سید عمار حکیم شب گذشته رسما خروج خود از مجلس اعلای اسلامی عراق را اعلام و از تشکیل یک جریان سیاسی جدید به نام حزب ملی الحکمه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین ناظران براین باورند که این اقدام سیدعمار حکیم در پی بالاگرفتن اختلافات میان گروه های شیعی عراق و نیز اعتراضات گسترده شخصیت ها و گروه های شیعی حاضر در مجلس اعلا به نحوره ریاست سید عمار حکیم صورت گرفته است.

تلاش های زیادی برای جلوگیری از این اتفاق هم از داخل عراق و هم از سوی ایران صورت گرفت اما نهایتا حکیم به این جع بندی رسید که جدایی خود را از این تشکل سیاسی ـ مذهبی ریشه دار در عراق اعلام کند.

ارزیابی شما از خروج سید عمار حکیم از مجلس اعلای اسلامی عراق و تشکیل یک حزب جدید چیست؟

شما می توانید نظرات خود را در قالب کامنت در انتهای همین مطلب ارائه کنید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    24 0
    دولت عراق بیشتر شبیه سکولارهاست و دعوای صدر حکیم به تضعیف جایگاه روحانیت عراق می انحامه اگر چه جوامع عربی بر اساس عشیره و سلسه مراتب طایفه ایی اداره می شود
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      7 12
      خانواده حکیم ریشه در ایران دارد اما در عین حال در عراق یکی از طرف های نزدیک به امریکاست. اختلافات حکیم و نوری مالکی هم ریشه در همین موضوع داشته است. خاندان حکیم به همین دلیل با لشگر بدری ها از جمله مالکی به شدت دشمنی و اختلاف دارند. یکی از موارد اختلاف هم اظهارات تند و هتاکانه اطرافیان و مشاوران حکیم علیه حزب دعوه ، بدری ها و شخص مالکی بود.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      10 0
      این موضوع از جهاتی می تواند برای عراق و حتی برای ایران هم خیر باشد. همانگونه که کارشناسان می دانند جمعیت جوان شیعی عراق بیش از اینکه به مجلس اعلا گرایش داشته باشند به مقتدی صدر گرایش داستند و میان سالان نیز به جریان مالکی و حزب الدعوه و مجلس اعلا تقریبا نماد سنتی از بزرگان و شیوخ و قدیمی ها و افراد مسن بود. حالا حکیم با بیرون امدن از مجلس و تشکیل این حزب جدید می تواند رقیبی جدی برای مقتدی صدر و حزب الدعوه در جزب جوانان محسوب شود.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      24 1
      مادامیکه ضرری برای ایران نداشته باشه خیلی مهم نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    7 0
    خروج شیخ جلال الدین الصغیر و باقر جبرالزبیدی از مجلس اعلای اسلامی و تهدید دفتر سیاسی مجلس اعلای اسلامی برای خروج از مجلس اعلا و نیز فشار های عادل عبدالمهدی و قدیمی هایی که خود را برتر و با سابقه تر از حکیم برای ریاست بر این مجلس می دانستند، سبب شد تا عمار حکیم کنار برود. البته انهایی که سعی در وساطتت می کردند نیز حرفشان این بود که ایشان خارج نشود بلکه ریاست را واگذار کند که خوب این خیلی برای عمار حکیم جالب نبود، چون به هرحال مجلس اعلا میراث خانواده اوست.
    • مریم A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      7 1
      مجلس اعلای عراق بر آن بود تا به یک چهارچوب فراگیر برای همۀ نیروهای معارض اسلام‌گرای عراقی تبدیل شود نه فقط شیعیان
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      4 4
      حکیم به دنبال این پیر و پاتالهای فسیل شده نیست. دنبال جذب جوانان شیعی عراقی است که از این تشکل های قدیمی خسته شده اند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    8 5
    هیچی شیعیان به سه دسته در عراق تقسیم می شوند شیعیان نزدیک به ایران، شیعیان نزدیک به انگلیس و شیعیان سکولار ـ مذهبی نزدیک به امریکا . اگرچه همه انها نیز ناچار از همراهی و هماهنگی با ایران خواهند بود.
    • میرزا A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      5 0
      عمار حکیم بعد از درگذشت پدرش سید عبدالعزیز الحکیم درسال 2009 میلادی، ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق را برعهده گرفت و در سال 2016 میلادی نیز به رهبری ائتلاف ملی، بزرگترین جریان سیاسی عراق که دولت این کشور را تشکیل می دهد، انتخاب شد و این موضوع می تواند سرآغاز خوب دیگری در تاریخ عراق باشد
  • بدون نام ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    10 0
    شاخه ايجاد كردن موجب تفرقه و چند دستگي ميشود خوب بود بماند واتحاد و همدلي ايجاد كند و اگر اختلافي هم وجود دارد برطوف و براي حل آن قدم بردارد واعتصمو بحبل الله جميعا و لاتفرقوا
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      13 1
      هر جا قدرت هست اختلاف و انشقاق هم هست
    • جاسم A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      25 1
      هر جا پول باشد اختلاف هم پیدا میشود . اگر جایگزینی برای نفت پیدا شود کل منطقه به آرامش می رسد.
  • حجت A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    5 3
    این می تونه نقطه عطفی در تاریخ سیاسی عراق باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    10 0
    دیدگاههای همسانی بین ایران و عراق وجود دارد و باید ادامه پیدا کند. همانطور که حیدر العبادی در این اواخر در تهران حضور داشت و سید عمار حکیم در تهران حضور پیدا کرد
    • اکبر A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      6 12
      خب نتیجه اش چه شد؟ گویا ایران در رفع اختلافات میان گروه های شیعه در عراق نا موفق بود که اینجوری شد
    • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      5 0
      بله خصوصا درباره جدا نشدن کردستان از این کشور. ایران همواره حامی عراق یک پارچه است.
  • بهزاد IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    31 1
    اصولا رهبري يك جريان سياسي نبايد موروثي و براساس ژن باشه. شايد اين جدايي به نفع مجلس اعلا هم بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    8 0
    اول شاخه شاخه می شوند و بعد آلت دست قرار می گیرند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    11 0
    همه کشورهای همسایه ما کم کم به این نتیجه دارن میرسن که راهی جز اعتدال گرایی برای رسیدن به اهداف وجود نداره. البته عربستان از این قاعده مستثنی هست.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    6 2
    حکیم با این کار راه اعتدال رو در پیش گرفته. قدیمی ها مجلس اعلا خیلی قدیمی بودن . باید شرایطی فراهم بشه که همه کشورهای منطقه راه اعتدال و صلح رو در پیش بگیرند. این کار می تونه توطئه های غرب رو خنثی کنه
  • علی موسوی خلخالی US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    4 1
    واقعیت این است که هر جریانی هر گاه انشعاب پیدا می کند ناخودآگاه جریان اصلی تضعیف می شود. انشعاب جدید هم الزاما به معنای قدرت آن جریان نیست. چنین چیزی درباره مجلس اعلای اسلامی عراق نیز صادق است. البته اطلاعات چندان دقیقی از درون وقایع که منجر به این اتفاق شد، نداریم. ولی آن چه مسلم است، رهبران مجلس اعلا با سید عمار حکیم به اختلافات جدی خورده بودند. آنها معتقدند که سید عمار فردی جوان است که با وجود آن دسته از رهبران مجلس اعلا که سابقه طولانی تشکیلاتی و مبارزاتی دارند، شایستگی آنها برای رهبری بیشتر از سید عمار است. این مساله در نهایت کار را به جایی رساند که این انشقاق ایجاد شد.
  • علی موسوی خلخالی US ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    4 2
    عراق به انتخابات سراسری خود نزدیک می شود. تا انتخابات ما شاهد تشکیل جریان های جدید و جدایی های جدید خواهیم بود. همان طور که قرار است به زودی حیدر العبادی با تشکلی جدید در انتخابات شرکت کند. این به معنای جدایی وی از تشکیلات حزب الدعوه است. همچنین احتمال ائتلاف ایاد علاوی با مقتدا صدر علی رغم اختلاف دیدگاه ها وجود دارد. واقعیت این است که بعد از آزادسازی موصل و همچنین کنار رفتن نسل اول رهبران عراق که بعد از سقوط صدام حسین به قدرت رسیدند، اکنون عراق وارد مرحله ای می شود که قرار است رهبران جدید و جوانی را به روی خود ببیند. بی شک افراد برای استفاده از این فضای جدید نهایت استفاده را خواهند برد که سید عمار حکیم نیز از جمله آنهاست.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 1
    مجلس اعلای اسلامی عراق تشکلی است که پس از انقلاب اسلامی ایران و با حمایت جمهوری اسلامی ایران برای وحدت تمام گروه‌های عراقی پا به عرصه وجود نهاد. بعد از خروچ حکیم هم این مجلس باید با قوت به کار خودش ادامه بده
  • محمّد GB ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 1
    عمار پیش‌روتر بقیه اعضاست و به روزتر. من انتظار نداشتم این قدر بتونه تحمل کنه. از لحاظ کادر سازی هم تا حالا خوب پیشرفت کرده، حالا با دست بازتری می‌تونه فعالیت کنه. البته باید درباره لیست‌هایی که ارائه می‌ده دقت بیش‌تری بکنه.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 1
    عراق آینده باید کشوری چند صدایی باشد خصوصا در میان شیعیان هرگونه انشقاقی از این دست لزوما بد نیست. مایه رشد و نمو و ایجاد تشکل های جدید خواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 2
    جوانان شیعه عراق گرایش بیشتری به مقتدی صدر دارند چون شر و شور او بیشتر از حکیم و دار و دسته مجلس اعلای اسلامی است.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      1 2
      آقای حکیم هم از لحاظ شخصیتی وهم انسجام فکری وهم انضیاط سازمانی از مقتدی جلوتر است وجوانان سرخورده از جریان صدر به راحتی جذب او خواهند شد.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 1
    جریان باید یه گونه ای باشد که حقوق همه در نظر گرفته شده باشه و شیعه و سنی به عنوان دو قطب جهان اسلام بتونن با هم و در کنار هم در جهت پیشرفت کشور به هم کمک کنند
  • حیدر عبادی A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 1
    درعراق پساداعش اتفاقات مهمی در حال رخدادن است هم در میان شیعیان و هم اهل سنت و این تازه اغا زکار است.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    11 0
    رنسانس چیزی که برخی کشورهای همسایه هم به آن نیاز دارند. جوان ها زیر سایه پیرهایی که ول کن ماجرا نیستند دارن پیر می شن به کشور خودمون نگاه کنید. وقتی طرف در سن 90 سالگی حاضر به کنار رفتن از پست و قدرت نیست چه انگیزه ای برای جوانان می ماند. نسل سوم انقلاب هم دارن پیر میشن اما این پیرمردها ول کن نیستند.