۱ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
مردی را در ماه می‌بینید؟/عکس روز ناسا

تاکنون چهره مردی را روی ماه دیده‌اید؟ اگر می‌توانید ببینید مورد عجیبی نیست چون به قابلیتی در انسان به نام «پاریدولیا» مربوط است.

پاریدولیا يك پديده روانشناختي است كه به معناي توانايي انسان در تصور نمادهاي آشنا در جاهايي است كه اصلا وجود ندارند.روی سطح ماه کامل هم می‌توانیم عوارض مختلفی ببینیم و آن‌ها را به اشکال مختلف تصور کنیم. تصوراتی که در تمام طول تاریخ در همه‌ فرهنگ‌ها وجود داشته است. از جمله ی این نمونه ها، که بستگی به جهت گیری ذهن افراد نسبت به ماه دارد، می توان به «زن روی ماه» و «خرگوش روی ماه» اشاره كرد. یکی از  مشهور ترين موردها هم «مرد روی ماه» است. در این نماد، دو تا از مناطق دایره ای و تیره ی ماه (دریاواره ها) درست بالای مرکز ماه، به عنوان چشم های مرد تصور مي‌شوند. 

جالب است که در عكس روز ناسا واقعا یک مرد روی ماه وجود دارد. کسی که با یک تلسکوپ روی تپه ایستاده و ماه از پشت سر او طلوع کرده است. این عکس به مکان‌یابی و زمان‌بندی دقیقی احتیاج داشته تا عکاس با تلسکوپ دقیقا در مکانی قرار گیرد تا سر ساعت و دقیقه‌ مشخص، ماه از پشت این تپه و کسی که با تلسکوپ روی آن ایستاده طلوع کند. این عکس در نیمه های ماه ژانویه با اين برنامه ریزی خوب در کادالسو د لوس ویدریوس در مادرید اسپانیا گرفته شده است.

براي ديدن عكس با ابعاد بزرگتر روي آن كليك كنيد.

 5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    35 5
    عجب عجب عجب
  • علی A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    بنام خدا سال 57 به علت عشق مردم به امام خمینی یک شب ناگهان شایع شد: «به کوری چشم شاه، عکس خمینی تو ماه» اگر چه فردای آن روز روحانیت مبارز اطلاعیه داد که مردم به چنین خرافاتی توجه نکنند اما به واقع بسیاری از مردم در عالم تصور خود تصویری شبیه به امام خمینی را در اطراف ماه دیده بودند. و سخن دل مردم را قبلا حافظ سروده بود: «ما در پیاله عکس رخ دیده ایم...»
    • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      15 6
      دقیقا با همین احساس ، من هم همین تصور را داشتم.
  • موکل A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    10 2
    من دو نفر آدم رو که روی کوه ایستادن و پشت زمینه شون هم ماه قرار داره رو تو ماه خوب می بینم، ولی اینکه مرد یا زن باشه . . . . شاید هر دو شون
    • فرهاد IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      3 1
      تو خیلی زبر و زرنگ و زبلی خخخخ
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    2 1
    چه باحال. همیشه برام سوال بود دماغ.و دهنش.کجاس...
  • علي توكلي IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    1 1
    باور ميكنيد من برعكس شما تا الان فكر ميكردم يك مرده كه نسشته ودو دستشم مثل قنوت جلوي صورتش خوب نگاه كنيد بر عكس