگاههای ماغیر اینیه ک هست؟
  • مجتبی شعبانی A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    1 2
    با سلام با کل انداختن نمشه که کار را معرفی کرد. با این احوال لطفا دانشگاههای مطرح در دنیا را معرفی کنید . اصلا در انجا چه رشته های تدریس میشه؟ بیاید از تجربه های دیگران استفاده کنیم .نه اینکه دوستانمان را نقد کنیم اصل اینست که کار با کیفیت چی هست ؟ چه فرقی میکنه هنری باشی یا کامپیوتری
  • بی نام RO ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
    5 0
    اتفاقا من کاملا با اینکه رشته ی بازی سازی رشته ای بین کامپیوتر و هنره موافقم. چون هم هوش نرم افزاری و مهارت کامپیوتری میخواد هم ذوق و استعداد هنری برای ساخت فضای جذاب و دلنشین. این دوتا درکنار هم بازی جذاب و موردپسند درست میکنه.
  • رضا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    3 0
    سلام من دارم کنکور می دم برا تجربی اما سنم 27 ساله ترک تحصیلی بودم من ب رشته انیمشن و بازی سازی کلا جلوه ویژه علاقه دارم و کلا باهاش کار کردم بازی ساختم ایده پردازیم زیاده همش تو رویا فیلم می سازم کلا ذوق هنریم زیاده اون وقتا این رشته نبود ک بخونم منم تو شهر کوچی بودم الانم نمی دونم چرا کنکور تجربی دادم پارسال خاستم بدونم از کجا میشه رفت توش تحش میخام فیلم بسازم بازی بسازم البته اهنگ سازی هم کردم شعر و ترانه هم می نویسم هنرم خیلی تو خونم زیاده احساس می کنم دارم خلاف خودم عمل می کنم ک مخام پزشک شم 2 سال خودمو مجبور کردم بخوندم اما عشق من ب انمیشن و بازی سازی از تنم بیرون نمیره هنوز توی 1 دیقه یه موضوع جدید یه فیلم جدید می سازم با توجعه ب سنم می تونم تو این رشته برم ایا کنکور هنر باید بدم