آخرین دوره از دهه سوم عمر جشنواره فیلم فجر با برگزاری مراسم افتتاحیه در برج میلاد کلید خورد؛ مراسمی که با اظهارات مسعود کیمیایی فضای گرمی پیدا کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر ساعت هشت و سی دقیقه جمعه شب پانزدهم بهمن‌ماه در برج میلاد کار خود را آغاز کرد و طبق روال برنامه‌هایی از این دست آغازگر مراسم سخنان دبیر جشنواره بود.

پرده‌برداری از سیمرغ جشنواره
مهدی مسعودشاهی که در ابتدای اظهارات خود بیان کرد قصد سخنرانی ندارد، گفت: «امیدوارم در طول جشنواره فیلم فجر نشست‌ها و حضورهای پررنگ اهالی فرهنگ و هنر بتواند گوشه‌ای از پشتوانه فرهنگی غنی اسلامی را به معرض دید عموم بگذارد. امسال در موقعیت خوبی توفیق دارم خدمتگزار سینماگران باشم.»

او ادامه داد: «باید تشکر کنم از افرادی که با حضور خود و آثار فرهنگی‌شان شادی مضاعفی در دهه فجر به وجود آوردند و همچنین تشکری ویژه از کلیه نهادهایی که در برگزاری جشنواره ما را کمک کردند؛ معاونت امور سینمایی، بنیاد فارابی و شهرداری تهران.»

او در پایان سخنانش با آرزوی مستدام و مستمر بودن این همکاری‌ها از سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و جواد شمقدری معاون امور سینمایی درخواست کرد برای پرده‌برداری از سیمرغ سی‌امین جشنواره فیلم فجر روی صحنه حاضر شوند.

حسینی: امیدوارم شاهد حذف کارهای نازل از سینما باشیم
حسینی بعد از پرده‌برداری از تندیس سیمرغ، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «عالم صحنه‌ای از یک نمایش بزرگ است و حضور انسان گزارش یک خواهش بزرگ. هرکسی کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش»

وزیر ارشاد گفت: «عمر کوتاه را زمان زیادی برای آزمون و خطا نیست و و مومن را برای گزیده شدن فرصت دوتا نیست. حال که به توفیق الهی و یمن حضور در این برهه از عمر آدمی که آراستگی زیور هنر، بر سینه افتخار خدمت ما نصیب و نصب شده که برق آن چشم جهان را خواسته و ناخواسته خیره کرده، چه خوش است به جای جواهرات بدلی طاغوتی، یاقوتی از ارزش های اسلام و انقلاب را در موزه های ذهن جهانیان به ودیعه بگذاریم.»

او ادامه داد: «سینما که تعبیر رهبر فرزانه عزیزمان «یک هنر برتر است، یک هنر پیچیده، پیشرفته و متعالی» به استغنای توصیف بر ضرورت تالیف رخ می‌نماید و بر شرایط موجود از منظر نیاز مشهود دیده می‌گشاید، چرا که امروز نگاه آزادگان جهان از تمامی ادیان به مردمان مسلمان ایران دوخته شده است. این هنر برتر به همت تهیه‌کنندگان متعهد مسلمان و جوهر کارگردانان خوش‌قریحه و هنر بازیگران، با اثری تنیده ز دل و بافته ز جان، در معرض تماشای آزاداندیشان و آزاده‌کیشان می‌تواند قرار گیرد.»

او خطاب به سینماگران گفت: «از حضور گسترده و اثرگذارتان سپاسگزارم و امیدوارم شاهد حذف کارهای نازل و سطحی در سینمای این کشور تمدن‌ساز باشیم و بذری اگر می پاشیم، اصلاح شده باشد.»

حسینی در پایان سخنان خود گفت: «برای دست‌اندرکاران بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و سینماگرانی که با آثار ارزشمند خود رونق و ذوق و شوق به این رخداد بزرگ فرهنگی بخشیده‌اند و گرمابخش ماه بهمن و دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شده‌اند، آرزوی سعادت و سلامت دارم.»

شمقدری: اینجا ایستگاه بررسی کار ما است
پخش کلیپ‌های مربوط به زنده یاد منوچهر حقانی‌پرست و زنده‌یاد محمدرضا اعلامی و تقدیر از خانواده‌های آنان ادامه‌دهنده مراسم افتتاح بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر بود و در ادامه جواد شمقدری معاون امور سینمایی برای ایراد سخنانی درباره جشنواره و سینمای ایران روی صحنه رفت.

شمقدری گفت: «بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر را در حالی برگزار می‌کنیم که سینما در حال گذر از دوران گلخانه‌ای به خود‌اتکایی است؛ به سان ماهی که در حوضچه‌ای پرورش یافته و حالا باید با رود خروشانی همراه شود. مشکلات پیش رو، سنگلاخ‌ها، گاه حیات او را به خطر می‌اندازند، اما باید بپذیریم دیگر نمی‌توانیم دلخوش آرامش و امنیت حوضچه باشبم.»

او ادامه داد: «در دورانی که هجوم پیام‌ها از ماهواره‌ها و اینترنت و جریان هدایت‌شده قاچاق فیلم‌های خارجی ذهن و فکر ذهن و فکر جوانان و خانواده‌ها را احاطه کرده، با شیوه رفتار بازدارنده نمی‌توان جنگ نابرابر را پیش برد.»

او دستاوردها و برنامه‌های پیش روی دوران مدیریت خود را چنین برشمرد: «افزایش کمی و کیفی فیلم‌های سینمایی هرچند خالی از خطا نیست، اما شادابی را به سینمای ایران می‌آورد و نباید از لغزش و خطایی نگران شد.»

معاون امور سینمایی گفت: «گام به گام در حال پیگیری بهبود اوضاع سینما هستیم، از تشکیل شورای عالی سینما تا تاسیس سازمان سینمایی و تنظیم برنامه 10 ساله سینما و تلاش برای آموزش و تربیت نیروهای انسانی، توجه به عرصه فراموش شده مقاومت اسلامی و عرضه سینمای ایران در عرصه بین‌الملل.»

شمقدری گفت: «بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر اولین ایستگاه برای بررسی این فرآیندها است. از همه افراد می خواهم با دقت فیلم‌های این دوره را که نشانه آغاز این سیاست‌ها است، زیر نظر بگیرند و ما را از نظر خود بهره‌مند سازند. سینمای ایران ظرفیت و قابلیت بی‌نظیری دارد که امیدوارم از عهده این مسئولیت برآییم.»

اهدای جوایز مواد تبلیغی
تقدیر از بیژن محتشم، داود رسولیان، جمشید هاشم‌پور و مهدی فقیه از سوی علی معلم، جواد شمقدری و سیدضیا هاشمی انجام شد و در ادامه جوایز بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی فیلم های سینمایی به برگزیدگان اهدا شد.

مهدی مسعود‌شاهی، هاشم میرزا‌خانی و احمد ناطقی جوایز این بخش را به برندگان اهدا کردند. اولین جایزه این بخش به سازندگان برتر آنونس فیلم تعلق گرفت.

جایزه سوم  شامل دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به بهزاد طهماسبی (برای «طبقه سوم»، جایزه دوم شامل دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به آرش معیریان برای «به رنگ ارغوان» و جایزه اول شامل سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال به محسن امیریوسفی کارگردان و سازنده آنونس فیلم «آتشکار» اهدا شد.

در بخش بهترین تیزر جایزه سوم شامل دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به علی‌رضا فارسیجانی سازنده تیزر «طلا و مس»، جایزه دوم به آرش معیریان سازنده تیزر «به رنگ ارغوان» و جایزه نخست شامل سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال به بهروز داوودی سازنده تیزر «دیگری» اهدا شد.

جایزه بهترین پوستر شامل سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال به حیدر رضایی برای «بیداری رویاها» تعلق گرفت و جایزه گرافیک محیطی شامل سیمرغ بلورین و 60 میلیون ریال به علی فرآورده برای «ملک سلیمان» اهدا شد.

در بخش عکس صحنه با تقدیر از جواد جلالی برای فیلم‌ «خواب‌های دنباله‌دار» دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به مهدی دلخواسته برای «طبقه سوم» اهدا شد و جایزه دوم این بخش به مجید صباغ‌بهروز برای فیلم «ملک سلیمان» رسید و سیمرغ بلورین این بخش همراه با 60 میلیون ریال به محمد فوقانی برای «دموکراسی تو روز روشن» اهدا شد. در بخش عکس پشت صحنه دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی به بهرنگ دزفولی‌زاده عکاس فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» تعلق گرفت.

امیریوسفی: فیلم 90 دقیقه‌ای پذیرفته نشد، اما آنونس آن سیمرغ گرفت
امیریوسفی بعد از دریافت جایزه خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «علاوه بر سازنده آنونس «آتشکار» تهیه‌کننده و کارگردان آن هم هستم. «آتشکار» یک فیلم طنز و کمدی است، اما موقعیتی هم که برای آن به وجود آمده، کمدی شده است. سه سال است نسخه 90 دقیقه ای این فیلم را به دبیرخانه جشنواره می‌دهم و نمی‌پذیرند، حالا یک نسخه سه دقیقه‌ای از آن زدیم و سیمرغ دادند.»

او ادامه داد: «از صمیم قلب امیدوارم هیچ فیلم توقیفی در سینمای ایران وجود نداشته باشد و برای هیچ فیلمسازی موقعیتی مشابه آنچه برای من به وجود آمد پیش نیاید.»

امیریوسفی گفت: «بالاخره «آتشکار» اکران می‌شود و از تمام کسانی که برای آزاد کردن آن به من کمک کردند تشکر می‌کنم. جواد امامی برای این کار کمک زیادی به من کرد. سیمرغ بلورین را به کسی که برای این کار زحمت زیادی کشید، بازیگر فیلم حمید فرخ نژاد تقدیم می‌کنم.»

کیمیایی: با کمال فروتنی می‌‌خواهم در حکم پناهی تجدید نظر شود
در بخش بزرگداشت مسعود کیمیایی که با تشویق گرم حاضران همراه بود، این کارگردان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «سلام و سپاس. آنچه همین طور به من می گوید بگو، رفتن نعمت حقیقی دوست با وفای من است؛ دوستی که 10 فیلم با او گرفتیم. دوست دیرینه من؛ به یادش هستم.»

او ادامه داد: «بحث اولم این است که بعد 30 سال جشنواره فیلم فجر به یاد من افتاد و این دوره، دوره‌ای است که به دلیل لطف و مهر آقایان پذیرفتم و خدمت رسیدم.»

کیمیایی سخنان خود را در مورد پناهی چنین آغاز کرد: «و اما من 70 سالم است. 52 سال است در این سینما کار می کنم و 30 فیلم در این سرزمین ساختم و هیچ جای دیگری نبودم. هیچ جای دیگری نمی توانم باشم.»

کارگردان «حکم» گفت: «من با کمال فروتنی و تواضع با این 70 سال سنم از قوه قضائیه می خواهم تجدید نظری در حکم جعفر پناهی کند.»

این بخش از سخنانان کیمیایی با تشویق گسترده حاضران در سالن روبرو شد و تعدادی از حاضران کیمیایی را برای بیان این سخن ایستاده تشویق کردند.

این کارگردان بعد از پایان تشویق ها، سخنان خود را در مورد پناهی چنین ادامه داد: «من خودم با این 70 سال سن و با کمال فروتنی می‌خواهم چنین شود. من یکی از فیلم‌هایم را به نام «حکم» با پناهی مونتاژ کردم. او دوستم است. خواهش می کنم در حکم او تجدید نظر شود.»

درخشنده: جای پناهی در سینمای ایران خالی است
پوران درخشنده دیگر کارگردانی بود که در مراسم افتتاحیه مورد تقدیر قرار گرفت. او بعد از حضور روی سن گفت: «از همه شما مردم نیرو می گیریم و عشق شماست که ما را سرپا نگه می دارد. 24 سال قبل زمان ساخت اولین فیلمم با خودم عهد کردم غیر از شما به چیزی نیاندیشم.»

او با اشاره به حکم قضایی جعفر پناهی و اظهارات کیمیایی در این زمینه گفت: «امشب که دیدم آقای کیمیایی در مورد جعفر پناهی حرف زدند خوشحال شدم این مسئله اینجا مطرح شد. چرا که جای پناهی در سینمای ایران خالی است.»

او ادامه داد: «پناهی جایزه‌های بین‌المللی بسیاری را برای اولین بار به سینمای ایران آورد که این جوایز بسیار ارزشمند هستند.»

درخشنده گفت: «از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین جا درخواست می‌کنم برای اکران فیلم‌ها فکر کنند تا آثار فرهنگی به صورت تک‌سئانس به نمایش درنیایند. عدالت در اکران جدی گرفته شود. خوشبختانه امسال فیلم‌های خوبی تولید شده و امیدوارم همه این‌ها دیده شوند.»

بحرانی: وظیفه خطیری بر گردن ما سینماگران است
شهریار بحرانی که برای برپایی مراسم بزرگداشت روی سن آمده بود، گفت: «زمانی که بزرگداشت برگزار می شود این ترس به وجود می آید که شاید این کارها آخرین کاری باشد که انجام می‌دهیم.»

او ادامه داد: «خدا را شکر می‌کنم که در کار بسیار مهم فرهنگی و هنری سینما فعالیت می‌کنم و امیدوارم از فرصت‌های موجود برای انجام مسئولیت خطیری که برعهده داریم به درستی استفاده کنیم.»

وداعی برای آغاز جشنواره
داریوش ارجمند بازیگری که تجربه همکاری با مسعودکیمایی را داشته، پشت میکروفن قرار گرفت و سینما را گود مقدسی نامید که کیمیایی در آن شیر خداست.

با پایان یافتن بخش تقدیرها و پخش آنونس بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، مراسم افتتاح جشنواره به سرانجام رسید تا این وداع آغازی باشد برای 10 روز پرخبر و پرکار سینمای ایران.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
    0 0
    فعلا" که داورانتان یکی یکی رفتند! از همین حالا شما مردود شدید.