ایسنا نوشت: سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو از قابل شناسایی بودن پیکرهای خارج شده از زیر آوار خبر داد.

سیدجلال ملکی درخصوص روند احراز هویت پیکرهای خارج شده از زیر آوار گفت: تا این لحظه چهره‌ها قابل شناسایی بودند ولی به محض خروج به مراجع قانونی منتقل شدند اما هنوز اسامی آنها اعلام نشده است.

وی افزود: این پیکرها به پزشکی قانونی منتقل می‌شوند و اگر آسیب زیادی دیده باشند، به روش‌های مختلف تلاش می‌شود تا هویت آنها شناسایی شود.

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو ضمن تکذیب تصاویر منتشر شده که با نام 25 شهید آتش‌نشان منتشر شده است، ادامه داد: تا این لحظه ساختمان ضلع شرقی پلاسکو با مجوز دادستانی و برای سرعت در آواربرداری به صورت کنترل شده و با اراده آتش‌نشانان تخریب شده است.

ملکی با تأکید بر اینکه حفر تونل اولویت عملیاتی ما نبوده است ادامه داد: در لحظات اولیه، اولویت ما آواربرداری از بالاترین سطح است اما گمانه‌زنی‌هایی درباره اینکه ممکن است حفر تونل موثر باشد نیز از سوی برخی افراد عنوان شد، اما اولویت آواربرداری از هر دو طرف همچنان ادامه دارد. همچنین پیش بینی می‌شود که کار آوار برداری حداقل 5 روز زمان ببرد.

وی در ادامه اظهار کرد: علی رغم حجم آوار سرعت کار خوب است و انتظار داریم در ساعات پیش رو به پیکرها دست پیدا کنیم ولی باید جوانب احتیاط را رعایت کنیم در خصوص میزان آوار برداشته شده نیز باید با فرماندهان عملیات صحبت کرد؛ اما طبق آنچه که مشاهده می‌شود 35 درصد از آواربرداری انجام شده است.

وی تاکید کرد: احتیاجی به نیرو و تجهیزات جدید نیست و بهترین کمک مردم عدم تجمع در محدوده است.

تعداد مصدومین 121 نفر است

رییس اورژانس کشور گفت: از لحظه حادثه تاکنون 121 مصدوم داشته‌ایم و تمام مصدومان جز 2 نفر مرخص شده‌اند.

کولیوند، رییس اورژانس کشور گفت: 20 دقیقه پیش دو آتش‌نشان در محل حادثه دچار آسیب شده و به سرعت به بیمارستان انتقال داده شدند؛ اما حادثه آنها شدید و نگران‌کننده نیست و به مراکز درمانی برای دریافت خدمات انتقال داده شدند.

کولیوند در مورد امکانات امدادی اظهار کرد: به اندازه کافی تخت اورژانس، بیمارستان‌ها و تخت‌های بستری را برای حوادث پیش‌بینی کرده و آماده داریم. همچنین فوریت‌های پزشکی در محل حادثه حضور فعال دارد. با توجه به شرایط ویژه و دشوار کار در اینجا، متخصص‌های طب اورژانس و آمبولانس‌های آی‌سی‌یو در محل حادثه حضور دارند.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه مصدومانی که در بیمارستان بستری شده‌اند، حالشان خوب است و مشکل جدی ندارند در مورد احتمال زنده بودن محبوسان در زیر آوار اظهار کرد: باید صبر کنیم و ببینیم چطور می‌شود. امیدواریم خدا کمک کند و کسی را که زنده ببینیم، نجات دهیم. همه اینها در حد حدس و گمان است و باید به خدا توکل کرده و صبر کنیم.

همچنين معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرد: به دلیل در هم تنیدگی مصالح و همچنین سازه فلزی ساختمان، احتمالا کار آواربرداری بیش از یک هفته طول بکشد.

 سرهنگ روح الله صدرا ضمن حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو، درباره پیش بینی زمان پایان کار آوار برداری گفت: پایان کار آواربرداری بستگی به حجم آن دارد اما احتمالا بیش از یک هفته زمان می‌برد چرا که سازه ساختمان فلزی است و در هم تنیدگی مصالح کار را عقب می‌اندازد. همچنین این امکان وجود دارد که در سازندگی‌های آینده منطقه با تدابیری که مسئولان می‌اندیشند حضور داشته باشیم.

وی در خصوص نحوه کمک رسانی قرارگاه خاتم الانبیاء در جریان این حادثه اظهار کرد: در آغاز حادثه پلاسکو، قرارگاه خاتم الانبیاء به دستور سردار عبدالهی با تمام قوا وارد عمل شد و دستگاه‌های زیاد به همراه نیروهای مجرب را به این کار اختصاص داد. بیش از 100 نیروی متخصص و 20 دستگاه سنگین به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: به محض اعلام نیاز مجدد آمادگی داریم که دستگاه‌های جدیدی را وارد عمل کنیم. این دستگاه‌ها شامل جرثقیل‌های بلند، بیل‌های تخصصی و دستگاه‌های برش و خمش است.

در عين حال، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مدت زمان مشخصی برای آواربرداری نیاز است، گفت: فکر نمی‌کنم این عملیات در پنج یا شش روز تمام شود.

مهدی چمران در حاشیه جلسه فوق العاده شورای شهر تهران گفت: این جلسه برای بررسی و پیگیری مکان‌های دیگری که وضعیتی مشابه پلاسکو دارند برگزار شد و به بحث ایمنی آنها پرداختیم.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه به موضوع امکاناتی که به کسبه از طریق تأمین اجتماعی و دولت پرداخت می‌شود پرداختیم. چون این کسبه سرمایه و زندگی خود را در شب عید در زیرآوارها از دست داده‌اند.

وی اظهار کرد: برای آوار برداری زمانی مشخص نیاز است و فکر نمی‌کنم که در پنج یا شش روز کار تمام شود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =