یک کارشناس اقتصادی گفت: دلیل اینکه بازار ارز با یک روند با ثباتی پیش می رود، دخالت دولت است.

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین نوسانات قیمت ارز دولت یازدهم را با گذشته مقایسه کرد و گفت:«قیمت دلار را با سال ۹۲ مقایسه کنیم، در آغاز دولت یازدهم تا کنون تقریبا می توان گفت که قیمت تفاوت فراوانی نداشته است. به طوری که در سال ۹۲ هم قیمت قیمت حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که هم اکنون قیمت به مقدار ۳ هزار و ۸۰۰ است.» 

وی افزود:«بالاخره از سال ۹۲ تا سال ۹۵ یک تورم تجمیعی حدود ۵۰ درصدی در اقتصاد کشور داشتیم، باز طبیعی است که این تورم باید در شاخص های کلان مانند شاخص نرخ ارز اصطلاحا تعدیل شود.»

حق شناس ادامه داد:«فرمول ثابتی که در اقتصاد وجود دارد این است که ما به تفاوت تورم داخل منهای تورم کشورهایی که ما از آن ها کالا وارد میکنیم هرسال باید نرخ ارز تعدیل شود. »

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:«چون در سال ۹۲ یک دفعه قیمت ارز ۳ برابر شد و آن سه برابر شدن مقداری غیر طبیعی بود در نتیجه در این سه سال گذشته به یک نوعی نرخ ارز خودش را تعدیل کرد.» 

وی بیان کرد:«به نظر می رسد که نرخ ارز فعلی قیمت واقعی نباشد به دلیل تورم تجمیعی که در سه سال گذشته در اقتصاد ایران وجود داشت.»

حق شناس عنوان کرد:«اما دلیل اینکه بازار ارز با یک روند با ثباتی پیش می رود، دخالت دولت است. دلیل دخالت دولت نیز این است که نرخ ارز در اقتصاد ایران به شکل غیر واقعی در بقیه شاخص ها نیز اثرگذار است. دولت برای اینکه بخواهد بقیه شاخص ها آثار منفی از نرخ ارز نبینند مجبور به دخالت در بازار ارز شده است.»

 

39224

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    0 0
    رکورد حداکثری نرخ ارز سال 92 رو با چه منطقی با نرخ ارز این لحظه مقایسه می کنند؟ نوسانات نرخ ارز از لحظه انتخاب آقای روحانی تا برجام و پسا برجام در این تحلیل کجا هستند؟ مبنای تئوریک فرمولی که برای محاسبه نرخ ارز ارائه دادن چیه؟ آیا با اون مبانی تئوریک میشه در مورد اقتصادی که حداقل 70 درصد دولتی هست و قسمت عمده ای از درآمدش نه از مالیات بلکه از محل فروش ارز حاصل از صادرات نفت بدست میاد حکم داد؟ چند بار پیش و پس از انقلاب با همین منطق منابع ارزی کشور نابود شدن اما بازار ارز سامان نگرفت چون اصلا مبنای تئوریک درستی تعریف نشده.
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    این چه آماری هست که همزمان هم افزایش رو نشون نمیده هم کاهش رو؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    با این اوضاع که جوانان بیکار پول تو جیبی هم ندارند چطور ازدواج کنن و پول جمع کنن که خونه بخرن هر چیزی میتونه یه رشد طبیعی داشته باشه قیمت مسکن 4 سال پیش حدود 3 تا 3.5 برابر شد ولی درآمد مردم نه تنها افزایش نیافت کاهش هم پیدا کرد با کدام پول خونه بخرند حتی اگر تمام پول مسکن هم وام بدهند با دام درآمد قسط ماهانه وام رو پرداخت کنن تا جوانان مشغول به کار نشوند و درامد برای زندگی نداشته باشند اوضاع جامعه مشخصه حالا خانه که با این قیمت نجومی جای خود داره . در خوش بینانه ترین حالت اگر جوانان مشغول به کار شوند چند سال زمان میبرد تا توان خرید مسکن داشته باشند
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    این رکود اقتصادی فراگیر نفس تمام بخشهای اقتصاد گرفته.گردش پول اتفاق نمیوفته.تمام پول و شبه پول در سیستم بانکی راکد شده و هرچه این وضعیت مثل سد ادامه پیدا کنه شکست این سد انفجار قیمتی بزرگتری داره.واقعا متوجه نمیشم دولت تا کی میخواد روی این کاهش تورم کذایی مانور بده.کاهش تورمی که هیچ اثر ملموسی در پی نداشته.
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    چقد ارز عمده محسوب میشه؟ من کل پس اندازمو میخوام دلار بگیرم فک کنم بشه 8هزار دلار ازین چندرغاز سود احتمالی امثال من هم مالیات میگیرن؟ کاش قوانین رو شفاف توضیح میدادن واسه عامه مردم چون دم کلفتا خوب راه دور زدنو بلدن
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    جلوی خرید و فروش ارز های خارجی رو بگیرید اگه براتون مهمه بدبختی مردم و هرکسی که برای سفر و معامله احتیاج به ارز داشت میتونه با مدارک مراجعه و تهیه کنه. وقتی اقتصاد کشور بیماره با بازار آزاد ارز فقط دارید مردم رو بیچاره تر میکنید و هم فشار اقتصادی و هم فشار روانی بوجود میارید
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    بانک مرکزی این دلالان دلار را گذاشته سرکار.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    یکی به آقای سیف بگه آقای سیف اونموقع که دلار حدود 3000 تومان بود گفتی به صلاح نیست از این پایین تر بیاد،الان چطورالان به صلاح پول ملی و کشور هست که دلار 4000 تومان باشهانشاالله که شما و دولت راضی باشیند پدر مردم و کشور
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    آره دلار مجانی شده آینقدر ارزان ااست
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    ۵۰۰ گرون شده ۵ تومن ارزون. این ذوق داره؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    زمانی هزارتومان برابر بود با صدچهل سه دلار ولی حالا مطابق بیست پنج سنت یک چهارم دلار چرا پول کشورمان باید ارزشش روز به روز پایین بیاید
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    عزیز از اون اول پول ما ارزش نداشته که بخواد ارزشش کم بشه، دلار رو مصنوعی روی هزار نگه داشته بودن، وگرنه وضع اقتصاد و ارزش پول ملی خیلی وقته وخیمه.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    اقتصاد ما هميشه با افزايش قيمت دلار فقط بدبخت تر شده،مثلا دوره احمدي نژاد افزايش قيمت دلار به سه برابركه نميدونم اين مغز اقتصاديشون از كجا اوردنخودروسازهاي مارو فلج كرده ،نه اينكه صادراتشون سه برابر بشه
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    خیلی زیاده بابا حلالا اول سال یک هفته دیگس خوبه دیگه زود تموم میشه گرونی
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    تک نرخی و اینا اصن بیخیال این نرخ ارز چی میگه
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    الان من مشکل و نفهمبدم دلار گرون شد بعد از اون گرونیش افت قیمت داشته، خب سقوط قیمته دیگه
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    اینا همش تبعات کارهای احمدی نژاده. تا سال ۱۴۵۰ وضع همینه
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    دلار چاره ای جز افزایش نداره. انشاالله دوباره به 4000 تومن برسه
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    از سال 1389 تا امروز که خودم به خوبی به یاد دارم رو وقتی با اطلاعات این مطلب مقایسه میکنم به این نتیجه میرسم اون سالهایی که من در بازار ارز نبودم هم مطالب بالا صد درصر پر اشتباهن . چند نمونه از اشتباهاتی که برای خود من محرزه : سال 1389 بنده خودم دلار نهصد و پنجاه تومنی خریدم از بانک که قیمتش از صرافی ده تومن بالاتر بود. سال 1390 دلار بین هزار تومن تا دو هزار تومن نوسان داشت.سال 1391 دلار بین هزار و ششصد تومن تا چهار هزار تومن معروف جمشید بسم الله نوسان داشت.سال 1392 پس از انتخاب روحانی دلار تا دو هزار و هشتصد تومن سقوط کرد سال 1393 دلار سه هزار تومن را هم به خود دید سال 1394 پس از توافق باز هم تا 3هزار تومن سقوط کرد.سال 1395 همین چند روز پیش دلار تا 4180 تومن اوج گرفت.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    دلیلش اینه که اکثرمادراین 2و3سال اخیرتبدیل به یک نزولخورحرفه ای شدیم که از1میلیون تادههامیلیارددربانکهاسپرده گذاری کردیم وهدفمون ازگفتن اینکه نگران کاهش ارز ملی یاقدرت خرید هستیم فقط فیلمه ماتنهانگران این هستیم که پولامون توبانک یکدفعه ارزشش چندبرابرکم بشه؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    تحلیل ایشان کاملا اشتباه است. وقتی دلار 1000 تومان بود موافقان افزایش قیمت ارز می گفتند اگر دلار 1500 تومان بشود مشکل تولید کننده گان و صادر کننده گان حل می شود و اقتصاد رونق میگیرد. اکنون چه شده که با دلار 4000 تومان هم ناله میکنند؟ در جواب میگویند تورم اثر افزایش نرخ ارز را از بین برده. عجب پس انتظار داشتید ارزش پول به یک چهارم برسد و تورم نداشته باشیم؟ مطمئن باشید با 10000 تومان شدن دلار هم مشکل شما حل نخواهد شد چون باز هم تورم اثر ان را خنثی می کند و این چیزی است که به تجربه ثابت شده. ضمن اینکه اگر ارز به این ترتیب بخواهد افزایش قیمت پیدا کند مردم برای حفظ ارزش پولشان به خرید ارز رو می اورند و این بازهم به افزایش مضاعف قیمت و تورم می انجامد.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    3600 اخه این مردم چه گناهی کردن چرا 3600 قیمت واقعی دلار زیر 1000 تومان هست اون وقت باید این همه پول بیشتر پرداخت بکنیم برای چه
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    چرا دولت اعلام نمیکنه قیمت واقعی دلار دوهزار تومانه و قیمت کنونی قیمت سودجوهاست تا تورم ایجاد کنند وپول مردم رو بکشند و بخورند
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    بسیارسعی خواهدشددلارقبل ازانتخابات زیر4000تومن تثبیت بشه ولی بعدارانتخابات قطعا5000تومن روردخواهدکرد بااین کارشوکی بزرگ به اقتصادواردشده ونقدینگی محبوس دربانکهابه حرکت درخواهدامد وتمامی بازارهاازرکودخارج وواردرونق خواهدشدالبته این رونق دربازارمسکن باتاخیرانجام شده ولی مسکن جهشی بزرگترازجهش های قبلی خواهدداشت.
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    پايين نگه داشتن نرخ دلار باعث ضرر و زيان صادر كننده و توليدكننده ميشه و به نفع وارد كننده است.در نتيجه بازار كار راكدتر ميشه و واردات افزايش پيدا ميكنه.
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    اشتباه می کنی دوست عزیز،من تولید کننده هستم،هر بار که دلار افزایش می یابد هزینه مواد اولیه و تجهیزات و سرویسکاری تجهیزات من بیشتر می شود،مشتری من هم کمتر می شود چون قیمت نهایی من افزایش پیدا می کنه.با گرانتر شدن دلار هزینه های زندگی در همه بخش ها زیاد می شه ،درمان،دارو ومواد غذایی همه گران می شوند و شده اند.با گرانتر شدن همه چیز شما مجبوری حقوق کارگر و کارمندت را هم سال به سال زیاد کنی وگرنه وجدان کاری اش کم می شود و بهره وری اش کم می شود.
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    بر خلاف تبليغ عمومي كه ناشي از نا آشنايي اساتيد دانشگاهي با واقعيت بازار مي باشد نفع توليد و صرفه صادرات از افزايش نرخ برابري است . اين فرضيه وقتي درست خواهد بود كه همه شاخصه هاي قيمت تمام شده در توليد ثابت باشد و افزايش نرخ باعث كاهش قيمت صادراتي در بازار جهاني مي شود ليكن در ايران با افزايش نرخ برابري دلار تمام هزينه ها با افزايشي بيش از افزايش نرخ افزوده ميشود كه اين باعث قيمت تمام شده داخلي و عدم مزيت صادراتي ميشود . اين فرضيه براي اقتصادهاي پايدار صادرات محور مصداق دارد . اگر كاهش ارزش پول ملي نه نرخ برابري ارز سياست درستي بود ابتدا خود آمريكا ارزش دلار را به هيچ كاهش مي داد و بعد اروپا نه اينكه اروپا نگران كاهش ارزش پول ملي باشد . تورم در ايران ناشي از افزايش نرخ برابري است .
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    واهش مي كنم يه كاري كنين هر يك تومان بشه ٤٠٠٠ دلار تا دلمون خنك شه و بفهمن مردم ما چي ميكشن