واحد مرکزی خبر نوشت: رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار به کنگره اعلام کرد ایران به توافق هسته ای پایبند است و می تواند از مزایای لغو تحریم ها همچنان بهره مند شود.

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن ، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار به کنگره اعلام کرد ایران به توافق هسته ای پایبند است و می تواند از مزایای لغو تحریم ها همچنان بهره مند شود.
دولت ترامپ در عین حال مدعی شد تهران به خاطر نقض " روح " این توافق با پیامدهای آن مواجه خواهد شد. تائید برجام همراه با ادعای جدید

چرخش در سیاست خارجی

دونالد ترامپ که در زمان فعالیت های انتخاباتی خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 با ایران انتقاد کرده بود زمان بیشتری را برای تصمیم گیری درباره برهم زدن این توافق یا موافقت با آن اختصاص داد. در مقابل مقامات بلندپایه دولت وی تلاش کردند نگرانی های شدید خود را درباره عملکرد ایران در زمینه مسائل غیرهسته ای مورد تاکید قرار دهند و متعهد شدند این تخطی های ایران بدون مجازات باقی نخواهد ماند.

مقامات آمریکا در یک چرخش کلی از تهدیدهای قبلی ترامپ برای پاره کردن توافق هسته ای اعلام کردند دولت در تلاش برای رفع نواقص این توافق از جمله مسئله انقضای برخی محدویت های هسته ای پس از یک دهه یا بیشتر در حال همکاری با متحدان آمریکاست.
این مقامات همچنین اعلام کردند واشنگتن ، تهران را در ارتباط با موشک های بالستیک و دیگر فعالیت ها تحت تحریم های جدیدی قرار خواهد داد.

ادعای بدون سند

یک مقام آمریکا اعلام کرد ترامپ ، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور و در کل دولت آمریکا بر این باورند که ایران بدون تردید " روح " این توافق را نقض کرده است. این ارزیابی هیچگونه استدلال قانونی ندارد و این در حالی است که تایید ترامپ بر این موضوع که ایران به لحاظ فنی به این توافق پایبند است زمینه را برای ادامه لغو تحریم ها فراهم می کند.

به دنبال تایید این موضوع ، یک روز طاقت فرسا و پرتنش درباره تصمیم گیری ترامپ در این زمینه به پایان رسید و این در حالی است که دولت ترامپ در زمینه چگونگی برخورد با مهمترین مسئله امنیت ملی این کشور دچار اختلافات جدی شده است .

ترامپ نخستین بار ماه آوریل در کنگره اعلام کرد ایران حقیقتا به توافق هسته ای پایبند بوده است .

بدون هیچگونه تصمیم گیری نهایی درباره سیاست وی در قبال ایران ، کاخ سفید درصدد برآمد اجازه دهد وضع کنونی برای سه ماه دیگر ادامه یابد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید مباحث اصلی گفتگو را در اختیار دیگر نهادها قرار داد و این در حالی بود که هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ و استیون منوچین وزیرخزانه داری آمریکا کارشناسان سیاست خارجی را که پیوسته در رسانه ها درباره چنین موضوعاتی اظهار نظر می کنند در جریان قرار دادند.

سردرگمی کاخ سفید

بنا به گفته مقامات ، همچنانکه مقامات کاخ سفید برای گفتگو با خبرنگاران آماده می شدند اعلام این موضوع ناگهان متوقف و انتشار مباحث اصلی گفتگو به دنبال تجدیدنظر دونالد ترامپ در این تصمیم لغو شد.

برخی مقامات اعلام کردند از جمله گزینه هایی که ترامپ با تیلرسون و دیگر معاونان مورد بحث قرار دادند تمدید لغو تحریم های ایران و در عین حال خودداری از تایید پایبندی ایران بود.

در حالی که چند ساعت به نزدیک شدن ضرب الاجل در نیمه شب باقی مانده بود ، مقامات تصمیم نهایی را در یک کنفرانس به این شرط در اختیار خبرنگاران قرار دادند که تا زمانی که کاخ سفید ، کنگره را به طور رسمی از این تصمیم مطلع نکرده است آن را فاش نکنند.
سرانجام ، تصمیم رئیس جمهور با آنچه دولتش برنامه ریزی کرده بود مشابه بود. اگرچه لحن آن با اعلام اینکه ایران " روح " توافق را نقض کرده است شدیدتر شده بود.

هنگامیکه ترامپ ماه آوریل برای نخستین بار پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کرد ، آن را با تحریم های جدید در ارتباط با عملکرد ایران در زمینه مسائل غیرهسته ای همراه کرد تا نشان دهد موضع وی در قبال جمهوری اسلامی نرم تر نشده است.

کاخ سفید بامداد دوشنبه به کارشناسان خارجی اعلام کرده بود این بازی را از طریق مجازات بیش از 12 فرد و نهاد ایرانی و شبکه های دخیل در زمینه موشک های بالستیک و دیگر رفتارهای غیرقانونی تکرار خواهد کرد.

تاخیر در اعلام تحریم های جدید

اما روز سه شنبه فرارسید و تحریم های جدید اعلام نشد و این در حالی است که مقامات پیش بینی می کردند تحریم های بیشتری در نهایت اعمال شود. اینکه چرا دولت آمریکا چنین اقدامی را به تاخیر انداخت و مدت زمان این تعویق هنوز مشخص نیست اما وزارت خزانه داری معمولا ترجیح می دهد تحریم های جدید را در ساعات کاری اعمال کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه پیش از آنکه این تصمیم اعلام شود در شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد : « ما سیگنال های متناقضی دریافت می کنیم. بنابراین نمی دانیم کدامیک را چگونه تعبیر کنیم. »

بودن یا خروج از برجام
برای ترامپ اینکه ملزم باشد هر سه ماه گزارشی را به کنگره درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای ارائه دهد به یک معضل تبدیل شده است و ترامپ که همچنان درباره خروج از این توافق مردد است یا باید پایبندی تهران را تایید کند یا در تلاش برای این ادعا برآید که ایران در حال نقض توافق هسته ای است اگرچه آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر این توافق نظارت دارد آن را رد خواهد کرد.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =