۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

فوران چاه ١٤٧ رگ سفید، حادثه ای ناگوار که جان دو تن از همکاران شرکت ملی حفاری را گرفت، ‌با توجه به بعد کم مسافت این چاه تا شرکت آغاجاری...

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: فوران چاه ١٤٧ رگ سفيد، حادثه اي ناگوار كه جان دو تن از همكاران شركت ملي حفاري را گرفت، ‌با توجه به بعد كم مسافت اين چاه تا شركت آغاجاري بارها قصد حضور در محل حادثه را داشتيم كه موفق به حضور در محل نشديم بعد از پيگيري و دريافت مجوز از شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب براي تهيه گزارشي عازم محل حادثه شديم تا گوشه اي از تلاش مردان سخت كوش مناطق نفتخيز جنوب و همكاران ايمني شركت آغاجاري را كه براي مهار آتش چاه در منطقه حضور دارند را به تصوير بكشيم .

بعد از گذر از پيچ و خمهاي زياد جاده و طي نمودن مسير ٧٠ كيلومتري به سه راهي رگ سفيد رسيديم ،‌از همان جا مي شد رقص ناجوانمردانه دود غليظ را در آسمان مشاهده كرد، بعد از عبور از گيت حراست وارد محدوده عملياتي شركت نفت و گاز گچساران شديم و به محل حادثه رسيديم، در نگاه اول شعله هاي سركش آتش كه تا ارتفاع سي چهل متري قد كشيده بود و با غرش بلند خود عرض اندام مي كرد مبهوتمان كرد، آنچنان حرارتي داشت كه تا فاصله ١٠٠ متري آن هم نمي شد رفت،  دقايقي در شوك عظمت اين آتش بوديم.

جلوتر رفتيم تا ببينيم در اين ١8 روزي كه اين آتش سركش مشغول خود نمايي است چه اتفاقاتي رخ داده است. چه صحنه ي زيبايي همه مشغول كار، تلاش بودند كسي فرصت اين را نداشت تا بي كار بايستد تا ما بتوانيم دقايقي گفتگو داشته باشيم .

عده اي سوار بر ماشين آلات راه سازي و مشغول احداث لوكيشن براي استقرار دكل جديد، تيم آتش نشانان مشغول خارج كردن ادوات و تجهيزات به جا مانده از دكل ٩٥ فتح و آماده سازي محيط براي اطفاء حريق و هر كس تحت فرماندهي واحد مشغول انجام وظايف خود هستند و چه باشكوه بود اين اتحاد و همبستگي كه از سوي شركتهاي زير مجموعه مناطق نفتخيز جنوب براي مهار اين چاه شكل گرفته بود.

از چند آتش نشان خسته كه در گوشه اي نشسته بودند سراغ تيم ايمني و آتش نشاني، ترابري و خط لوله شركت آغاجاري گرفتيم،  كه ما را به سوي حوضچه آبي كه براي مهار آتش احداث شده بود راهنمايي كردند بعد از بالا رفتن از تپه خاكي تيم آتش نشانان را مشاهده كرديم و به سمتشان رفتيم مشغول پاك سازي آب حوضچه با استفاده از دستگاه اسكيمر  بودند و اجازه ندادند كه زياد نزديك شويم از همان فاصله نظاره گر فعاليتشان شديم ،‌با لباسهاي آغشته به نفت و شناور در آب با شور و شعف خاصي مشغول به فعاليت بودند.

بعد از پايان كار سرپرست گروه ايمني وآتش نشاني شركت آغاجاري آقاي شكيبا به استقبال ما آمد و دقايقي را به گفتگو با وي پرداختيم . در حين صحبت اطلاع دادند كه گروه ايمني آغاجاري براي انجام يك عمليات آماده شوند ، سريعا به كمپ اقامتي واقع در فاصله ١٠٠٠ متري چاه رفتيم.

گروه آتش نشان بعد از دقايقي استراحت و صرف ناهار تجهيزات خود را براي انجام عمليات و نفوذ تا فاصله ٢٠متري  آماده نمودند،  قرار شد زماني كه ماشين آلات ترابري براي خروج ادوات سنگين حفاري از دل آتش اقدام مي كنند تيم آتش نشاني  شركت آغاجاري با ايجاد تونل آبي براي خنك كاري ماشين آلات اقدام نمايند.

قبل از حركت براي انجام عمليات در كانكس محل استراحت گروه با آقاي شكيبا صحبت كرديم كه ايشان گفت از همان دقايقي ابتدايي كه مطلع شديم چنين حادثه اي در ميدان رگ سفيد رخ داده يك تيم كامل عملياتي براي كمك به منطقه اعزام نموديم و سريعا با هماهنگي با مديريت ، جلسه ستاد بحران شركت آغاجاري تشكيل وبه دستور مدير عامل محترم تمامي نيروها،  تجهيزات و ادوات را به حالت آماده باش كامل در آورديم و منتظر دستورات لازم از سوي ستاد مناطق نفتخيز شديم .

مهندس شكيبا كه از نيروهاي جوان و كار كشته ايمني و آتش نشاني است ميگويد از زمان شروع فعاليت براي مهار چاه طبق برنامه اعلام شده از سوي ستاد قرارشد  شركتهاي بهره برداري از جمله شركت آغاجاري گروه هاي ٨ نفره خود را كه متشكل از سرپرست ، استاد كار و آتش نشان هستند بصورت دوره اي به همراه گروهي از بچه هاي تعميرات خط لوله و ماشين آلات ترابري  براي انجام اقدامات پيشگيرانه به منطقه اعزام نمايند، در همين بين به گروه اعلام شد كه به محل چاه جهت انجام عمليات حاضر شوند و پس از خداحافظي سريعا به سمت محل مورد نظر حركت كردند .

ما هم بعد از مدتي استراحت مجددا به محل اصلي حادثه رفتيم وپس از دقايقي تصوير برداري رگ سفيد را به مقصد شركت آغاجاري ترك كرديم .

در هنگام عبور از كنار آتش كه همچنان زوزه كشان خود نمايي ميكرد به اين تلاشها افتخار كردم و مي دانستم اين آتش نيز در مقابل اين اراده آهنين نمي تواند دوام بياورد و با اتحاد ، همدلي همه كاركنان و مديريت و راهبري مهندس عاليپور مرد كاركشته مناطق نفتخيز جنوب كه از بدو شروع حادثه فرماندهي ستاد را عهده دار است مجبور است سرتعظيم فرود آورد و به خفقان هميشگي فرو رود.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =